rätt eller fel?

M

*Maria*

HjÄlp!

Ida när jag hade slutat skolan satt jag på bussen påväg hem. Jag och en kompis pratade lite om vad vi skulle göra. Hon skulle hem och köra en shettis.Först sa hon fel och började säga rida. det blev typ Riköra. jag sa då
- ja hade du ridit henne hade jag anmält dig.(på skämt) (shettisen är 1.02 och hon är 1.70 väger typ 79 kg) hon bara. varför då? hennes ägare (vi kallar honom kalle) kalle har ridit henne.han väger 80kg. Jag blev lite chockad och bara tittade på henne.
Hon: Ja, men en shettis orkar bära 100kg. Jag blev lite sur och sa: jag skulle då aldrig sätta upp någon som väger hundra kilo på en shettis. jag har som max vikt på mitt russ 55 och hon är stark. Hon: Jo men shettisar är starkare än russ. vi pratade lite mer och på henne lät det som om shettisar är starkare än nordsvenskar...

ÄR dom det? orkar verkligen en shettis en man på 100 ett helt ridpass för det var det hon menade.
mvh

Senast ändrad av en moderator:
Sv: rätt eller fel?

Shettisar ÄR starka, men inte så att man utan problem kan rida dem när man väger så mkt. De kan utan problem DRA 100 kg utan att ta skada, men även om de skulle klara 100 kg på ryggen så är det ju självklart så att det inte är bra för dem!!

alla hästar klarar väl 100kg en liten stund. men på henne lät det som om en vuxen man på 100kg kan RIDA. alltså rida ett helt pass på en shettis. ja att dom kan dra 100kg vet jag ....men inte bära...usch...starkars shettis....och hon är LITEN... mitt russ har jag satt 55 på och hon är stark...

*Maria* skrev:
alla hästar klarar väl 100kg en liten stund. men på henne lät det som om en vuxen man på 100kg kan RIDA. alltså rida ett helt pass på en shettis. ja att dom kan dra 100kg vet jag ....men inte bära...usch...starkars shettis....och hon är LITEN... mitt russ har jag satt 55 på och hon är stark...

Tror inte en american miniature horse klarar så mkt. :smirk:

Jag tror inte heller det är bra för shettisen...Shettisar är ju mycket starka men vissa verkar glömma att det är drag-kraften och inte kraften att bära ryttare! Förstår inte heller hur en sån stor person ska kunna rida en 1,02 m shettis...dom måste ju gå på backen! Och då blir dte ju förståss inte så tungt på ryggen... :smirk:

man brukar sätta ung 40 kg som max på en shettis...så du kan ju tänka dej...det är MER än dubbelt...hemskt tycker jag, så gör man inte mot en häst,,

nej verkligen inte...men på henne lät de som om liksom,- hallå dom är byggda för det.

Shetlandsponnyer är världens starkaste hästras. FÖRHÅLLANDE TILL DESS STORLEK.

Att sätta upp någon som väger 100 kg på en shettis är fel fel fel. De orkar de, för de är envisa och hårda, men det är inte bra för dem alls.
:banana: :rofl: :banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 653
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 667
Senast: Lhas
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 064
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar