giowanna
Trådstartare
Sv: Rasval Kromfohrländer??
Ja, alltså, man måste ju ut o träffa dem! Föräldrar, avkommor osv. Jag har nyss hittat en kennel, som verkar ok, men sen läste jag att dem föder upp genom egna avkommor, och det måste bli hög inavelsprocent??
Sen säljer dem oreggade renrasiga hundar... Man funderar ju lite! Alltså inte reggade i skk. De har ett företag, men det står under hästavel...
För många konstigheter? Eller? Jag vill ju kunna ställa ut också!
Att tänka på är ju att dansk/svensk gårdshund är en väldigt heterogen, dvs individerna inom rasen kan skilja sig väldigt, väldigt mycket åt. Både till utseende och mentalitet. Det finns tyvärr en del oseriösa uppfödare numera eftersom rasen på så kort tid blivit så populär. Det du ska leta efter är en kennel som använder mentalt stabila hundar i sin avel samt gör väsentliga hälsundersökningar såsom höftledsröntgen, också gärna ögonlysning och patella. Kika in på rasklubbens hemsida, där finn en hel del matnyttig info:
http://www.gardshund.com
Ja, alltså, man måste ju ut o träffa dem! Föräldrar, avkommor osv. Jag har nyss hittat en kennel, som verkar ok, men sen läste jag att dem föder upp genom egna avkommor, och det måste bli hög inavelsprocent??
Sen säljer dem oreggade renrasiga hundar... Man funderar ju lite! Alltså inte reggade i skk. De har ett företag, men det står under hästavel...
För många konstigheter? Eller? Jag vill ju kunna ställa ut också!