Rätt att själv bestämma över sin död?

Ja, jag tycker man borde få bestämma över hur och när man ska dö men jag inser även att det är krångligt och svårt att skriva en lag kring det hela.

Jag tycker utan tvekan att det ska vara rätt att få aktiv dödshjälp. Vet inte hur det är i länder där det är tillåtet, om det finns några problem med det eller om många här ser det som eventuellt negativt enbart för att det i dagsläget inte är något som sker i Sverige.

Jag tycker också man ska få besluta när man har fått nog. Man pratar om att göra humana val gällande sjuka djur, men människor ska lida ända in i slutet. Konstigt tänk.

I princip så är jag för det egna valet att själv välja. Men det är en snårskog utan dess like att försöka formulera en lag kring det.
- Hur skiljer vi på en "vilja att dö" och självmordsbenägenhet?
- Hur säkerställer vi att individen inte upplever press från familj, vård, samhälle?
- Vem ger injektionen om individen själv är oförmögen? Hur utbildar och tar vi hand om den yrkesgrupp som får det ansvaret/den makten?
- Hur gör vi med personer som är oförmögna att själva kommunicera?
- Hur ska vi bedöma vilka som får hjälp och inte? Ska vi värdera lidande? Är det skillnad mellan fysiskt och psykiskt lidande (suicidfrågan igen)?
- Ska personer med kognitiva nedsättningar också ha samma rätt och i så fall hur bedömer vi dem?

Det finns människor som är bra mycket klokare än mig men jag har då inga bra lösningar på någon av frågorna ovan.

Ja jag tycker det vore tillåtet. Tänker på tex anhöriga som gradvis blivit sämre på ett smärtsamt sätt.
Hade det varit jag hade jag gjort som hon i artikeln. Haft en fest med alla man älskar.

Dock finns det vissa frågetecknen- ska det bara gälla vissa? Dvs ska det vara att man har en sjukdom som leder till döden? Men folk som har andra smärtsamma sjukdomar utan dödlig utgång?
Ska det bara vara fysiska sjukdomar?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
652
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Samhälle Det här har berörts i tidigare trådar, men egentligen inte fått en egen tråd. Den sill (strömming) och skarpsill som borde utnyttjas av...
Svar
11
· Visningar
953
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 011
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar