Råttgift i området - hur orolig bör man vara?

Killaloe

Trådstartare
Jag hittade en död råtta liggandes på en gräsmatta i vårt bostadsområde och kontaktade vår hyresvärd (verkade dumt att den ligger framme liksom). Och när jag pratade med värden kom vi in på råttgift och denne nämnde att det alltid ligger ute gift i området.

Eftersom jag träffat på väldigt få råttor i området och inte direkt tänkt på gift tidigare, undrar jag lite om man bör vara orolig? Jag har en hund som äter allt han kommer över, vilket gör att jag funderar ännu mer på om jag borde vara orolig för honom.

Han har alltså inte visat tecken på att må dåligt (då hade jag inte skrivit tråden utan pratat med vet :)) och han har inte fått komma nära den döda råttan.
 
Sv: Råttgift i området - hur orolig bör man vara?

Råttgift luktar och smakar mums, det är liksom poängen. Så - Ja, som svar på din fråga. Skulle aldrig ha hunden lös i det området.
 
Sv: Råttgift i området - hur orolig bör man vara?

Fast frågan är hur råttgiftet är utplacerat? I Stockholms innerstad där vi bodde fram till nyligen så var det råttgift utplacerat i varje buskage och vid varje papperskort och vid varje husknut. Giftet ska ju inte vara placerat så att barn och husdjur ska kunna komma åt det.
 
Sv: Råttgift i området - hur orolig bör man vara?

Jag vet faktiskt inte hur det är utplacerat, men eftersom jag bor i ett rätt stort område så tänker/hoppas jag att det ligger så att inte vem som helst kommer åt det. Tyvärr sa inte värden mer än att det ligger utlagt i området så ja, jag vet inte.

Antar att det helt enkelt blir till att hålla lite extra koll nu ett tag framöver i och med att hunden är extremt matfixerad just nu och äter allt han kommer över.
 
Sv: Råttgift i området - hur orolig bör man vara?

Vi har råttgifts lådor lite varstans vid stallet, jag är inte ett dugg orolig. Mina hundar kommer inte åt det och går lösa på gården.
 
Sv: Råttgift i området - hur orolig bör man vara?

Finns råttgift utlagt överallt i vårt samhälle, är bara att man inte ser det.
Det ligger ju inte öppet, utan ska ligga så andra djur och människor inte kommer åt det.

Ha du din hund lös som du brukar :)
 
Sv: Råttgift i området - hur orolig bör man vara?

Råttgift är läskigt.
En vän till mig förlorade sin hund efter att hunden hittat ett paket råttgift som någon tillfälligt råkat ställa ifrån sig.

Om det läggs ut råttgift så hanteras det ju också i området.
Och det kan ju bli tillfälliga fel i den hanteringen.
 
Sv: Råttgift i området - hur orolig bör man vara?

Tack för att ni delade med er av era erfarenheter kring det där med råttgift! Jag känner mig fortfarande något kluven eftersom min hund verkligen äter allt han kommer över och vi har redan haft en nära döden-upplevelse på grund av det. Men det känns ju bra iaf att det ligger där man inte bör komma åt det :)
 
Sv: Råttgift i området - hur orolig bör man vara?

En vans boxer fick tag i rattgift for nagra manader sedan. Hon sag honom ata det (tack och lov) och akte in akut.
Han var val inte direkt nara doden men det tog lang tid med krakningar etc innan han blev bra. Tror hon sa att det gick pa $1000 (drygt 7000kr) i slutandan och det tog tva mander innan hunden var som vanligt igen.
Jag skulle vara mycket forsiktig eller iaf ta reda hur och var det ar utlagt.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning först att det här blir jätte långt och dåligt skrivet. Men jag vill ändå ge som en förklaring ifall nån bryr sig men fattar om...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 087
Senast: Andromedae
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 647
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 486
Senast: Saeta
·
Kropp & Själ I början på förra året började jag må dåligt och sökte mig till vc. Jag fick en samtalskontakt som jag träffade en tid. I höstas tyckte...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 285
Senast: vtok
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp