Sv: Raton the Praga
Jag har en prazsky-tik hemma och har träffat ett gäng individer nu, mest från samma linjer, och jag är extremt positivt överraskad av hundarna.
Visst, hon har frusit under vintern i snö och 16 minus, men fasiken vilken hund hon är annars! Hon har arbetslust, samarbetsvilja och motor som min border collie typ, även om hon inte riktigt har samma förutsättningar för att faktiskt lyckas väldigt bra med det hon gör (
), men hon VILL VILL VILL. Hon är extremt lättbelönad, älskar både mat och kamplek, är uppmärksam, förarvek, tjaa, skitgo och rolig helt enkelt.
Hon kan utan problem sova sig igenom en hel vecka, gärna då under täcke eller filt eller kanske framför brasan. Tar man fram kopplet eller vid träningsdags varvar hon upp till 100 på en sekund och sedan när man är klar däckar hon käckt i soffan igen.
När hon kom var hon väldigt blyg (uppväxt i flock, 1 och ett halvt år gammal) med både människor och hundar men hon växer verkligen för varje dag och hälsar nu glatt på de alla flesta människor, hundar fungerar hon finfint med så länge de inte är allt för brötiga - jag räddar henne från de värsta; dels tycker hon inte om det och dels vill jag inte att hon skadas.
Tänker mig att det kanske inte är jättevanligt att de kommer med sådan jetmotor som min råkar ha, de är väl framförallt "myshundar" - eller ja, de verkar användas framförallt till det i alla fall. Jag har ju ingen jättestor erfarenhet av rasen, men efter att ha läst om allt ifrån att de inte kan gå ut till att de behöver kissa på låda så känns det som om man kanske inte riktigt har den som "hund" sas. Min får snällt hänga med i Border colliens tempo, både vad gäller längd på promenader etc. När jag fick henne blev hon urtrött direkt och sov som en stock efter minsta promenad, men nu är hon mer van och uppskattar verkligen långpromenaderna som mestadels går off-road. Det hon inte kan hoppa över kryper hon under helt enkelt.