Sv: Rätt gå in till häst
Min uppfattning är att det är en klar skillnad mellan att ringa in till en myndighet och ställa frågor om lagar och regler och dess tolkningar, respektive att göra en anmälan. Precis som jag redan skrivit.
Nog är det väl så, att djurskyddet är tvingat att ta emot en formell anmälan och därefter undersöka? Vad som sedan kommer ut av denna undersökning är en sak för sig.
Så vad får man säga om man ringer till en djursyddsinspektör enligt er som vill förbjuda anonyma anmälningar? Får man ens påtala vad man sett? vad är en amnälan och vad är en diskussion om vad som är lagligt och vad som inte är lagligt?
Nu tycker jag du börjar larva dig, för du som annars är en klok person torde inte ha några svårigheter att förstå meningen i mina (och andras) inlägg du svarat på.
Trots det ska jag gärna förtydliga.
A/ Man ringer och ber om information ang lagar och regler, deras uttolkande etc. Dvs inte kopplar det till någon särskild, men naturligtvis kan man ändå specificera sig typ "sett en uppbunden häst, smutsig ko, trasigt staket" etc.
Därefter kan man fortsätta som man finner lämpligt.
B/ Man gör en formell anmälan om misstänkt djurplågeri, vanvård etc och då samtidigt uppger sina data. Detta för att anmälan ska tas upp och registreras. Anmälaren förblir anonym utanför myndigheten så länge som anmälan bedöms seriös, om anmälaren så begär.
C/ Djurskyddsmyndigheten tar emot en anmälan från en person som vägrar uppge sitt namn etc. Då görs bedömning av myndigheten huruvida akut fara för djuren föreligger eller inte. Anser man att den risken föreligger, görs en omedelbar kontroll. Föreligger djurplågeri/vanvård så debiteras djurägaren besöket (förutom annat som tillkommer ifråga om åtgärder osv), medan ingen debitering sker om anmälan visar sig vara felaktig.
LIA