giowanna
Trådstartare
Hej igen gott folk!
Efter några års längtan efter hund, har min man äntligen gått med på att vi skaffar hund till nästa vår!
Vår familj ser ut såhär: Jag och min man båda 30 år, barnen är 4 och 6 år gamla. Vi bor i radhus nära stora grönområden.
Jag kommer ha hunden med mig i mitt jobb var dag, så det blir inte mycket ensamtid. Någon timme på helgen, och när det är för varmt i bilen och vi ska handla mat osv.
Vi hade en dvägpinscher för 5 år sen, men det är inte rasen för oss idag.
Mina önskemål på hund:
Mellanstor ca 40 cm i manken
Kort/slät päls, inte borsta var dag, helst inte trimmas.
Inga märkliga fysiska problem, som för korta ben, för kort nos osv.
Inte för mkt jakt
Va ok med barn och lite stim i hemmet
Kunna slappna av även när vi besöker andra
Kunna köra lättare agility, lydnad
Inte skälla i tid o otid
Ta främlingar ok, varken hoppa på dem eller skälla ut dem
Jag har hittat en ras som tidigare är okänd för mig. Släthårig kromfohrländer
Vad tror ni?? Rasen går under klass 9, ska va ganska enkla, men pigga. Ingen jakt, relativt lätt päls. Ok med främlingar. Inga rasbundna sjukdomar.
Rent utseendemässigt är jag en sucker för weimaraner och faraohund, ev basenji. Men de verkar lite mer krävande på olika sätt.
Har ni ngn annan ras som förlsag?? SHOT!
Efter några års längtan efter hund, har min man äntligen gått med på att vi skaffar hund till nästa vår!
Vår familj ser ut såhär: Jag och min man båda 30 år, barnen är 4 och 6 år gamla. Vi bor i radhus nära stora grönområden.
Jag kommer ha hunden med mig i mitt jobb var dag, så det blir inte mycket ensamtid. Någon timme på helgen, och när det är för varmt i bilen och vi ska handla mat osv.
Vi hade en dvägpinscher för 5 år sen, men det är inte rasen för oss idag.
Mina önskemål på hund:
Mellanstor ca 40 cm i manken
Kort/slät päls, inte borsta var dag, helst inte trimmas.
Inga märkliga fysiska problem, som för korta ben, för kort nos osv.
Inte för mkt jakt
Va ok med barn och lite stim i hemmet
Kunna slappna av även när vi besöker andra
Kunna köra lättare agility, lydnad
Inte skälla i tid o otid
Ta främlingar ok, varken hoppa på dem eller skälla ut dem
Jag har hittat en ras som tidigare är okänd för mig. Släthårig kromfohrländer
Vad tror ni?? Rasen går under klass 9, ska va ganska enkla, men pigga. Ingen jakt, relativt lätt päls. Ok med främlingar. Inga rasbundna sjukdomar.
Rent utseendemässigt är jag en sucker för weimaraner och faraohund, ev basenji. Men de verkar lite mer krävande på olika sätt.
Har ni ngn annan ras som förlsag?? SHOT!