Rätt eller fel? :(

Danetta1990

Trådstartare
Vet inte om denna tråd ligger rätt men annars få ni gärna flytta den! :d Mitt gamla varmblod som är 18 år blir halt hela tiden! Har skrivit det i en annan tråd! Vi har vart hos kliniken, haft ute massör, terapeut och vet! Ingen har hittat något! Eftersom hon är så pass gammal vill vi inte slänga ut massor pengar hela tiden för henne! :( Hon vill inte häller stå som sällskapshäst för hon älskar att få komma ut i skogen och röra på sig!
Gör vi fel OM vi skulle ta bort henne? Jag vill inte sälja henne för då kmr hon bara gå till slakt eller liknande! Vill att hon ska få vara hos oss med sina kompisar och ha det bra!
Men som sagt, gör vi fel om vi tar bort henne eller vad tycker ni att man ska göra? Har inte råd att slänga ut flera tusen en gång om månaden hela tiden! :cry:

//Johanna

Sv: Rätt eller fel? :(

Jag tycker att det är fel att ha kvar en häst med återkommande hältor om man inte tänker utreda och behandla mer. Förstår att ni har gjort en hel del innan. Ännu mer fel vore det att sälja "problemet". Avliva hästen.

En häst är ingen häst utan sina ben.
En död häst lider inte.

Jag skulle snarare säga att du gör rätt om du väljer att ta bort hästen. För mig är det de enda rätta att göra då hästen inte går att bota.

Men tycker även att det är lite fel att säga att man inte vill slänga ut en massa pengar..det är ett ansvar man har som hästägare..jag skulle fortsätta leta efter problemet och hittas det inte kanske det bara finns en utväg.

Senast ändrad:

Men tycker även att det är lite fel att säga att man inte vill slänga ut en massa pengar..det är ett ansvar man har som hästägare..jag skulle fortsätta leta efter problemet och hittas det inte kanske det bara finns en utväg.

Nä, man har faktiskt inget ansvar som hästägare att lägga ut stora summor pengar gång på gång för att försöka hitta felet och behandla en häst.

Däremot har man som djurägare ett ansvar för att se till att ens häst inte lider. Det ansvaret tar TS till fullo om hon väljer att avliva hästen.

En 18 år gammal häst som inte trivs med att 'bara' gå som hagpensionär. Som har återkommande hältor där man utrett med klinikbesök, massör etc och inte hittat orsaken. Där har jag full förståelse om man tycker att man inte vill lägga stora summor pengar på de dyrare, djupare undersökningar a la magnetröntgen eller scint t ex som kanske skulle kunna ge svar. Dessutom, om man förutsätter att en ordentlig klinikutredning gjorts, och man ändå inte hittat felet, då känns det inte så troligt att det som man ev kan finna via magnetrtg, scint osv är någonting som går att fixa, som gör att hästen kan återgå i arbete.

TS TAR sitt fulla djurägaransvar genom att låta hästen somna. Dessutom försöker hon inte 'mörka' att ekonomin spelar in. Det är FÅ människor som ekonomin är irrelevant för, och att kunna stå för att det är en faktor tycker jag är hedersamt. Hellre än skylla på något annat.

En häst är ingen häst utan sina ben.
En död häst lider inte.

Jag skulle snarare säga att du gör rätt om du väljer att ta bort hästen. För mig är det de enda rätta att göra då hästen inte går att bota.

Alltså! Hade vi haft pengar så skulle vi ju försöka hitta felet men för en 18 åring gammal travare känns det som att det är väldigt onödigt att slänga ut så mycket pengar! Hade varit skillnad om det hade varit en unghäst som verkligen är något att ha!
Tack för tipsen :bow:

Alltså! Hade vi haft pengar så skulle vi ju försöka hitta felet men för en 18 åring gammal travare känns det som att det är väldigt onödigt att slänga ut så mycket pengar! Hade varit skillnad om det hade varit en unghäst som verkligen är något att ha!
Tack för tipsen :bow:

:crazy::mad::crazy:

Så bara för att din trotjänare är äldre så är den inget att ha?
Självklart ska en häst inte lida men att påstå att den inte trivs som sällskapshäst är bara bluff och båg, det kan alla hästar lära sig om man varvar ner deras kondis långsamt och erbjuder stora marker och kompisar.

När min häst blir gammal kommer hon vara precis lika mycket värd som min yngre, och jag kommer lägga ut varenda krona för att rädda henne så långt det går, sålänge hon inte lider.
Och även om hon inte går att rida, ja då får hon beta och pysslas med och vara pensionär. ALDRIG att jag avlivar för att hon blir oridbar.

Har man inte pengar att lägga på sin häst i såna situationer ska man inte ha häst.

Självklart ska en häst inte lida men att påstå att den inte trivs som sällskapshäst är bara bluff och båg, det kan alla hästar lära sig om man varvar ner deras kondis långsamt och erbjuder stora marker och kompisar.

När min häst blir gammal kommer hon vara precis lika mycket värd som min yngre, och jag kommer lägga ut varenda krona för att rädda henne så långt det går, sålänge hon inte lider.
Och även om hon inte går att rida, ja då får hon beta och pysslas med och vara pensionär. ALDRIG att jag avlivar för att hon blir oridbar.Självklart menade jag inte så! Jag tycker bara det är synf

Har man inte pengar att lägga på sin häst i såna situationer ska man inte ha häst.

Självklart menade jag inte så! Hon hatar att bara stå som sällskap så jag tänker inte låta henne göra det för då är det bara synd om henne! Så mycket pengar som vi har lagt ut på henne och ingen har hittat något fel tycker vi att det får räcka! Jag vill verkligen INTE att hon ska gå och ha ont i sina ben och jag bryr mig verkligen inte om att hon inte går att rida! Men en häst som har ont och inte går att göra någonting åt!

Om hon har ont av att gå i hagen så förstår jag dig, annars inte.
För ingen häst hatar att gå som sällskap, bara det görs på rätt sätt.

Men då har man iaf bekräftat att det inte finns någon annan utväg!

Precis, det var det jag menade..
Jag tycker inte man bör ge upp på en gång
Det blev lite dubbelmoral i mitt inlägg även, såklart ska ingen häst lida och ha ont!
Men är det något jag inte rår mig på är när man säger att man inte vill lägga ut pengar

Och även om hon inte går att rida, ja då får hon beta och pysslas med och vara pensionär. ALDRIG att jag avlivar för att hon blir oridbar.

Jag har haft en som INTE fungerade som haghäst. Jag ville ha henne kvar som det, att hon skulle gå här och bli gammal och grå och bortskämd, fast hon inte gick att rida.

Fyra månader senare, MINST två för sent, fick hon fara till himlen. Den var den sista och där och då största gåva jag kunde ge henne. Hon HATADE att 'bara' lalla i hagen. TROTS stora hagar, TROTS kompisar, TROTS att hon fick en liten skötartjej som promenerade henne och kammade henne och flätade henne. Hon avskydde det. Hon blev rastlösa och aggresiv, högg tag i min jacka och försökte dra in mig i boxen när jag gick förbi med en sadel. När hon oprovocerat började göra utfall mot och dänga upp sin älskade kompis fick jag inse att det var för MIN skull hon var kvar, inte för HENNES skull.

Sista kvällen red jag henne. På den mjukaste väg jag kunde hitta och ändå ömmade hon. Men hon STRÅLADE. Öronen var som antenner framåt, hon blev två dm högre och hela hästen sken. Och hon var sitt keliga, vanliga jag efter. Den kvällen, barbacka i solnedgången på min älskade lilla N, och med tårarna rinnande nerför kinderna samtidigt som jag log så försvann de sista tvivlen på om jag gjorde rätt.

Sen ang pengar och gammal häst. Jag hade en HÖGT älskad valack. T-märkt, som jag la otroligt mkt pengar på dels att få fräsch, och sen när det inte gick på att hålla i så gott skick som möjligt. Han är den absolut mest dyra-i-drift-promenadpensionär världens skådat. Han fick en del olycksfallskador efter T-märkningen, som blev milt sagt kostsamma. Jag betalade utan att tveka, både för spatt och för senskadan och för eksemet med multiresistenta bakterier.

När han i januari i år, det år han blev 13, började visa tecken på att ha ont igen, på samma sätt som när han hade aktiv spatt. Då funderade jag i en halv dag på jobbet, ringde hem och sa 'ge honom smärtstillande', och sen ringde jag. Inte kliniken. Utan bilen. Han fick somna två dagar senare.

Jag kunde ha åkt in och utrett igen. Jag kunde ha åkt in för att se till att jag var SÄKER på att det var spatten igen och inget annat. Men jag gjorde inte det. Helt enkelt för jag ansåg det var onödigt att lägga pengar på det. Inte för att han inte var värd det. Inte för att jag inte hade råd. Utan för att det inte hade spelat roll. I nästan nio år hade han gett mig allt, alltid ställt upp. Och det var helt enkelt dags att inte utsätta honom för mer klinikresor, mer konvalescenser etc. Även om det kanske (inte troligt) var något som kunde åtgärdas. Han förtjänade bättre, och han förtjänade mer än så.

JAG hade huggit av mig högra armen för att få ha honom kvar som hagtomte i alla fall. Men vad som gagnar MIG bäst är en sak, vad som gagnar HÄSTEN bäst är det som styr. Och de sammanfaller inte alltid.

Jag har haft en som INTE fungerade som haghäst. Jag ville ha henne kvar som det, att hon skulle gå här och bli gammal och grå och bortskämd, fast hon inte gick att rida.

Fyra månader senare, MINST två för sent, fick hon fara till himlen. Den var den sista och där och då största gåva jag kunde ge henne. Hon HATADE att 'bara' lalla i hagen. TROTS stora hagar, TROTS kompisar, TROTS att hon fick en liten skötartjej som promenerade henne och kammade henne och flätade henne. Hon avskydde det. Hon blev rastlösa och aggresiv, högg tag i min jacka och försökte dra in mig i boxen när jag gick förbi med en sadel. När hon oprovocerat började göra utfall mot och dänga upp sin älskade kompis fick jag inse att det var för MIN skull hon var kvar, inte för HENNES skull.

Sista kvällen red jag henne. På den mjukaste väg jag kunde hitta och ändå ömmade hon. Men hon STRÅLADE. Öronen var som antenner framåt, hon blev två dm högre och hela hästen sken. Och hon var sitt keliga, vanliga jag efter. Den kvällen, barbacka i solnedgången på min älskade lilla N, och med tårarna rinnande nerför kinderna samtidigt som jag log så försvann de sista tvivlen på om jag gjorde rätt.

Sen ang pengar och gammal häst. Jag hade en HÖGT älskad valack. T-märkt, som jag la otroligt mkt pengar på dels att få fräsch, och sen när det inte gick på att hålla i så gott skick som möjligt. Han är den absolut mest dyra-i-drift-promenadpensionär världens skådat. Han fick en del olycksfallskador efter T-märkningen, som blev milt sagt kostsamma. Jag betalade utan att tveka, både för spatt och för senskadan och för eksemet med multiresistenta bakterier.

När han i januari i år, det år han blev 13, började visa tecken på att ha ont igen, på samma sätt som när han hade aktiv spatt. Då funderade jag i en halv dag på jobbet, ringde hem och sa 'ge honom smärtstillande', och sen ringde jag. Inte kliniken. Utan bilen. Han fick somna två dagar senare.

Jag kunde ha åkt in och utrett igen. Jag kunde ha åkt in för att se till att jag var SÄKER på att det var spatten igen och inget annat. Men jag gjorde inte det. Helt enkelt för jag ansåg det var onödigt att lägga pengar på det. Inte för att han inte var värd det. Inte för att jag inte hade råd. Utan för att det inte hade spelat roll. I nästan nio år hade han gett mig allt, alltid ställt upp. Och det var helt enkelt dags att inte utsätta honom för mer klinikresor, mer konvalescenser etc. Även om det kanske (inte troligt) var något som kunde åtgärdas. Han förtjänade bättre, och han förtjänade mer än så.

JAG hade huggit av mig högra armen för att få ha honom kvar som hagtomte i alla fall. Men vad som gagnar MIG bäst är en sak, vad som gagnar HÄSTEN bäst är det som styr. Och de sammanfaller inte alltid.

Väldigt bra förklarat :bow: vart desutom tårögd av allt du skrev! Sorgligt det där med hästen som inte kunde vara sällskapshäst :(

Nej det är abslut inte fel att ta bort henne. Vissa hästar klarar inte mentalt att vara sällisar, då är det bara själviskt att ha kvar dem.

Förstår att det är ett jobbigt beslut, tycker det är starkt att ta det.
Tröstkramar

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 552
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 987
Senast: QueenLilith
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 300
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
640
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka