rått kött?

lis1e

Trådstartare
hunden har fått råa märgben sen han var liten. en vän till familjen har gjort likadant till alla sina 511 hundar. för ngn vecka sen påstod två personer att det inte är bra. har inte märkt något alls på hunden här hemma. varför skulle det inte vara bra?

Sv: rått kött?

Vet inte av några nackdelar... man fördelarna är ju att hunden får sitt gnagbehov tillfredsställt , håller tänderna fria från tandsten och har en bättre munhygien än om dom inte gnager på ben.. ger alla mina hundar Märgben året om, och har aldrig märkt av några nackdelar.. Fast jag vet att hundar som inte är vana att få märgben blir OOOtroligt dåliga i magen och skiter diareé i flera dagar :smirk: Det var kanske det h*n menade med att det inte var bra med ben åt hundarna.... :angel:

OM man inte kokar dem kan det uppstå just sådna problem som du beskriver. :crazy: Lätt avhjälpt (oftast) med kokning :)

roslagen skrev:
OM man inte kokar dem kan det uppstå just sådna problem som du beskriver. :crazy: Lätt avhjälpt (oftast) med kokning :)
Koka dem ska man itne göra för då kan de lättare splittras, och vad är då vitsen med märgben om de inte är tillräckligt håprda så att man motverkar tnadsten. Det är hundar som inte är vana vid mrägben som inte klarar av dem utan att skita ner sig. De hundar som vänjs in från början har inga problem. mina hundar får ofta och gärna märgben och de mår bra.

*knapp*
INTE koka dem. Det är inte kul att torka upp benbitssörjespya, för att inte tala om att åka till sjukan med en hund som inte klarar av att ta hand om flisorna i magen :crazy:

ojojoj vad jag ska slänga detta i ens huvud sen! hon tror hon vet allting om hundar... härligt! tack...

hundar har ju trots allt inte i alla tider ätit torrfoder och annan tillrädd mat, så min åsikt är att rått kött är det allra naturligaste för dem.

Det finns väl lika många åsikter som hundägare på om hundar borde äta rått kött eller tillagat. Enligt vad jag hört så försvinner märgen i benen när dom kokas så då tappar man ju den biten. Har även hört av "fackman" att det är efter tillagning som benen splittras och rått kan man ge allt utom fläsk (tillomed fågel och fisk då benen är mjuka). Har själv inte provat med fågel och fisk då man hört så mycket AJAJ innan.

Mina äter råa märgben utan varken kräkningar eller dåliga magar.

Marre.N skrev:
Har även hört av "fackman" att det är efter tillagning som benen splittras och rått kan man ge allt utom fläsk (tillomed fågel och fisk då benen är mjuka). Har själv inte provat med fågel och fisk då man hört så mycket AJAJ innan.

Där måste nog jag komma med ett litet ajajaj... :smirk: Om du ger t ex rå kyckling - tänk på att även hundar kan drabbas av salmonella, campylobacter etc....

Svensk kyckling bär inte på farliga bakterier!
Bara släng åt dom skrov och vingar! (RÅA!)

Vissa hundar kan i början bli hårda i magen av mycket ben, men det är sällan stoppande.
Kokta ben kan däremot vara ganska farliga, då de är så gott som omöjliga att smälta för hundmagen!

Ge hunden vad som helst som är rått med gott samvete du. Jag har då aldrig sett en varg grilla en kyckling innan han slukar den... :)

Om du ger svensk kyckling så slipper du salmonellan (men inget är 100 %), men inte t ex campylobacter.

Inte jag heller...*s* Sedan är det ju som så att du ska nog vara valp, gammal eller sjuk om du ska dö av salmonella som hund/varg, men som hundägare med (kanske) inplanerade utställningar, brukstävlingar etc så är det kanske inte så bra om hunden har megadiarré....

Liknande trådar

Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 881
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 009
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
527
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 569
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar