"ratt hem viktigare an priset"??

polette

Trådstartare
Vet inte var jag skulle lagga denna trad....

Ar i farten och letar hastar till liten verksamhet.

Nu till min fundering,

man skriver ibland i sina annonser att "ratt hem viktigare an priset",

hur mycket ar man villig att ga ner i pris om man skriver sa?

Eller hur mycket ska man "pruta" pa en hast??

Tack pa forhand!

Sv: "ratt hem viktigare an priset"??

Om man skriver så är man antagligen mån om var hästen kommer. Om jag skulle sälja min häst skulle jag antagligen skriva så, och om jag kände att det var helt 100 med en familj skulle jag kunna gå ner MYCKET i pris.

När jag tog min häst på foder var han ute på säljannons för 32 000. Ett år senare köpte jag honom för 7000. Antagligen för att jag var "rätt hem" (och för att jag hade haft honom på foder ett tag)

Vad man å andra sidan vågar pruta vet jag inte.. Det kan ju vara rätt känsligt det med! Hoppas någon annan vågar svara på det

Hur långt är ett snöre?

Det beror såklart väldigt mycket på säljaren. Ekonomiska förutsättningar, framtidsplaner etc.
Ponera att jag hade en kompis jag skulle sälja för att jag hade en häst för mycket eller skulle sluta helt, då hade jag nog nästan kunnat tänka mig att skänka hästen till RÄTT hem.
Om jag istället skulle köpa en annan häst för pengarna kanske jag inte har möjlighet rent ekonomiskt att gå ner hur mycket som helst i pris.

Jättejättejättesvår fråga... :)

Hästar med den stämpeln är ofta redan låga i pris och jag tolkar det som att ägaren hellre ger bort hästen än säljer den.
Tolkar också att ägaren inte är i behov av pengarna.

Jag tänker på mig själv. Jag skulle faktiskt helt ärligt hellre ge bort min häst till rätt person som jag litar på om jag någonsin skulle hitta denne (jo det finns redan kandidater till den posten) än att sälja.

Personligen är jag bara intresserad av att sälja till rätt hem. Jag tycker formuleringen är mysko... Som att om det är "fel" hem så är det dyrare???? Är väl bättre att ta ev prisdiskussion efter folk varit och provat hästen... Så lockar man inte en massa prutare som egentligen inte har råd med prisklassen ifall man inte är intresserad av dessa prutare

Skänkte bort en häst till "rätt hem".
Hade "fel hem" dykt upp hade jag hellre tagit bort honom. M a o hade fel person dykt upp och försökt pruta (det gjorde i och för sig ett antal) så var det "nej tack". Hästen var värd ett lugnt och tryggt liv och han verkar ha fått det.

När jag skrev så i min annons så satte jag ett pris som jag tyckte hästen borde vara värd men jag skulle lika gärna kunnat ge bort den till rätt hem.

Personligen är jag bara intresserad av att sälja till rätt hem. Jag tycker formuleringen är mysko... Som att om det är "fel" hem så är det dyrare????

Jag tycker också att det är en underlig formulering. Borde det inte vara bättre att skriva "Säljes endast till bra hem där hästen får gå i stor hage etc etc.."

För skulle hästen ens gå att köpa till fullpris om ägaren tyckte att hemmet var medelmåttigt, inte dåligt eller så men ändå inte helt perfekt. Som vissa skriver så ger de bort hästen till det perfekta hemmet men skulle inte sälja till någon de var osäker på. Då stämmer ju inte formuleringen eftersom hästen inte går att köpa till fullpris.

*kl*

Jag har själv använt en liknande formulering vid försäljning av en häst, "pris diskuteras med rätt köpare". Jag var tvungen att sälja (hade för lite plats i stallet och inte tid för två unghingstar) men var til skillnad från vad som verkar vanligast här i tråden inte intresserad av att ge bort hästen heller. Då det var en ponnyhingst så var jag noga med att hitta en köpare som kunde ha förutsättningar att ta hand om honom och hantera honom, även om de kastrerade så skulle han ju ridas in osv. (var bara sutten på och skrittad ett par gånger vid försäljningen). Med "rätt köpare" avsåg jag i det fallet en duktig tjej/kille med mycket unghästvana, kanske vuxen ponnyryttare eller en tävlingsryttare med ridande föräldrar som verkligen hade engagemang, tid och kunskap för att utveckla honom och behålla honom under lång tid - då hade jag kunnat tänka mig att gå ner lite på priset, även om han inte var speciellt dyr.

Givetvis finns det många som är "fel köpare" - men en sån hade jag aldrig sålt till. Det stod även i annonsen att han endast såldes till någon med hingst- och unghästvana. Som vanligt när man annonserar är det en del direkt olämpliga som hör av sig, och känns det så så säljer jag inte - oavsett hur bråttom det är. Nu fick jag honom såld hyfsat snabbt ändå, efter bara 4 månader på annons.

Tyvärr kanske för TS så har jag lite svårt att tänka mig att de som skriver liknande formuleringer i annonser har tänkt sig en hästverksamhet som "rätt hem".

TS kan ju försöka sprida ut att h*n söker häst. Är det känt att hästarna har det bra där så kan ju säljare dyka upp också.
Jag har en bekant med ett mindre företag som under åren erbjudits hästar då ägarna vet att deras häst får det bra där.
Hästen har tagits på foder först för att kolla att hästen trivs och passar in i verksamheten.

Annonsera under köpes? Med en något längre och förklarande annons, ev hänvisning till TS hemsida så att säljaren kan få lite hum om människan.

Ja absolut är det så!! Jag menade inget illa alls, självklart kan hästar få det bra i en verksamhet (ibland förmodligen bättre än hos privat ägare då det är en annan "kontroll" på verksamheter i form av besökare, kunder osv).

Däremot är det inte många som tänker så, de vill att hästen "ska ha det bra" och bara gå i hagen om den är gammal t.ex, bara ridas av en person osv.

Jag tolkar det som att ägaren inte är i behov av pengarna, utan prioriterar att hitta "rätt" för hästen. Spontant tänker jag att säljaren kanske vill att man kommer och provrider två gånger, t.ex., för att verkligen stämma av etc. Säljaren har antagligen inte bråttom med att sälja. Om "rätt" köpare dyker upp, men kanske med ett par tusenlappar för lite i hästköparbudget, kan priset sänkas något.

Jag tycker formuleringen är mysko... Som att om det är "fel" hem så är det dyrare????

Jag håller med om att det är lite konstigt. Ingen vill väl ändå betala fullpris när man skrivit så i annonsen? Vore väl bättre att sätta ett lägre pris från början då, eller som du säger ta diskussionen på plats.

Formuleringen 'pris diskuteras med rätt köpare' låter mycket mer förtroendeingivande tycker jag, för det innebär ju att enbart rätt köpare är av intresse.

Själv är jag ganska skeptisk mot alla som antyder att de är beredda att mer eller mindre ge bort en häst även om jag tror att det ofta handlar om att man faktiskt är mån om rätt hem. Men innebär det att de kan tänka sig att sälja pållen för det angivna priset till 'fel' hem???

Som ni redan sagt - en jättesvår fråga och bäst är det nog att intervjua de olika säljarna om vad de egentligen har tänkt sig. Även 'rätt hem' kan ju betyda en hel del olika saker.

Jag tolkar det där som att säljaren vill ha ett visst pris som den anser att hästen är värd. Dyker det dock upp en lite fattigare person men som fallit för hästen och som passar super med hästen och verkligen vill ha den, då kan säljaren tänka sig att sänka priset.

Jag tolkar det inte som att säljaren säljer dyrt till vem som helst eller liknande utan just att även folk som inte har mycket pengar kan tänka sig att prova hästen iallafall eftersom ägaren är öppen för förslag. Det finns så många duktiga och bra personer men som saknar dessa höga klumpsummor att köpa häst för och dom vill man kanske inte skrämma bort pga priset.

Sen kan man ju aldrig någonsin iallafall veta om hästen har fått ett bra hem eller inte hur mycket efterforskningar man än gör. Det är alltid en chansning oavsett pris att sälja en häst.

Senast ändrad av en moderator:

Ja satte ett pris som var tillräckligt avskräckande för hästhandlare och annat löst folk men som ändå var tillräckligt lågt för att "vem som helst" skulle kunna ha råd att köpa hästen. För mig var verkligen hemmet viktigast och eftersom jag inte lyckades hitta någon som jag kände mig trygg med så valde jag att låna ut hästen på foder istället.

Jag tänker att man skulle kunna sälja till ett lägre pris om det kommer en superbra köpare som verkligen klickar med hästen som inte har så stor plånbok.
Jag fick köpa min häst för 40k mindre än tänkt just för att vi klickade så bra :)

Jag vill hävda att det finns hem som är rätt och hem som bara är bra.

Så "rätt hem viktigare än priset" var precis vad jag skrev i mina annonser när jag sålde mina hästar. Givetvis hade jag aldrig sålt till "fel" hem, men jag ville poängtera att här gäller inte först till kvarn. Utan snarare att om köparen är passande för min häst men har en annan prisidé så är jag inte omöjlig. Sålde mina för 7-8000 kr mindre än utgångspriset.

Jag tycker det verkar lite konstigt att skiva så, det tyder ju på att man kan gå ner i pris om det är ett bra hem, men "rätt hem viktigare än priset" känns lite som att om du inte har ett bra hem är den dyr.. Man är väl alltid mån om att det blir ett bra hem, skulle inte sälja mina hästar till dåliga hem för alla pengar i världen..

Lite så tänker jag också. Som om de menar att fel hem kan få hästen för dubbla priset - men så tror jag ju inte att de menar egentligen.

Jag tror mest att det är ett sätt att visa att man är mer mån om hästen än pengarna. Och att man förbehåller sig rätten att själv välja vem som ska få köpa hästen, att tex budgivning mellan olika spekulanter inte är aktuellt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 880
Senast: Corminta
·
Övr. Hund Min lilla skrutta tycks ha hittat sin rost i dag. :p Jag har sagt att jag har hunden som inte alls skaller. Hon gnaller och det har...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Att jag tanker "lite annorlunda" ibland ar jag medveten om, men jag vill veta HUR annorlunda jag tanker. Hunden i fraga: du kan...
2
Svar
24
· Visningar
4 465
Senast: Bewildered
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 540
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar