S

Sandrooo

Ska maybe köpa råttor.
Men först vill jag VETA allt om dom..
Burar?
Mat?
Skötsel?
Sjukdomar?
Stabilast av hanar/honor?
Mår dom dåligt av att vara 2 ska man ha fler?
Tips till en som vill köpa råttor?
Berätta allt som du tycker e viktigt...

ett tips är att läsa på Svenska Råttsällskapets sida.. nu har jag inte länken i huvudet.. men gul zebra kan säkert den :)

Buren ska vara minst 60*30*30 enligt jordbruksverket, 50*50*50 enligt en del råttfolk. En stor parakitbur brukar funka fint, eller så kan man ju bygga egen... Beror lite på hur du vill ha buren också, finns folk som har akvarium också men det är lite krångligt...

Fri tillgång till foderblandning, inga pellets. Blandningen ska innehålla havre, vete, råg och korn och så lite annat gottgott. Cornflakes är att rekommendera, smaskens och väldigt nyttigt... Rostat ris är också poppis, sen finns ju johannesbröd, bananchips, jordnötter med skal, knäckebröd och en massa annat. fast torkat majs brukar vara för hårt, så blandar du eget vore det att slänga pengarna i sjön ;)

Tja... Buren ska ju göras rent 1-2 gånger i veckan, beror en del på vad du har i botten (inte kutterspån!). Sen ska råttorna ut och springa, gosa och sådär. Miljöträning är bra ibland, och att träna lite trick och sånt så de håller igång hjärnan. Inte för länge med samma sak varje dag bara, tråkigt som sjutton :p Visitera råttorna är ju också bra att göra, kolla noga igenom päls efter ohyra eller sår och känn runt på råttan. Klipp eller fila klorna om det är nödvändigt, titta till tänderna... Gör rent svansen med tvål och vatten en gång i veckan är också bra, så hålls den ren. En redan smutsig svans är inte rolig att tvätta...

Mycoplasma och epilepsi ska visst vara vanligt, läs gärna på om de Mycoplasma Epilepsi

Stabilast beror på hur du menar, men hanar brukar oftast vara mycket lugnare än honor.

Hur många beror på hur många du vill ha och har plats för, det enda som är viktigt är att det inte är en ensam. Har hört att man inte ska ha mer än 10 också, vet inte hur sant det är dock... Själv föredrar jag iaf att ha minst 3 råttor i varje bur, så skulle något hända men en råtta så blir ingen ensam kvar.

Kika på http://www.ratpower.has.it där finns länkar till en massa bra sidor :)

tilläggas bör......vänj dig vid lätt slaktad inredning i din lägenhet....men man vänjer sej, jag lovar!
IT'S WORTH IT!!!!
;)

Jag förstår inte för mina slaktar inte lägenheten :p
Dom är förvisso hänvisade till köket och Buttran har visserligen dragit i tapeten där dom har tapetserat dåligt tidigare och fått stora bubblor i hörnen men jag har satt dit kartongbitar och sedan haft en flaska och sprutat vatten på dom samtidigt som jag säger tsts :D
Du har nog bara dålig pli på dina :angel:

haha...
Vet inte om jag kan hålla med om att dom slaktar så mkt... :angel:
Har iofs fått kasta ett par gardiner, men annars så... :D

Dålig pli? Menar du det? Kanske inte har järnkoll på dem hela tiden de är ute....
Råttorna har ätit sönder skinnsofforna, gerbilerna har ätit sönder ett antal mattor. Tapeterna är inte vad de var, div. sladdar angripna, nåt par jeans (glömde stänga garderobsdörren) har väl fått stryka med...nya "byten" träffas på med jämna mellanrum....Fjärrkontrollerna har inte så många knappar som de hade förr, nån porslinsgrej har blivit nerputtad ur bokhyllan....hm...hm...
fiskpinnarna och chipsen under huvudkudden räknar jag som trivsamma överraskningar... :angel:
HEJA RÅTTOR av alla slag - du har aldrig tråkigt i alla fall!
:D

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
425
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 913
Senast: Badger
·
Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
757
Senast: Krålus
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 031
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.