Rasval akut

Evolution

Trådstartare
Nu är det bråttom....

Hade en aussievalp "bokad" från en parning som skulle ske nu i februari som inte blir av. Hade letat så länge och äntligen hittat en kombo jag ville ha.
Nu är jag tillbaka på ruta 1. Då jag förlorade min andra hund för tåget för 1 månad sedan så är läget akut för min mentala hälsa. Jag måste ha en hund.

Ville verkligen verkligen ha en aussie men jag har inget hopp om att hitta en ny kombo nu så nu behöver jag fler alternativ. Tanken är framförallt lydnad och lite bruks. Blir lite agility osv som bisysslor. Då jag löptränar blir det många mil i skogen där hunden såklart är med.
Jag vill ha en hund som är så lik aussie som möjligt både till sätt och utseende

Nu är det bråttom....

Hade en aussievalp "bokad" från en parning som skulle ske nu i februari som inte blir av. Hade letat så länge och äntligen hittat en kombo jag ville ha.
Nu är jag tillbaka på ruta 1. Då jag förlorade min andra hund för tåget för 1 månad sedan så är läget akut för min mentala hälsa. Jag måste ha en hund.

Ville verkligen verkligen ha en aussie men jag har inget hopp om att hitta en ny kombo nu så nu behöver jag fler alternativ. Tanken är framförallt lydnad och lite bruks. Blir lite agility osv som bisysslor. Då jag löptränar blir det många mil i skogen där hunden såklart är med.
Jag vill ha en hund som är så lik aussie som möjligt både till sätt och utseende

På facebook finns det flera grupper för omplacering av hund.
Jag rekommenderar Omplacering för reko hundliv. Det var alldeles nyss en tjej som la in en väldigt trevlig aussie för omplacering där.

(Även en vuxen, meriterad kelpie finns i den gruppen)

Spontant tänker jag att det kanske ändå är värt att leta reda på en ny kombination?
Det låter som att du verkligen vill ha en aussie, och då kanske det är bättre att ge det ett halvår-år till att hitta en ny kombination, än att sedan kanske stå med en hund du egentligen inte vill ha - i 10-14 år?

Är det otänkbart att ha två hundar i framtiden? Tänkte att det kanske vore en idé att skaffa något annat roligt än en halvdan aussie-kopia och göra andra skoj saker med den? Och sedan även skaffa drömhunden när den dyker upp? Nu låter det kanske som att jag tycker att det går att köpa en slit-och-släng-hund i väntan på en "riktig" hund och det är inte meningen. Jag tänker bara att om du har planer för en aussie och är inställd på det, och nu fick den planen tillfälligt krossad, så kan det kanske vara roligare att hitta på nya planer för en lite annan sorts hund som du fastnar för lika mycket men på ett annat sätt? Utan att ge upp de första planerna, bara skjuta på dem lite. Äh, jag bara spånar.

Kolla Skogstrollet's i Norge.Vet inte om alla är tingade, men hon har fått en aussiekull precis nu. Väldigt trevlig uppfödare, men vet dock inget speciellt om hennes australian shepherd (haft mer info gällande hennes heeler) :) Men noga med mentalitet mm :)

Jag är så besviken och ledsen :(

Vet varken ut eller in. Kastas mellan alternativen
1. Vänta på aussie
2. Köpa annan hund och strunta i aussie
3. Köpa annan hund så länge och sen aussie
4. Skita i allt...

Jag har en hund kvar men han är gammal och kan inte hänga med på mina löprundor så nu måste jag springa ensam. Att min andra hund som var yngre skulle dö var verkligen inte enligt plan, hade han levt hade jag kunnat vänta på em bra aussie. Men nu håller jag på att bli galen, tyckte det var alldeles för länge att vänta till sommaren egentligen nu när han dog men nu, att behöva vänta ÄNNU mer? Näe!

Så planen var egentligen hela tiden att ha 3 hundar tills gammelgubben gjort sitt och sedan ha 2 hundar. Men det skulle ju vara Felix och aussien. Allt blev så fel :cry:

Jag är så besviken och ledsen :(

Vet varken ut eller in. Kastas mellan alternativen
1. Vänta på aussie
2. Köpa annan hund och strunta i aussie
3. Köpa annan hund så länge och sen aussie
4. Skita i allt...

Jag har en hund kvar men han är gammal och kan inte hänga med på mina löprundor så nu måste jag springa ensam. Att min andra hund som var yngre skulle dö var verkligen inte enligt plan, hade han levt hade jag kunnat vänta på em bra aussie. Men nu håller jag på att bli galen, tyckte det var alldeles för länge att vänta till sommaren egentligen nu när han dog men nu, att behöva vänta ÄNNU mer? Näe!

Så planen var egentligen hela tiden att ha 3 hundar tills gammelgubben gjort sitt och sedan ha 2 hundar. Men det skulle ju vara Felix och aussien. Allt blev så fel :cry:
Vänner till mig förlorade båda sina (unga) hundar i en hemsk olycka. Hela situationen var så svår och jobbigt, en vän skickade direkt dit sin ena hund på lån för att de skulle ha någon hund så att de slapp tystnaden (där har du ju redan din gamla). Ganska kort efter tog de en två-årig omplacering via en uppfödare och inom ett år fick de hem en valp från en bra kombination.
Så de har nu två hundar i ganska nära ålder, men det funkar toppen.

Jag hade väntat på aussie. Det verkar ju vara det du vill ha, varför kompromissa för att man har för bråttom?
Har du nån du kan låna hund av? Dagmatte? Kompis? I Stockholm finns en Facebook grupp för att låna/låna ut hundar som springsällskap.

Kommer att leta lite efter aussie. Hittar jag inget intressant så kommer jag nog börja kolla på BC också....

Jag har aldrig förstått mig på konceptet med att importera hundar i parti o minut för att sedan placera dem i jourhem.

För att det inte finns nog med hem på tex Irland. Sen kanske de inte duger till Irländarna så blödiga svenskar får dom istället, typ samma koncept som blodfölen eller dåligt stammade hästar från Island om vi pratar häst. Vet inte korrekta termen på blodföl.

Jag har haft två hundar fån hundar utan hem och de har varit fantastiska.

För att det inte finns nog med hem på tex Irland. Sen kanske de inte duger till Irländarna så blödiga svenskar får dom istället, typ samma koncept som blodfölen eller dåligt stammade hästar från Island om vi pratar häst. Vet inte korrekta termen på blodföl.

Jag har haft två hundar fån hundar utan hem och de har varit fantastiska.
Och, med det vill du ha sagt vad?

Och, med det vill du ha sagt vad?

Att de inte finns för att de vill finnas, de finns för att de tycker de här hundarna förtjänar en familj också.

Men att inte alla vill köpa en importhund är helt ok, jag ville mest visa att det finns om det var något Ts eller någon annan som läser tråden var intresserad av.

Du behöver inte låta så aggressiv, jag tvingar ingen att köpa därifrån :p

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
14 043
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 868
Senast: Hedinn
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 932
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar