Rätt karenstid?

D

Duchei

Jag ska vaccinera min pålle (redan grundvaccinerad) mot hästinfluensa och botulism. Kollar man på SVRFs hemsida får jag det till 96 h, alltså 4 dygn. Dock har jag hört att det är 7 dygn som gäller från andra håll..

Han ska tävla och därför vill jag vara helt säker. :)
Vad är det alltså som gäller?

Sv: Rätt karenstid?

Jag vet inte...men det kanske är 4 dygn för tävling och 7 dygn för slakt? Det som står på SvRFs hemsida borde ju vara rätt.

Tror inte slaktkarensen står där på samma sida? Kollade även på travförbundets hemsida (där karenslistan kommer från) och där står det 4 dagar, vilket SVRF hänvisar till... hmm :crazy:

Ur TR I (finn på förbundet hemida)

Hästen bör vaccineras under en viloperiod och följande tidsrymd ska hållas.
1:a grundvaccinering
2:a grundvaccineringen (minst 21 dagar och högst 92 dagar efter 1:a vaccineringen).
När hästen fått dessa två vaccinationer tillåts den starta. Därefter ska hästen revaccineras
inom 12 månader (minimikrav).
Senaste vaccination får inte vara gjord senare än 5 dagar före ankomst till tävlingen.För att ur medicinsk synpunkt få det bästa skyddet bör tillverkarens rekommendation
om vaccinationsintervall följas

Åh vad jag blir fundersam nu... Jag ska fråga min veterinär när jag pratar med henne. Tack för hjälpen!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 069
Senast: Twirro
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 631
Senast: lizzie
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
20 715
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka