R

rattalskare

Hej jag ville bara säga det att har du en ensam råtthane där hemma som du vill ska ha en vän så kan du alltid kasterera honom men han får inte vara äldre än 5 månader för att han ska gå ihop med en ny råtta :bow:
:bump:jag gjorde så och nu är de bästa kompisar :bow:

Frippe och Frippan heter de har du en fråga? bara fråga på jag kan allt om råttor :banana: :banana: :devil: :cry: :angel: ;) :p :p :d :bow: :p ;) :crazy: :idea: :eek: :smirk: :confused: :D :bump: :o :o :bump: :) :bump: :love: :love: :love: :love:

Tror inte alls du kan allt om råttor. :crazy:

Det finns inget som bestämmer att en råtta måste vara yngre än 5 månader för att kunna gå ihop med en annan råtta.

För det första finns det ingen som kan allt om något djurslag alls.
För det andra måste de inte kastreras för det, ska en hane bo med en hane spelar det ingen roll i de flesta fall. Ska det vara en hona beror det på åldern, är någon av de inte längre fertil behövs det inte heller.
Och som isis sa spelar det ingen större roll med åldern. Själv har jag satt ihop två 6 månader gamla okasterade grabbar med en tre månader gammal okastrerad hane som varit ensamråtta. Inga problem, kärlek vid första ögonkastet typ :smirk:

Och snälla, missbruka inte smileysarna :crazy:

nej nej men min veterinär sade att jag inte kunde sätta ihop råttorna de måste vara från samma kull desutom gör jag som jag vill mid mina råttor

och det här med smielys gör jag som jag vill :bump: :rofl: :bow: :d :d :p :idea: :idea: :idea:

Då var den veterinären väldigt okunnig. Råttor måste inte vara ur samma kull för att bli bundis. Se bara på Frasse och Gudrun, Gudruns brorsa Sivert bor i samma bur men Frasse och Gudrun är bästa kompisar.
Att du gör vad du vill med råttorna beror ju på vad, men i det här fallet gör du ju det. Men att påstå att hanen måste kastreras och att du kan allt om råttor är ren lögn. Tycker inte du verkar särskilt påläst alls och jag hoppas verkligen de inte bor i en hamsterbur eller käkar råttpellets som en annan som påstod sig vara kunnig lät sina råttor göra.
Smilysarna gör du också som du vill med, men jag kan ju säga direkt att det är otroligt jobbigt att sitta och vänta på att datorn ska ladda upp sidan pga alla smileys. Har du ingen respekt alls för oss andra?

sådana här människor som du är pinsamma, vet du om det?
att inte lägga någon som helst faktagrund bakom dina påståenden och att sedan inte vara mogen nog att ta konstruktiv kritik utan hålla för öronen och pipa ut att "jag gör vad jag vill med mina råttor sådetså".
det har inte slagit dig att det finns personer här på forumet som besitter kunskap du borde ha nytta av, för djurens skull?

varför det jag kan ju allt som jag måste så det så men okej jag ber så mycket om ursäkt

jag ber så mycket om ursäkt........

Nej mina råttor bor i en fågelbur som har två hyllplan den är 60cm lång och 40cm bred 75cm hög och nej de får inte råttpellets de får en blandning och en ½ äggula var i veckan frukt och grönsaker varje dag så nog vet jag att de har det bra alltid så se till att inte säga sådana saker åt mig!

på tal om veterinären det var zoohandlaren som jag pratade med så inget fult om min veterinär

Visst finns det många människor med kunskap här på Buke men är det inte så att så fort man har gått en kurs eller pratat med någon vetrinär el zoo-affär eller någon annan kunnig så kommer de med olika uppgifer vad som är rätt och fel och ibland kan det vara svårt för oss vanliga att tolka det rätta t.ex i början när leguaner kom till Sverige skulle man ge dom köttfärs dom dog i parti och minut nu vet man i allafall att dom är vegetarianer

Du skrev högre upp att din vet sa det, därför trodde jag att det var det.

Bara frukt och grönt varje dag? Och en halv äggula i veckan? Hade du vetat allt så hade du vetat att de behöver mer än så, de har samma behov som oss människor. De behöver kött, ris, pasta, allt möjligt!
Varför ska jag inte säga det till dig? Vet du ens att vi har yttrandefrihet, att jag får säga precis vad jag tycker så länge jag inte diskriminerar?

Min kompis har tre råtthanar i olika åldrar, helt obesläktade, okastrerade, olika färg och storlek i samma bur.

--Det går :banana:

okej gör som du vill och ja det visste jag men måste jag berätta allt för dig de får lite lite ost och köttbullar och köttfärs lite då och då något mer du vill påpeka?

jo det kan jag ja e inte knäpp jag skrev ett annat inlägg och råkade skriva fel

något fel med et eller? :p

Ja, är man så självsäker och bestämd i sitt sätt så tycker jag gott att man får se till att skriva rätt också. Trovärdigheten sjunker rejält när man inte kan se skillnad på zoohandlare och veterinär.

Ja, många råttor är känsliga för lactos, lite ost går bra men inte mycket. Men bara det, inga basprodukter? Pasta, ris, poiatis, något extra gott?

Nej du måste inte berätta allt. Men jag har sett en hel hög göra så totalt fel så jag frågar varesig du vill eller inte - om du väljer att svara är ditt beslut.

klart jag väljer att svara så att du inet tror att jag inte ger mina djur det de ska ha de får pasta och ris och lite KOKT potatis absolut inte rå om du skulle tro det nu kanske du har fått lite mera klarhet?

Liknande trådar

Gnägg Hej alla glada :banana: Jag har en fråga, jag visste inte i vilken tråd jag skulle ställa den här frågan i, men hoppas det är okej här...
2
Svar
25
· Visningar
5 286
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 645
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag jobbar vidare med att förbättra min hälsa, och jag måste säga att det går stadigt framåt! :) Sen min stresskrasch 2008 har jag mått...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Lämnade Australien den 22 januari för att åka till Niseko (Japan) och snowboarda. Efter 4 dagar där var det dags att åka till Tokyo och...
Svar
0
· Visningar
450
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama