Råttors tänder..

Mitrolle

Trådstartare
Hur gör ni som har råttor med deras tänder? Underkäkens framtänder växer ju och blir jättelånga, ska man inte göra något åt dessa? Jag tycker inte det ser bra ut på en av mina äldsta råttor (1 år), de är väldigt långa...

Sv: Råttors tänder..

jag äger inte en råtta men kan tänka mig att de behöver mycket att tugga på... grenar och sånt.. tror vi hade dt på skolan...

Eftersom alla gnagare har konstant växande tänder krävs det att de har tillgång till grenar och annat de kan gnaga på, för att tänderna ska kunna slipas ner på naturlig väg.

Får de växa sig för långa bör en veterinär slipa ner tänderna till "normal" nivå. Om inte, så kommer förmågan att gnaga och tugga försämras tills gnagaren inte längre kan äta..

Normalt sett så är underkäkens framtänder mkt
längre än överkäkens. Jag tror det är i förhållande
3:1 (men är inte säker).

Har aldrig stött på några problem med mina iaf, de ska helt enkelt ha rätt långa tänder i underkäken. Det enda tandproblemet jag stött på var en bekants råtta som hade bettfel, så tanden växte i en kurva och stack ut ur munnen så det såg ut som om hon log... Hon fick avlivas, det var för sent att göra något åt det.

Grenar och annat att tugga på duger alldeles finfint. Det är dock inte nödvändigt, iom att råttorna inte bara knastrar för att de myser utan även när de slipar ner tänderna, men självklart är det ju bäst om de kan få demolera lite pinnar istället för att gå på sladdar om man säger så :D

Så kort sagt, jag gör inte ett skvatt förutom att kolla så allt står rätt till vid den dagliga visiteringen :)

Mina råttor är gamla damer nu, nästan antika faktiskt och jag har aldrig behövt göra någonting åt deras tänder. Dom gnager och pysslar och sköter om det själva. :D

*kl*

Okej, tack för alla svar.

Jag har inga pinnar nu men de har kartonger och grejer som de gnager massor på. Kanske ska sätta in lite pinnar då..

De andra (som är yngre) har inte lika långa undertänder men denna gapar nästan lite hela tiden, det var därför jag tycker det ser lite konstigt ut.

Asch, en del råttor gör så helt enkelt. Min Sonic är en gapare tex :D Men hon har inte långa tänder, och hullet är nog bäst på henne av alla råttor med både fett och muskler.

Liknande trådar

Hundhälsa Min första hund är nu 11 år (dvs hon är den äldsta hunden jag än så länge har haft), och hon har under åren använt sina tänder en del -...
Svar
2
· Visningar
423
Senast: Jeps
·
Katthälsa Jag är rädd att min ena katt (hankatt på 4 år) drabbats av forl. hans framtänder växer , eller ser ut att göra, speciellt den ena. Det...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 656
Småbarn Kan det bli så? Sonens kindtänder började bryta igenom i april. En utav dem ser ut att vara helt igenom, de övriga tre tycker jag ser...
Svar
2
· Visningar
771
Senast: trazel
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 727

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka