Vår_Vinter

Trådstartare
Åhhh, om 1v så ska jag ev.hämta hem mina nya råttor. Har köpt omplacering istället för nya. Dom är skit söta. En riktigt stor bur medföljer oxå, den är 100x87x55 . Så idag ska jag in till stan o då blir det till o shoppa lite mat, strö o leksaker idag :bump: Sen ska det shoppas wax duk o ha bakom buren (lgh är total renoverad :D )

Har längtat efter o köpa nya råttor jätte länge, men har adrg blivit av. Men nu bor jag på ett toppen ställe, där jag har råttvakt om jag behöver.:bump:

Längtar så mycket efter dom :love:

Någon som har lite allmänna tips bara?

Nä, va bara tvungen o berätta om mina älskade råttor som kommer.

Sv: Råttor

Buren har måtten som "Mary Råtta". Är det en sån tro? Sån har jag till mina gerbiler.... Stor och mysig och lätt att inreda med platåer och ramper.... :love:

Höjden är väl större. Höjden på denna bur är 87 cm. Annars är dom väl lika stora o breda. Råkade skriva lite fel. Måtten är så hör hxbxd 87x97x55 cm.

Gul_Zebra japp det vart begagnade då jag hittade en som inte bodde alltför långt bort som hade både bur o råttor, kostar halva summan av buren :p Sen hittade jag varken någon uppfödarfe lr. zoo affären hade inga kvar.

På tal om zoo affärer, jag pratade med ägarinnan o vi kom in på de här med o köpa råttor. Detta ställe lät rätt bra, dom säljer inga djur till folk under 16 år utan målsmans sällskap, dom måste minst komma in 3 ggr innan dom får köpa råttorna ( om dom är under 16 år o målsman är med, så föräldrarna får en uppfattning om vad det innebär) och hon tar dom alltid in dom för en riktig disskution om vad det innebär o ha råtto osv. Så det lät ju jätte bra. :D

Har bilder från annonsen, men vågar inte lägga ut dom här. :crazy:

Senast ändrad:

Oh, den annonsen har jag sett innan :D Roanråttan är ju för söt :love: Hoppas de inte är sjuka bara, snoret ser lite oroväckande ut... Håller tummarna för att de är friska när du får de helt enkelt :D

Gosh tänkte säga först att måtten knappast kan stämma på buren för det är ju en Laura Super som är något lägre (75 cm :p)... Men såg att det inte var en sån, för många luckor :D Du vill inte byta den mot en Laura Super va..? :angel: :p :D

ojdå jag hade inte upptäckt att det var snor på någon av bilderna :eek: Jag vill ju inte dra på mig några sjuka råttor det första jag gör. Får väl kolla noga innan jag tar dom.
Kan de inte bara vara lite som rinner? Typ som på hästar., där de kan rinna utan att dom är sjuka. :crazy:

Bara att fråga då, kan ju ha varit en förkylning när bilden knäppts bara :)

Nope, de ska inte vara rinniga utan är de det så är de mer eller mindre sjuka :p Däremot behöver ju lite snor inte betyda att råttan är jättesjuk heller :)

Fråga om de har vita prickar i pälsen samtidigt förresten. Kollade bilderna nu (alltså seriöst, den där roan-pysen... GE MIG liksom :love: ) och det ser ut som om det finns vita prickar på hooded-tösen vilket ju kan vara löss. Sitter vid en dålig skärm dock så jag kan se fel :)

Okej, jo, jag ska höra med henne. Jag kommer tyvärr inte in på blocket då den är blockad från jobbet. Så jag får kolla sen när jag kommer hem.

Hoppas du inte har rätt :cry: Men är det svårt o "bota" förkyldning/lunginflammation? Löss är väl sådär, de lär inte vara svårt o fixa.

Nu ska vi se jag är inte så bra på färgerna. Men roan är de den grå vita lr.? För den är förskräckligt fin och är tamast av dom alla :)

Senast ändrad:

Jepp, roan är den gråa, antingen black striped roan eller black huskey roan beroende på hur mycket vitt hon har :) Den andra är black hooded, eller silver black hooded, syns inte så bra här.

Förkylningar är lättfixat med nyttig mat, rooibos-te och sånt tjafs. Lunginflammation däremot får man söka veterinärvård för.
Ja löss är enkla att bli av med, bara att skrubba rent allt och bada i Dermocan (eller så tar man den lätta vägen och åker till vetten för att få recept på Stronghold eller oralt Ivomec - bara att doppa lite Stronghold i nacken eller ge Ivomec i munnen så är det klart, inte ens att skrubba omgivningarna behövs :D Fördelen är att det tar ev skabb och inälvsparasiter också om de skulle ha sånt också :)) Lite snuskigt bara, om man är nojig :D

okej, ja är det lunginflamation så är de juh inte så lockande. är de förskylning så går det ju. Men hur ska man veta vad som är vad? :p

Ja löss, hmm äckligt. Men du vet inte vad sånt där medel hos vet kostar?

Har mailat henne, de känns ju inte så lockande o åka 13 mil enkelväg för att köpa ett par sjuka råttor, lr. kolla på dom o sen åka hem igen för att jag inte ville ha dom. :crazy:

Tja, är det milt så får man testa behandla själv, är det inte det så får man helt enkelt åka till vetten. Är nog enda sättet antar jag, om man inte åker till vetten direkt :D

Ivomec vete sjutton, har aldrig köpt sånt utan fick det hos vetten, ingick i undersökningen av nån anledning. Stronghold kostade 180 spänn på Apoteket när jag köpte det.
Och så plus undersökningen som förstås beror på vart man åker :D

Nej det förstår jag, skulle inte jag heller göra. Hur svårt det än är att inte vilja ha den där roandamen... Har suktat en del rätt länge efter den snyggingen nu :angel: :D

hihihi, den är MIN ! :love:

Om dom bara nu inte är sjuka :( Vi får hoppas på det bästa. Ska ta o gå igenom dom ordentligt. Om hon nu vågar svara på mitt mail om frågorna. :smirk:
Men en liten förkylning kan jag nog allt ta.

Nu har jag en fråga. om det är lite kallt i lgh, o så, det drar i från fönstrerna. Kan man göra något. tex sätta en lampa över lr nått. Kanske ska ställa dom framför elementet så det inte blir lika kallt. :o

Värme hjälper inte mot drag, så du får snällt ha de där det inte drar eller ha de i akvarium/terrarium isf :p
Är det bara kallt så duger det finfint med element/lampa, bara det inte blir för varmt :)

jo, jag hade tänkt ha den där de inte drar så mycket. Så det får kanske bli i sovrummet, det löser sig. :D

Annars får jag väl isolera fönstret med täcke :D

Senast ändrad:

Haha jo, verkligen, pappa kommer skälla ut mig :rofl: Har visserligen en klädkammare utan fönster men hur kul är det för dom o bo där :angel: Äh det löser sig. får väl annars sett dom när elementet så blir de varmt o gött, fast dock inte för varmt.

Fick till svar av tjejen att bilderna är tagna när hon precis köpte dom o de var pga spånet dom snorade, o inga löss vad hon kunde se iaf. Därav spånet på bilderna, nu är det tidningspapper. :p

Hmm, kan oxå se lite prickar på den. men det kan ju vara kameran, damm lr. så kanske han är lite prickig :D

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 489
Senast: LelleLilla
·
P
Däggdjur Min gamla råtta dog idag, han var nog det bästa husdjuret jag haft. Blir sugen på att skaffa två nya, men jag är inte hemma så ofta då...
Svar
2
· Visningar
903
Senast: Popkorn
·
Övr. Djur Meningen var ju att jag skulle sluta med alla dessa omplaceringar och skaffa uppfödarråttor hädanefter, men det sket sig direkt. Idag...
Svar
8
· Visningar
1 012
Senast: gul_zebra
·
J
Övr. Djur djur e ju de mest ärliga och gulligast som finns, finns ingen människa som e så ärliga som dom... Jajaj iaf, melissa, var den första...
Svar
1
· Visningar
968
Senast: jooosan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?