Rastypisk islänning?

M

MissEwing

Hej alla smarta hästmänniskor därute. Just vid det här tillfället alla islandshästmänniskor. Jag har varit och tittat på islandshästtävling och insåg att det finns hur olika typer av islänningar som helst. Korta ben med tunnliknande kropp, långbenta slimmade saker som mer ser ut som tävlingsponnier, tjocka halsar och supertunna halsar och stora huvuden och små men min fråga är: Finns det nån rasbeskrivning? Vad är en "rastypisk islänning? Fråga nr 2: Lågt ansatt hals, bra eller dåligt? Tack på förhand. :bow:

Lågt ansatt hals ej önskvärd.

Svenska Islandshästförbundets rasbeskrivning lyder som följer:

Rasbeskrivning

Islandshästens storlek varierar normalt från 125 – 140 cm i mankhöjd. Flesta färgvarianter och tecken förekommer i rasen. Hästen utstrålar fysisk och psykisk styrka, självständighet och stolthet, särskilt under ryttare.
Exteriören får variera avsevärt, från en lätt typ (lång, välrest hals en cylindrisk bål och långa ben) till en mer tungt byggd typ (kraftig hals, kort musklad rygg med djupt bröst). Typiskt för rasen är sluttande kors och lång, tjock man och svans samt tät vinterpäls.
Hästens gångarter är unika och skall vara minst fyra – förutom skritt, trav och galopp måste den ha tölt. Vissa hästar har ytterligare en gångart, en mycket snabb ”flygande” pass. Som ridhäst är den utomordentligt mångsidig – en arbetsvillig häst med stor kapacitet för fritidsridning och tävling anpassningsbar till både barn och vuxna, med mycket gott lynne.
Islandshästen växer långsamt men har lång livslängd.

Sen finns även ett angivet avelsmål:

Avelsmålet är en modig, stark och hållbar ridhäst, med mycket gott lynne som är samarbetsvillig och arbetsvillig, är fyrgångare (skritt, trav, tölt, galopp) eller femgångare (+ flygande pass), med taktrena, spänstiga och vägvinnande rörelser i alla gångarter, med naturlig balans och undertramp, som bär sig väl under ryttare.
Den skall ha ändamålsenlig exteriör och stark utstrålning. Den typiska robustheten, den rikliga behåringen med mycket skyddshår, samt den stora färgvariationen måste alltid bevaras

<Tack! Vilken beskrivning! Vad kan en lågt ansatt hals ge för problem vid ridning?

En lågt ansatt hals är fult :-) Det tar otroligt många år att få en häst med lågt ansatt hals att röra sig i den höga form som man anser önskvärd på en islandshäst. Då blir det underhals istället.

Liknande trådar

Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 486
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama