Raton the Praga

Djurjouren

Trådstartare
Jag bor i Spanien och har blivit stormförälskad i rasen som kallas Raton eller Rata de Praga. Den kan hetta något annat i Sverige, det vet jag inte. Någon som har någon erfarenhet av rasen? Positiva så väl som negativa. Hittade en söt liten film. Jag älskar sättet de går på, de liksom kastar fram frambenen i någon slags passageliknande gång :love:

http://www.youtube.com/watch?v=wpXZO4Ypxxg

Sv: Raton the Praga

Prazský krysarík heter rasen här, (råtthund från Prag). Jag har dock ingen erfaranhet av den.

En fd arbetskamrat har en pk-tik. Jag har aldrig träffat hunden, men på beskrivningarna och de diskussioner jag och ägaren haft, om hundar i allmänhet och våra egna i synnerhet, verkar det vara en mycket trevlig hund, lätt att ha att göra med, uppmärksam och lättlärd. Dock säger ägaren själv att hennes mentalitet inte är helt rastypisk (dvs hon är obekymrad, orädd, obrydd om andra hundar). Annars har jag bara träffat på några enstaka på någon utställning här och där, pratat en längre stund med 1 ägare, han trivdes med sin hund (som dessutom var av någon läcker blå variant *dregel*), men tyckte att han träffat på en hel del skälliga och rädda pks.
Summa: jag har inga stora erfarenheter, men delar med mig av de lilla jag har :)

den är super söt ! Jag har själv blivit störtförälskad i dessa två Ratonero Valenciano och bodeguero terriern :love::love:

tesora

En kompis till mig var en av de första att importera Prazky! Och hennes tik passade jag i långa perioder, speciellt under löp eller när hon behövde passas av andra skäl.

Jag är ingen som gillar småhundar egentligen, men man måste ju tycka om denna hund! :) En super rar och snäll hund, lättlärd och ett underbart sinne. Jag har träffat hennes hundar och från en uppfödare till och alla de har vart trevliga hundar.

Men sen har jag hört lite sämre om de "svenska" hundarna. Men jag vet inte, jag är som sagt inte insatt i rasen på det viset!!

Men skulle jag någonsin skaffa mig en liten ras så skulle det absolut bli en Prazky!! :love:

Jag har en prazsky-tik hemma och har träffat ett gäng individer nu, mest från samma linjer, och jag är extremt positivt överraskad av hundarna. :love:

Visst, hon har frusit under vintern i snö och 16 minus, men fasiken vilken hund hon är annars! Hon har arbetslust, samarbetsvilja och motor som min border collie typ, även om hon inte riktigt har samma förutsättningar för att faktiskt lyckas väldigt bra med det hon gör (:p), men hon VILL VILL VILL. Hon är extremt lättbelönad, älskar både mat och kamplek, är uppmärksam, förarvek, tjaa, skitgo och rolig helt enkelt.

Hon kan utan problem sova sig igenom en hel vecka, gärna då under täcke eller filt eller kanske framför brasan. Tar man fram kopplet eller vid träningsdags varvar hon upp till 100 på en sekund och sedan när man är klar däckar hon käckt i soffan igen.

När hon kom var hon väldigt blyg (uppväxt i flock, 1 och ett halvt år gammal) med både människor och hundar men hon växer verkligen för varje dag och hälsar nu glatt på de alla flesta människor, hundar fungerar hon finfint med så länge de inte är allt för brötiga - jag räddar henne från de värsta; dels tycker hon inte om det och dels vill jag inte att hon skadas.

Tänker mig att det kanske inte är jättevanligt att de kommer med sådan jetmotor som min råkar ha, de är väl framförallt "myshundar" - eller ja, de verkar användas framförallt till det i alla fall. Jag har ju ingen jättestor erfarenhet av rasen, men efter att ha läst om allt ifrån att de inte kan gå ut till att de behöver kissa på låda så känns det som om man kanske inte riktigt har den som "hund" sas. Min får snällt hänga med i Border colliens tempo, både vad gäller längd på promenader etc. När jag fick henne blev hon urtrött direkt och sov som en stock efter minsta promenad, men nu är hon mer van och uppskattar verkligen långpromenaderna som mestadels går off-road. Det hon inte kan hoppa över kryper hon under helt enkelt. ;)

Senast ändrad:

Tänk på att köpa en hund som är reggad i en klubb som ligger under FCI. Här i Sverige har vi haft lite olyckliga incidenter med oreggade importer från Tjeckien, en del av er kanske mins snyfthistorien om Albin?

Nu går jag emot strömmen. Har träffat ganska många Prazkys och mentaliteten på de flesta har inte varit bra. Rädda och ångestbiter. Dessutom har många patellaluxation.

Nu går jag emot strömmen. Har träffat ganska många Prazkys och mentaliteten på de flesta har inte varit bra. Rädda och ångestbiter. Dessutom har många patellaluxation.

Just ja, patella. I RAS vill jag minnas att det stod att en fjärdedel av de röntgade hade patella. I övrigt verkar det väl vara tandproblem och håravfall som finns; håravfallet verkar det inte finnas någon koll på - läste att man undersökt massa hundar för t ex demodex eller andra hudåkommor men inte hittat något.

Jag har som sagt liten erfarenhet av rasen, men känner verkligen inte igen delen om att de ångestbiter, rädlseaggression har jag inte sett överhuvudtaget hos någon av de jag träffat, och majoriteten har verkligen varit framåt, orädda och glada mot folk, även om de inte springer i famnen på okända eller kastar sig in i kamplek med en främling.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka