Rättsligt efterspel på olaga intrång.

landsbygdsbo

Trådstartare
Problemen runt och i våra städer den här vintern med tiggare, främst romer väcker min nyfikenhet.

Att tigga är lagligt, får a-lagarna göra det så ska även de bulgariska och rumänska romerna få göra det!

Men hur löser de sitt boende?
Den fria rörligheten inom Schengen-området kräver väl att man dels kan visa upp giltiga persondokument och dels kan bevisa att man klarar sitt uppehälle och har någonstans att bo. Lagligt. Att smälla upp ett läger för mer än någon natt är ju inte lagligt eller?

Nu senast när jag var i Belgien så diskuterade vi det här problemet och jag berättade då att vi i Sverige förmodligen tänker öppna våra sjukhus för vård gratis åt dessa grupper, för att sedan diskutera med respektive regeringar om en eventuell ersättning för utlägg. Ett, i mina ögon mycket konstruktivt förslag framfördes då. Alla de kostnader som en stat tar på sig av humanitära skäl i detta ärende skulle kvittas mot EU;s nettobidrag till respektive land.På så vis får de behövande vård och rätt plånbok betalar vården.

Sv: Rättsligt efterspel på olaga intrång.

Ett, i mina ögon mycket konstruktivt förslag framfördes då. Alla de kostnader som en stat tar på sig av humanitära skäl i detta ärende skulle kvittas mot EU;s nettobidrag till respektive land.På så vis får de behövande vård och rätt plånbok betalar vården.
Alltså - helt genialt i sin enkelhet!

Vilka köer vissa länder så skulle få till sina sjukhus.

Men då måste dessa länder få ta EU-pengar till att rusta upp sin sjukvård så att köerna kan hanteras. Det gäller så klart då att både det egna landets medborgare och EU-migranter får nytta av dessa EU-pengar. Lika ska vara lika.

Tanken med EU är bra men tror personligen att det krävs att länderna som ingår är relativt lika och har liknande grundläggande värderingar för att det ska fungera.

Alla medborgare i EU länder har rätt till gratis vård under vissa förutsättningar gm europeiska hälsokortet. Annars är det den egna medlemsstaten som ska lämna ekonomisk ersättning för vården till det land där man fick vården. Man får hoppas att det systemet funkar som det ska.

Att EU skulle börja ha direkt hand om finansiering av sjukvård i medlemsstaterna, hur finansieringen nu skulle gå till, är nog mer federalism än vad dom flesta medlemsländers medborgare och politiker vill vara med om tror i alla fall jag.

Jag tycker personligen att det är toppenbra att det har blivit så mkt uppmärksamhet kring tiggarna, inte bara i Sverige utan i flera andra länder också. Det har börjat gå upp för folk hur eländigt de har det (om deras liv är så hemska i det egna landet att det är bättre att sitta på en gata i Stockholm i 18 graders kyla i hopp om att tjäna 30 kronor) och hur lite deras egna länder gör för att hjälpa dom till ett bättre liv.

Håller helt o hållet med de svenska kommunpolitiker (tror att det var i Gbg) som sa att den rumänska regeringen borde skämmas. Tänk tanken att det satt svenskar och tiggde och byggde kåkstäder i andra europeiska länder, då skulle folk börja blicka mot Sverige och undra vad regeringen höll på med.

Vi får säkert snart se mer politiskt tryck i den här frågan.

EU-medborgare har väl rätt till akut sjukvård i alla EU-länder, och då på samma villkor som medborgarna i det aktuella landet.

EU-medborgare som är skrivna i annat EU-land än det de är medborgare i, får inte planerad sjukvård i det land de är medborgare (eftersom de är "utskrivna" ur det landet), men får det däremot på samma villkor som medborgarna i det land där de bor. En hel del skandinaviska pensionärer som bor tex i södra Spanien och Frankrike, är mycket förtretade över detta.

Det som kan komma ifråga för rumänska tiggare, är alltså akut sjukvård i Sverige, under nuvarande regler. De är alltså en mer gynnad grupp än tex papperslösa flyktingar, vilka TS ev blandar ihop dem med.

Håller med dig om att hela frågan om de rumänska tiggarna är viktig och intressant, just sjukvårdsaspekten av den är väl däremot rätt marginell eftersom det finns system inom EU för att hantera det.

Alla medborgare i EU länder har rätt till gratis vård under vissa förutsättningar gm europeiska hälsokortet. Annars är det den egna medlemsstaten som ska lämna ekonomisk ersättning för vården till det land där man fick vården. Man får hoppas att det systemet funkar som det ska.

Problemet som har har förstått det är att Rumänien inte delar ut europeiska hälsokort till dessa romer. (En av många saker som inte är som det ska med Rumäniens behandling av sin romska befolkning). Så däför får de inte ens aktut sjukvård

Fast om man kan visa att man är EU-medborgare, ska kortet inte behövas, fick jag höra en gång i Frankrike. (Kan dock tillhöra samma problem som det du pekar på, då jag inte är rom.)

Jag fick alltså vård utan krångel.

Och om jag förstod turerna rätt så var inte ens alla romer med i de rumänska registren och hamnade därför utanför systemen. Rumäniens ambassadör tyckte ju att vi skulle förbjuda tiggeri. Jag antar att syftet var att romerna då istället skulle svälta ihjäl på hemmaplan och inte belasta Rumäniens varumärke? För om de verkligen ville göra något så har ju Rumänien haft alla chanser till det.

Det är ingen som blir nekad akut sjukvård här?

Det var ett inslag på Svt abc som handlade om just detta. En kvinna som bodde i lägret som romska tiggare byggt upp i högdalen. Hon fick missfall och om hon besökte sjukhuset för vård skulle det kosta henne 11 000:-

Om hon däremot hade varit papperslös flykting hade hon haft rätt till akut sjukvård.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/rakningen-for-ett-missfall-11-000-kronor

http://www.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.2272734-gert-gelotte-rumanien-tar-springnota

Det där handlar väl lite om en skarp definitionsgränsdragning för vad som är akut sjukvård eller inte. Trots att hon blödde var det ingen fara för hennes liv, missfallet var redan ett faktum och det hon i första och främsta fall skulle få på ett sjukhus handlade om omvårdnad och eftervård.
Jag tycker självklart att en kvinna som just fått (traumatiskt)missfall är i behov av vård, men i sjukvårdsbyråkratins sfär handlade det i detta fallet inte om livräddande sjukvård - något som ingen blir nekad.

Problemet som har har förstått det är att Rumänien inte delar ut europeiska hälsokort till dessa romer. (En av många saker som inte är som det ska med Rumäniens behandling av sin romska befolkning). Så däför får de inte ens aktut sjukvård

Okej. Varför är jag inte förvånad.....

Ja, det är tragiskt. Det känns en som cirkel som ingen vill eller vågar bryta, varken rumäner eller rumänska romer.

Fast den akuta sjukvård jag - som inte är rom - fick i Frankrike var inte akut i den meningen av ordet. Mitt tillstånd var inte på något vis livshotande. Jag hade utan tvivel överlevt både hemresan och väntetiden på vårdcentralen.

Den skillnad jag har lärt mig i sammanhanget handlar just enbart om akut eller planerad sjukvård. I sammanhang som utan tvekan placerar missfall under rubriken Akut, medan tex en starroperation skulle räknas som Planerad.

Den där historien gör mig riktigt upprörd både över hur människor blir behandlade men också över hur vissa tydligen tänker. Det är klart att man ska få akutvård om det behövs men hur kommer man ens tanken på att skaffa barn om man inte ens har råd med mat och någon form av ordentligt boende till sig själv?!

Tror egentligen det bästa sättet för romerna själva vore att deras hemländer får stå för de kostnader som diskuterats här rörande sina medborgare helt enkelt för att hemlandet då inte "kommer undan" utan lika gärna själva kan börja ta hand om hela sin befolkning.

Senast ändrad:

Jag pratar inte om vad det görs för bedömning av vad som är akut sjukvård eller inte i frankrike, jag pratar om vad som definieras som akut sjukvård här i sverige. Och den står heller inte i någon slags värderingsposition till hur man gör eller inte i frankrike eller till vem. Ett missfall som är 'klart' där modern inte bedöms vara i livshotande tillstånd är inte akut någonstans.

Att EU skulle börja ha direkt hand om finansiering av sjukvård i medlemsstaterna, hur finansieringen nu skulle gå till, är nog mer federalism än vad dom flesta medlemsländers medborgare och politiker vill vara med om tror i alla fall jag.

Jag tycker personligen att det är toppenbra att det har blivit så mkt uppmärksamhet kring tiggarna, inte bara i Sverige utan i flera andra länder också. Det har börjat gå upp för folk hur eländigt de har det (om deras liv är så hemska i det egna landet att det är bättre att sitta på en gata i Stockholm i 18 graders kyla i hopp om att tjäna 30 kronor) och hur lite deras egna länder gör för att hjälpa dom till ett bättre liv.

Håller helt o hållet med de svenska kommunpolitiker (tror att det var i Gbg) som sa att den rumänska regeringen borde skämmas. Tänk tanken att det satt svenskar och tiggde och byggde kåkstäder i andra europeiska länder, då skulle folk börja blicka mot Sverige och undra vad regeringen höll på med.

Vi får säkert snart se mer politiskt tryck i den här frågan.

Inga eu medborgare har rätt till gratis sjukvård, det är deras kassor och i förlängningen de själva som via avgifter eller som i Sveriges fall, skatter som står för kostnaden.
De utgifter medlemsstaterna har idag via soc o sjukvård för icke självfinansierade vistelser i grannländer börjar stiga kraftigt och genom att kvitta dessa utgifter mot eu-bidragen så får ju länderna tillbaka sina fodringar

Fast den akuta sjukvård jag - som inte är rom - fick i Frankrike var inte akut i den meningen av ordet. Mitt tillstånd var inte på något vis livshotande. Jag hade utan tvivel överlevt både hemresan och väntetiden på vårdcentralen.

Den skillnad jag har lärt mig i sammanhanget handlar just enbart om akut eller planerad sjukvård. I sammanhang som utan tvekan placerar missfall under rubriken Akut, medan tex en starroperation skulle räknas som Planerad.
Frankrike hör till de länder som är generösast med sin sjukvård..väl därför Frankrike står i kön bakom "grisländerna" när det gäller ekonomisk ruin

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka