Rätt eller fel

diddl

Trådstartare
Pesonen i fråga har ridit en P 80 kat I och fått ett stopp i terängen.

Pesonen i frågan anmäler sig till en P 90 och får starta för hon har fått dispans på högre nivå på ridsportförbundet.

Pesonen i fråga kom inte runt på P 90 utan blir utesluten i terängen.:eek:

Vad tycker ni?

Varför ska vi andra följa Tr när vissa kan få despans?

--------------------------------------------------------------------------------

Utöver hopp-kvalen krävs två godkända kval (= minst 50% i dressyren, max 12 fel på hinder i banhoppning, inga hinderfel i terrängen och max 60 sek tidsfel) i P70 eller P80 innevarande och/eller föregående kalenderår.

Sv: Rätt eller fel

Varför ska vi andra följa Tr när vissa kan få despans?
Jag varken kan eller vill svara på det specifika fallet du hänvisar till.
Däremot anser jag det vara självklart att man ska kunna söka dispens. Det är vår enda livlina mot regler som slår fel.
Vi får inte heller glömma att alla kan söka dispens. Även du! :laugh:
Om 2 lika söker och bara en får dispens så får man väl undersöka vidare varför det blev så. Jag hade fört liv iallafall... :angel:

Jag tycker att det är helt okej att man kan söka dispens - men hur kan SvRF ge dispens till en som saknar kvalifikationer för att starta en högre klass i en så pass farlig sport som FT?

Dispens ska inte ges lättvindigt för att någon söker, utan i så fall för att det är uppenbart att de klarar av att tävla den högre klassen. (Till exempel om de har gjort det förut, med bra resultat, men har haft ett uppehåll och därför inte har hunnit kvala tillbaka till den nivån.) Jag känner inte ekipaget i fråga så jag vet inte vad de har tävlat förut, hur bra de är eller vad de klarar av, men kvalregler i FT är väl ändå satta av en anledning? Det är lika för alla, vill man klättra uppåt så måste man kvala först.

Dispens från satta regler anser jag bör handla om saker som inte berör säkerhet, utan t.ex. saker som att hörselskadade ryttare vill att någon fäller en flagga istället för säger "varsågod och rid" vid starten, och så vidare. Det är sånt jag kan bevilja dispens för när jag arrangerar tävlingar i min klubb, i alla fall.

För min del anser jag att dispens alltid ska kunna sökas. Dock inte alltid beviljas.
Den som beviljar dispensen brukar sitta inne med en kompetens/vetskap som inte alla har. :laugh:
Jag tror personligen inte att de ges så lättvindigt.

Jag är kanske helt ute och seglar! Jag har i nte ridit fälttävlan på några år, så vet inte om det stämmer heller, så ni vet det först;)!

Men jag vet en ryttare som ridit MVS klass på ponny samt köpte en ponny som också den gått MVS, och startade Lätt på sin andra tävling (allså inte kvalad). Mamman till personen förklarade då för mig att om både ryttaren och hästen startat en klass med godkända resultat får man med ny häst/ryttare starta en klass under den högsta gemensamma klass man ridit!

Allså ekipage med ryttare och häst som ridit MVS får utan kval starta direkt i Lätt.

(Eftersom jag tävlade för några år sedan kan jag inte de nya benämningarna, allså P70, P80 och liknande, men hoppas ni förstår ändå).

Det stämmer, på ponny är man kvalificerad att rida en klass under den lägst kvalade av ryttare och ponny vid ponnybyte. Om båda ridit 1* (Msv) så kan man starta lätt direkt.

Liknande trådar

Fälttävlan Jag har bestämt mig för att så småningom börja träna och ev. tävla fälttävlan. Rider storhäst, 10 år, och är själv 18. Vi har låångt...
Svar
7
· Visningar
1 613
Senast: Nomina
·
Fälttävlan Försöker förså vad som står i TR när det gäller kval men blir inte riktigt säker. För att starta år 2009 i tex 90 med häst behövs en 90...
Svar
4
· Visningar
1 494
Senast: Prick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Nyårstråden
  • Textilåtervinning

Hund, Katt, Andra Djur