Rätt så märklig hoppsits

castle_bar

Trådstartare
Haha, efter att ha gått igenom lite bilder när jag hoppar så inser jag att jag - inte alltid - men väldigt ofta, får till en helt otroligt knasig hoppsits! Jag har liksom helt spikraka ben, eller nästan i alla fall, och en alldeles för framåtfälld överkropp. Men jag vet inte vad jag gör för fel, som gör att sitsen blir sån här!

315083_10150356449516383_1266772_n.jpg


kv%C3%A4llshoppning+sam+025.jpg


Vart frågar man då? På Bukefalos såklart! ;) Någon som kan se vad jag borde rätta till, så att min sits inte blir sån här? Alltså jag ser ju som sagt vad det är som ser fel ut, men jag ser och känner inte vad jag ska göra annorlunda för att få det bättre. :)

Min tränare påpekar ibland att jag måste tänka på trampet i stigbygeln, när jag verkligen tänker på det brukar sitsen kännas lite stadigare men jag vet inte om den ser bättre ut då eller om det kan vara något mer som påverkar detta. Här kommer en film också där jag hoppar så kanske det blir lättare att se. Dock ser inte jag problemet lika mycket på film, men det kanske någon här gör!

http://www.youtube.com/watch?v=DIJSTM6j9ok

(Eehh... jag har glömt hur man bäddade in videor här så ni får klicka på länken till videon om ni vill titta.)
 
Sv: Rätt så märklig hoppsits

Korta stiglädrena! Framförallt på andra bilden så ser man att du står på tå och har absolut inget nedtramp i stigbygeln. Korta minst två hål, trampa ner hälen och svikta i knät :)
 
Sv: Rätt så märklig hoppsits

Skulle säga samma sak som Ninnurur, jag tycker dina stigläder är för långa. Korta dem och trampa ner hälen, känn att underskänkeln blir stadig, rid ex över bommar och bara känn var du har underskänklarna så är det lättare att hitta sitsen över hinder också :)
 
Sv: Rätt så märklig hoppsits

På tok för långa läder! Får du ett stopp när du står så där kommer du garanterat att rasa framåt. Korta lädren, så blir det nog bättre. :)
 
Sv: Rätt så märklig hoppsits

Tack för svaren, allihop! Ni verkar ju vara klart eniga om att mina läder bör kortas så jag ska prova det! :)

Anledningen till att jag inte tänkt på det förut är att jag alltid har hört att "stigbygeln ska gå till fotknölen" när man låter benen hänga rakt ned. Det gör de nu, men det klart alla ser ju olika ut och mina ben kanske inte har såna proportioner att den "regln" stämmer på mig. :D Brukar ni ha det, eller finns det någon annan riktlinje att gå efter?

Såhär ser min nuvarande stigläderlängd ut när jag sitter ned i sadeln: (exakt samma längd som jag har på den nedre hoppbilden i mitt första inlägg)

533551_10150777858141383_2038783014_n.jpg


Jag har i och för sig provat att korta ett hål för inte så längesedan, då kändes det jättekort och superlöjligt på den här stora hästen... Men det är väl en vanesak, jag tror att jag låter mig luras lite utav att han är så stor och väldigt seg, behöver mycket skänkel, så det känns som att jag kommer åt honom bättre med de lite längre lädren.

En fråga till, vad har ni för längd på era stigläder? Mina är "Dam", 145 cm har jag för mig att de heter, och jag har dem på hålet högst upp EFTER att ha gjort två extra hål i lädren! Ändå är jag 172 cm lång... haha, jag får verkligen inte ihop den här ekvationen. Men det blir till att göra fler hål, eller köpa juniorläder!?

Fler får gärna titta, ser det ut som att två hål kortare läder är en lösning som tar mig en bit på vägen mot en bättre hoppsits? Eller har ni andra tips också? (Ser lädren alldeles för långa ut på filmen också?)
 
Sv: Rätt så märklig hoppsits

Sadeln ger dig inte tillräckligt med stöd, därför far dina ben bakåt och du kommer inte upp med låren.
Tänk knäslut och hälen framåt...

Det finns fler som har samma problem som du =P Min lillasyster skulle hoppa några språng på min kamel igår, det såg ut såhär;

wpid-IMG_20130708_145936.jpg

wpid-IMG_20130708_170159.jpg


Samma sak för henne, hälen framåt neråt och knäslut... Hon fick inte heller någon hjälp av sadeln egentligen, för stora kåpor för mina långa ben mot hennes normala lårben...
 
Sv: Rätt så märklig hoppsits

Jeeeesus! Det ser ju helt livsfarligt ut! Foten kunde lika gärnä åkt rakt igenom stigbygeln. Jag antar att det gick bra ändån.
 
Sv: Rätt så märklig hoppsits

Nej då, i och med att hon hade benen i samma position hela tiden och stigbyglarna är lättviktar så följde de med foten upp är de hängde på tån som du ser, så var de bara att landa i stigybygeln igen...

=)
 
Sv: Rätt så märklig hoppsits

Där ser man, jag är inte ensam! :D

På din syster tycker jag att det syns ganska tydligt att kortare stigläder inte skulle ha löst problemet. Det sitter nog i ett mer "allvarligt" sitsproblem, precis som på mig... Men jag ska som sagt prova att korta lädren ändå, och verkligen tänka på trampet i stigbygeln så kanske det blir bättre!
 
Sv: Rätt så märklig hoppsits

Exakt! Allt handlar om att hitta balansen... På min häst är det at han hoppar större än hon är van vid, hon hänger därför inte med =P

I ditt fall kanske det är att hästen inte går fram tillräckligt för skänkeln så du måste driva hela tiden och därför lätt tappar knästödet?

Tittar man på Jens Fredricsson
Som har ett rätt kasst skänkelläge över hinder ibland så har han ett ordentligt knästöd
Jens-FREDRICSON%C2%A0--Lunatic-_1s.jpg


Samma sak med H Von Eckermann
Långa ben som satan, men hela benen ligger an mot sadel och häst
Eckermann


Till och med denna mannen, med den i särklass yvigaste hoppstilen i hästvärlden kniper sig kvar i sadeln med knäna...
roger-yves-blot-hopp_96125388_131340049.jpg


Så färdig tjatat för min del =P
 
Sv: Rätt så märklig hoppsits

Haha, jag har sån extrem "skräck" för att mina underskänklar ska åka bakåt sådär, det ser sååå fult ut :p Men jag kanske måste släppa den "skräcken" lite grann för att istället koncentrera mig på mitt knästöd! Kombinationen av knästöd+stilla underskänkel är ju målet...

Tror nog att det kan ligga lite i att jag får driva mycket... eller ja, hästen är fortfarande väldigt vinglig och seg (7 år gammal men har växt saaakta och blivit stooor, 180 cm i mankhöjd) så jag har hittills haft fullt upp med att få honom någorlunda rak och i ett bra tempo mot hindren. Jag antar att sitsen har blivit lite lidandes. Fast jag kan inte bara skylla på det heller, för hästen på den översta bilden i mitt första inlägg (fuxen) var en pigg dam med egen bjudning!

Tack för bra reflektioner och tankar!
 
Sv: Rätt så märklig hoppsits

Hehe, nu har jag fastnat lite i det här känner jag... Sitsen som jag visar i mitt översta inlägg är alltid när själva språnget börjar, när hästen fortfarande har bakhovarna i marken liksom. Såhär ser det ut när vi istället är mitt över hindret: (då åker underskänklarna bak lite väl mycket kan jag själv tycka? Kanske inte på den sista bilden dock, men där har jag istället ett dåligt tramp i stigbygeln...)

432064_10151681873966383_37013654_n.jpg


383396_10151681874186383_193405231_n.jpg


260286_10151656757426383_1752039897_n.jpg


Fler tankar, reflektioner och tips mottages tacksamt! Jag ska prova allt, så länge det inte är något helgalet! ;)
 
Sv: Rätt så märklig hoppsits

Samma sak där, tänk hälen framåt...

Pressa den framåt, hela tiden, man tror att man ser ut som om man åker vattenskidor med man flyttar blir bara mer stilla i skänkeln...
 
Sv: Rätt så märklig hoppsits

Om jag var du hade jag nog provat en sadel med mer stöd för knäna.
Men det bästa (och billigaste) är nog att träna två-punkt-sits ett tag för att hitta balansen, för det är ju den du ska använda över hindrena. =) Kanske någon som tittar då och då och påminner dig om "hälarna ner!" :D
Och om det nu är i uppsprånget du går fram så där så tänk på att ha lite mer upprätt sits i anridingen och i uppsprånget lägga fram handen mer istället för kroppen. Lycka till!

Och angående din fråga om stiglädren i strl dam 145. Jag har ett par i 145cm, otöjbara från Börjes, använder hål 12 (av 15) i hoppning och är lika lång som du. =) Så du måste väldigt långa 145 cm, eller nästan inga hål i dom?
 
Sv: Rätt så märklig hoppsits

Till att börja med tycker jag inte alls att du sitter så illa, visst går det att justera sitsen, men det är ju långt ifrån någon katastrof.

personligen tror jag inte så mycket på "knäslut", utan har alltid lärt mig att det är viktigt att hålla underskänkeln på plats. Speciellt på storhoppande hästar. Visst finns det duktiga ryttare som vippar bakåt med underskänkeln, men för de allra flesta ryttare på lägre nivå så ökar det chansen att tappa balansen och även kontrollen på överlivet.

Tycker att det ser ut som att du skulle behöva hitta svikten i knäna och höfterna, så att hälen kommer ned ordentligt. Det kan låta konstigt, men jag tror också att du skulle kunna få en aha-upplevelse om du fokuserade på andningen när du hoppade, ofta när man glömmer att andas blir man en aning spänd i sitsen och då kan det hända att man "kryper upp" sådär, då musklerna på insidan låren blir korta och gör att man inte kommer intill hästen.
 
Sv: Rätt så märklig hoppsits

Jag håller med helt!
Till TS, jag har samma problem som du, fast mest på hästen jag har nu, för han öppnar upp så mkt bak att det känns som att jag ska åka över huvudet på honom i landningen. Jag glömmer trampa ner hälen och blir lite spänd i sitsen, och det leder såklart till att min skänkel åker upp i språnget och jag hamnar för högt ovanför hästen. Så mitt tips är att tänka på att trampa ner hälen och ha vikten där!
 
Sv: Rätt så märklig hoppsits

Förutom det de andra kommenterat (ner med hälen och svikta i knäna) ser det ut som om du tänker för mycket på att följa med uppåt-framåt i språnget. Något som jag tycker hjälper är att tänka att hästen ska "hoppa upp i famnen" på mig, då får jag automatiskt en stadigare och lugnare hoppsits. Eftersom du inte hoppar några jättehöjder, åtminstone på bilderna, behöver du inte tänka aktivt på att följa med i språnget, det gör man automatiskt när man hoppat endel :).

Min tränare brukar säga att man ska försöka analysera sin ridning mer, för att se vilka tankeknep som funkar. För honom funkar det inte att tänka ner med hälen, då trycker han ner benet och spänner sig, för honom är det bättre att tänka "sänk knät". Jag tycker det hjälper på mig att jag ska tänka på att slappna av i höften så kommer hela benet djupare ner.
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 861
Träning Jag har ett sto som jag har haft i knappt ett år. Hon är högst i rang i hagen, bestämd och vill gärna ta över om man säger så. Man får...
2
Svar
27
· Visningar
3 695
Senast: traceys
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
688
Senast: cassiopeja
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 062
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp