råttor blandat?

R

rat_girl_4ever

Var till en zoo affär för några veckor sedan och där såg jag att råttorna hade samma bur alltså båda könen i samma bur och då hörde jag att en frågade varför de hade de och då sa dom som jobbade där att man inte kunde se om de var honor eller hanar jusst då det ser man inte försen dom är några månader...
men om dom nu inte kan se om de e en hona eller en hane hur kan då alla andra göra det? och ja har varit i andra zoo affärer med och där är dom i olika burar...
visst jag vet att råttorna oftast säljs som ormmat i sånna affärer men tänk på oss andra då som vill ha dom som sällskapsdjur vi kanske inte vill köpa tex 2 honor och sen nåra veckor senare har de fått ungar...
de sa ju till oss när vi skaffade våra 2 första råttor att om dom fick ungar var de bara att ta dit ungarna så att de kan säljas sedan men hur vet jag om dom blir ormmat eller inte då? visst ormarna ska väll oxå få äta men vi sa bara att om dom får ungar så behåller vi dom (som tur var så fick de inga ungar) men även fast råttorna säljs som ormmat i sånna affärer så tycker ja att de ska va honor för sej och hanar för sej...
kan man be ägaren att göra så eller får de ha dom blandat?

Sv: råttor blandat?

I "våran" affär så har dom dom separat. Sen har dom liksom dom lite yngre ormmat råttorna bakom, på lagret.

Om jag minns rätt så kan du anmäla detta till miljökontoret för zooaffärer är skyldiga att hålla smådjuren uppdelade i kön och får inte blanda.
Skall bara kolla igenom L80 för att se om jag minns rätt.
Återkommer med svar snart.

okej men de låter ju bra att göra så..

okej ja skriv så fort du vet nått...

Klistrar in dom paragrafer affären bryter emot från L80:

2 kap. Bestämmelser om utbildning och kunskap för den som driver
handel med djur avsedda för sällskap och hobby

2 § Den som yrkesmässigt eller i större omfattning driver handel med djur ska känna igen djuren till art eller släkte, veta hur de ska hållas och skötas, samt kunna könsbestämma djuren genom en okulärbesiktning eller en enkel undersökning om det är möjligt med hänsyn till djurarten.

Betyder att zooaffären är skyldiga att kunna särskilja könen åt på dom djur som går och råttor i säljbar ålder går att könsbestämma. Jag har köpt råttor där det problemet inte fanns mao råttorna var 4 veckor gamla men syntes vilka som var hannar och vilka som var honor utan problem. Jag har också varit i affärer där dom inte kunnat könsbestämma guldhamster ordentligt utan där har jag fått vända den upp och ner för att titta efter själv.

5 kap. Särskilda bestämmelser för zoobutiker, djurgrossistanläggningar och liknande anläggningar

3 § Könsmogna kaniner och gnagare som hålls för försäljning ska vara könssorterade.
Könsmogna okastrerade kaninhanar får inte hållas tillsammans.

Betyder djur som är könsmogna (redo för parning) måste hållas sorterade könsmässigt.

Djuraffärer är skyldiga att rätta sig efter dessa reglerna och gör dom inte det kan man anmäla detta till miljökontoret som då gör en inspektion. Då får dom tillsägelse för vad dom måste göra och följer dom inte bestämmelserna kan dom få sitt tillstånd att sälja djur indraget.
Vill du anmäla så kan du ringa till kommunens växel och begära att få bli kopplad till Miljökontoret om du inte hittar direktnumret dit.

okej hur länge har den laget gällt??? men ja ska dit någon dag och kolla igen... tack för hjälpen

rat_girl_4ever skrev:
Var till en zoo affär för några veckor sedan och där såg jag att råttorna hade samma bur alltså båda könen i samma bur och då hörde jag att en frågade varför de hade de och då sa dom som jobbade där att man inte kunde se om de var honor eller hanar jusst då det ser man inte försen dom är några månader...

vilket inte stämmer man kan med lätthet se skillnad på råttornas kön vid två tre veckors ålder

ja vet... men de e va dom sa... när till o me min minsta lillasyster som är åtta kan se skillnad på dom så borde väll förf**n ägaren oxå göra det... tycker jag iallafall

Amania skrev:
vilket inte stämmer man kan med lätthet se skillnad på råttornas kön vid två tre veckors ålder

Redan vid en dags ålder om man har vana också.

rat_girl_4ever: Säger som andra, anmäl affären. Och för guds skull, köp inga råttor där, det sponsrar bara deras beteende och signalerar till de att "vad fan, de här blir ju sålda ändå, så varför förbättra?".

jo visst men man tänkte inte så mkt på de då för vi hade hand om en hitteråtta innan och han fick lunginflammation och vi fick ta bort honom så både ja o mina småsyrror var väldigt lessna så vi köpte 2 st där men de e flera år sen de... men att ja såg att dom fortfarande har de så de visste ja inte... men som tur var var inte honorna me ungar... men vad skulle vi ha gjort OM dom hade varit de?? vi hade inte haft plats me en bur till eftersom att efter ett tag så ska man ju skilja på honor o hanar... och ja säger bara de att då hade de inte fått gått tillbaka till den djuraffären iaf...

Ah ok.

Tja, hade nån hona här fått ungar vid en sån ålder de brukar vara så skulle nog de flesta ungarna avlivas ganska kvickt, typ låta 2 överleva eller så om honan mår tillräckligt bra för de, alternativt avliva alla... Mamman själv är ju bara en liten unge vid den åldern ju :(

jo tyvärr så e hon ju de isåfall... men vi sa de för en av råttorna började bli ganska tjock och då sa vi att om de e så att ungarna är friska och om mamman orkar så försöker vi sälja dom själva först... men visst om de skulle ha behövts så skulle vi ju hällre avliva dom än att lämna dom te den butiken igen....

Det spelar ingen roll hur länge den har varit gällande utan dom är skyldiga att hålla reda på sådant oavsätt.
Den har funnits i flera år och L80 har blivit uppdaterad flera gånger om sedan den trädde i kraft.
Varje gång L80 uppdateras är dom skyldiga att ta reda på vad som ändrats och vad som står kvar.

har varit i den djuraffären och nu så har dom ändrat på de så tjejer e för sej o killar för sej... de va tur att dom gjorde de för annars hade ja anmält dom vid dethär laget...men är de så med alla djur att dom måste sära på dom eller e de bara så me "smådjur"?

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 271
Senast: Djurvän
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 232
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund som jag haft i lite drygt ett år nu. Har skrivit om honom förut. Han var 1.5 när han kom till mig. Hade haft...
Svar
4
· Visningar
961
Senast: purity_666
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett minst sagt svårt problem. Jag blev medryttare på en häst i ett trevligt stall och allt var frid och fröjd. Jag betalade...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
15 318
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar