Sv: Råttan har svårt att klättra!
I vissa fall ja, i andra nej.
Är man inte villig att tvätta råttan, handikappanpassa buren, stödmata och hela det paketet ska råttan avlivas. Mår råttan dåligt, avlivas.
Är man däremot villig att göra det och råttan mår bra så kan den gott få leva ett tag till, för det är välmåendet och livsglädjen man får titta på och inte åkomman i sig iom att det är sanslöst olika från råtta till råtta
Jag hade en hona en gång som blev bakbenssvag och som var precis som en yngre version av henne själv, hennes svaga bakben bekom henne aldrig. Hon sprang runt i full fart med bakbenen släpande efter, hon klättrade och använde bakbenen som stöd bara, hon var först fram till luckan hela tiden, och man kunde se sig i arslet efter tillåtelse att inte låta henne spendera nätterna sovande i sängen med mig - och väl där var hon rumsren utan problem att hinna iväg på toa, det var först framåt slutet hon inte kunde ta sig iväg snabbt nog för att gå på toa på bra ställen. Tvätta sig fungerade hyfsat, hon kom åt en del själv när hon låg ner och fick hjälp av burkamrater i övrigt, och jag fick hålla efter så hon inte var kissig bara. Kort sagt, hon fungerade bra, hon var glad och levde ett bra liv. Det var inte förrän hon fick grå starr som hon inte mådde bra längre och fick avlivas.
En annan hona jag haft som fick svaga bakben var pigg och glad ett tag, men henne gick det desto snabbare utför för. Hon var inte alls lika anpassningsbar som lilla Diva var utan mådde dåligt av det och fick således avlivas väldigt tidigt.