Råttbajs i havren

Lotus

Trådstartare
Vi har råttbajs i havren där jag hyr in min häst. I varje skopa/kilo hittar man en bajs eller två, så det är ganska mycket.
Äckligt, men är det ohälsosamt? Hur påverkas hästarna?

Sv: Råttbajs i havren

Tänk dig va råttor äter och vart de bor och fundera ett varv till... Skulle aldrig fodra min häst med det.

Tänk dig va råttor äter och vart de bor och fundera ett varv till... Skulle aldrig fodra min häst med det.

Hur menar du nu ang var råttor bor?

Du har nog blandat ihop kloakråttor med vanliga lantisråttor :p
Råttor på landet bor i väggar, bland halm och hö, i hålor etc...

Nu skulle jag ju inte vilja ha den mängden råttskit i havren för det tyder på förvaringsproblem och jag tycker definitivt att TS ska ta upp det med stallägaren.

Förvaringsproblem - check.

Stallägaren är i detta fall ridskolan/föreningen där jag hyr in hästen, och det är klart jag ska ta upp det, men jag ville ha lite på fötter om hur det påverkar hästarna.

Nån?

Anticimex skriver t ex: "EFTERSOM RÅTTOR SPRIDER SMITTA via sin urin och sin avföring samt gnager på elledningar är det viktigt att de bekämpas effektivt." och "Brunråttan är allätare och en allvarlig smittspridare."

Jag hade aldrig accepterat att hästarna fodrades med otjänligt foder. Foder med råttavföring kan inte rimligen räknas som tjänligt.

Anticimex skriver t ex: "EFTERSOM RÅTTOR SPRIDER SMITTA via sin urin och sin avföring samt gnager på elledningar är det viktigt att de bekämpas effektivt." och "Brunråttan är allätare och en allvarlig smittspridare."

Jag hade aldrig accepterat att hästarna fodrades med otjänligt foder. Foder med råttavföring kan inte rimligen räknas som tjänligt.

+1 på den!

Stod i ett stall där det var råttor i havrelåren. Eftersom jag inte ville att min häst skulle äta av den havren köpte jag egen och hade i egen fodertunna med luck. Flyttade fö från det stallet ett tag efter, var en massa saker som inte funkade. Till exempel harvades bara ridhuset en (1!) gång under de fem månader som min häst stod där.

Råttor är förvisso väldigt renliga djur. Vill poängtera att det är sällan som råttorna direkt sprider smittor - däremot har vilda råttor i regel en del ohyra (som i sin tur sprider en drös sjukdomar).
Men nej. Foder med råttavföring är knappast att betrakta som tjänligt djurfoder. Finns det avföring, finns det rimligen urin också. Och som sagt; löss med diverse sjukdomar. Jag skulle aldrig fodra med den havren.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
442
Senast: Elo
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 548
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 378

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar