råtthicka

Sv: råtthicka

hanar får väl någon sorts mjäll eller vad man skall kalla det i huden? har för mig att den är lite orangeaktig men minns inte riktigt, vet om att hanråtteägarna brukar kämpa med detta innan utställningar dock, men jag är inte riktigt säker på hur det ser ut, har bara haft honor

Har fått en tid hos vet. nu på tisdag, har förklarat läget över telefon, så ska få något pencilin/antibiotika.. *hoppas han blir bra*

Nu har han fått Baytril, 0,2 ml. dagligen i 10 dagar.
Vet. tror verkligen det kommer bli bra *peppar*, försöker få han att gå upp i vikt. Han väger bara 410 g. (har gått ner från minst 500 g där våran gamla våg inte tog mer vikt)

Någon som har något bra tips att mata honom med?
Ger han barnmat bl.a

hanar får väl någon sorts mjäll eller vad man skall kalla det i huden? har för mig att den är lite orangeaktig men minns inte riktigt, vet om att hanråtteägarna brukar kämpa med detta innan utställningar dock, men jag är inte riktigt säker på hur det ser ut, har bara haft honor

Alltså, det röda i pälsen som ljusa råttor kan få behöver väl inte vara Mycoplasma? :crazy: Min lärare förklarade det där för mig förr och sa att det är vanligt på råttor men inget att oroa sig för. Kommer inte riktigt ihåg hur han förklarade men att det är något ämne i deras saliv?

hmm, vet. sa till mig att dom röda fläckarna + kliandet har kommit med mycoplasman och att det kommer försvinna med antibiotikan. Det återstår att se, ska ge det i 7 dagar till. Ögonen och näsan rinner fortförande men han har gått upp till 425 g, från 408, så lite har det hjälpt iaf där!

hmm det röda jag pratar om där är en annan typ av rött :D Det är mer som en beläggning i pälsbotten som hanarna får. Rött i pälsen kan friska ljusa råttor få ja, det kallas putsfläckar. Det beror på att råttors snor bli rött i kontakt med luft, och råttor torkar sig ju gärna runt näsan/munnen och sen drar ut i pälsen. Dock har man haft en råtta som inte fått mycket rött tidigare och helt plötsligt får mycket rött kan det ju betyda att den är sjuk = mer snor. Mina ljusa råttor hade aldrig putsfläckar när de var unga, det kom mer när de blev lite äldre

Liknande trådar

Småbarn Hjälp jag går snart och gräver ned mig.... Syskonbråk - hur hanterar man det på bra sätt? Två pojkar, 5 år och 2,5 år. 5åringen retas...
Svar
12
· Visningar
1 255
Senast: Badger
·
Övr. Hund Brukar man ha "tackpris" till domare på hundtävlingar (dvs att den arrangerande klubben ger domaren något som tack under...
Svar
4
· Visningar
561
Senast: Pilot
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 133
Senast: Red_Chili
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar