Lejonelle

Trådstartare
Hej. Inom min ras är det på gång nya regler för hur resultat från de olika tävlingsgrenarna ska räknas ihop till rastoppen. Man har försökt hitta kvoter som värderar titlar och resultat från klasser i sporterna och det blir förstås diskussion om hur man ska räkna bäst och mest rättvist.

Då undrar jag hur har andra klubbar och raser gjort?
Är reglerna rättvisa? Ska grenarna räknas lika eller är vissa grenar "mera värda"? Hur tänker du?

Sv: Rastoppen

Det tycker jag beror lite på ras, t.ex. hos BC tycker jag att vallningen borde ge lite högre, bruksgrenarna för brukshundarna och jaktgrenarna för jakthundarna.
Men i övrigt (om jag inte glömt någon inriktning;)) tycker jag det ska vara lika.

Håller med, det beror på rasen. En hund som hör till bruksraserna, där bör bruksmeriter räknas mer. Inom tex schäfer och malle skulle även tjänstgörande inom polis/FM/väktarbranch kunna vara meriterande. Medan andra raser blr meriteras på helt andra villkor, tex jaktraser.

Vad säger ni om tex rally kontra vanlig lydnad? IPO kontra bruks? Dragsport?

Det handlar om en bruksras i mitt fall men kan tänka mig att samma fråga kan vara aktuell inom alla raser.

På saluki finns det "årets saluki", "årets lure coursing-saluki" och "årets saluki kombinerat". Det förstnämnda gäller alltså utställning, vilket jag tycker är lite lustigt med tanke på att salukin är en jakthund... Menmen, det låter väl fult att säga "årets utställningssaluki" eller något :meh:

De har sedan olika poängsystem för att räkna ut listan för utställning och för lure coursing. Såhär står det om kombinerat-listan på rasklubbens hemsida:
"Årets saluki kombinerat räknas ut enligt följande:
Saluki som befinner sig på både utställningslistan och lure coursing listan får poäng efter vilken placering de har. (årslistan utställning för både tikar och hanar slås ihop till en lista). Exempelvis, om en saluki har nummer 10 på utställningslistan och nummer 25 på lure coursing listan får alltså då 35 poäng. Nummer på listan=poäng. Den saluki som erhåller lägst poäng blir årets saluki kombinerat! 2007 och 2008 utsågs endast en årets saluki kombinerat, men från och med 2009 utses en topp-20-lista."

Hade man istället haft en bruksras så förstår jag inte riktigt vitsen med att räkna ut vem som är bäst totalt. Är det inte roligare att ha flera olika listor istället? En för lydnad, en för rally, en för IPO osv. Måste alla tävla mot varandra? Borde det inte vara mer gynnande för raserna att man visar att de är allsidiga och kan tävla många olika saker? Min tanke är alltså att om man bestämmer att tex lydnad är mer värt än rallylydnad så får man folk att försöka sig på lydnad mer, trots att de kanske egentligen skulle haft roligast om de höll på med rallylydnad. Folk är ju ofta lite väl priskåta tyvärr och brukar göra vad som krävs för att hamna högt upp på listorna.

Intressant poäng red_chili. Det är väl som i din ras att man gärna vill ha "årets hund". Utställningsmeriter, MH och titlar räknas också in. Bakgrunden till min fråga är egentligen det här med värdering av olika grenar, om vissa grenar borde räknas som mer värda, och hur man tänker i andra raser. Det finns ju ingen anledning att uppfinna hjulet om det redan är uppfunnet.

Vi har en lista för "varje" gren, dvs lydnad, rally, utställning och agility.

Olika resultat ger olika poäng och så räknar man de tre högsta. Grenarnas poäng räknas inte ihop och därmed utses inte "årets beardis", utan "årets lydnadsbeardis" etc.

I år ligger vi tvåa på lydnadslistan :D

Det finns allroundplaketter också, brons, silver och guld. Men där tävlar man bara mot sig själv och där räknas alla grenar, även mentalbeskrivningar räknas.

Senast ändrad:

Vi har en lista för "varje" gren, dvs lydnad, rally, utställning och agility.

Olika resultat ger olika poäng och så räknar man de tre högsta. Grenarnas poäng räknas inte ihop.

I år ligger vi tvåa på lydnadslistan :D

Det är schäfer va, glimfeather?

Hur menar du att man bara tävlar mot sig själv i allroundtoppen? Jämförs inte hundarna?

Har kollat lite på era regler för DP Årets allroundhund som kanske är jämförbart, och där ser jag att ni också har viktat de olika sporterna lite olika. Jämför t ex LP Elit som är värt 8p medan godkänd Bruks Elit är värt 9 p, och Rallylydnad mästarklass där RLD M är värt 7 p. Har ni diskuterat detta inom rasen och hur har ni kommit fram till att just den här värderingen är den rätta?

Jag har inte en aning om hur diskussionerna har gått, men jag köper värderingen och tycker att den är rimlig utifrån rasen och prestationen. Däremot skulle jag vilja att rallylydnad blev en egen kategori nästa år, får se om det går att lobba för :)

Har kollat lite på era regler för DP Årets allroundhund som kanske är jämförbart, och där ser jag att ni också har viktat de olika sporterna lite olika. Jämför t ex LP Elit som är värt 8p medan godkänd Bruks Elit är värt 9 p, och Rallylydnad mästarklass där RLD M är värt 7 p. Har ni diskuterat detta inom rasen och hur har ni kommit fram till att just den här värderingen är den rätta?

Det är behandlat på årsmötet som en motion så de som vill har fått säga sitt där. Så det är upp till enskild medlem att skriva en motion för ändringar om någon ej tycker det stämmer. Hon som tog fram motionen i DP-klubben har tävlat inom i princip alla grenarna,(dock ej upp till Elit inom alla) så hon har ganska bra koll på det hela.

. Däremot skulle jag vilja att rallylydnad blev en egen kategori nästa år, får se om det går att lobba för :)

Det är bara att skriva en motion till årsmötet. Tänk på att motionen ska vara inne 6v innan mötet och mötet är 15/2 :) Jag står bakom Årets Agility DP och den motionen gick igenom :D

Jag skickade en fråga samtidigt som jag postade inlägget.
Helene skulle skicka den vidare till styrelsen. Frågan är om de hanterar det som ett förslag eller en fråga..?

"Finns det någon diskussion kring att låta rallylydnad bli en egen kategori inom en överskådlig framtid?"

Jag skickade en fråga samtidigt som jag postade inlägget.
Helene skulle skicka den vidare till styrelsen. Frågan är om de hanterar det som ett förslag eller en fråga..?

"Finns det någon diskussion kring att låta rallylydnad bli en egen kategori inom en överskådlig framtid?"

De senast tillagda grenarna i tävlingen kommer från motioner från medlemmar inte som propositioner från styrelsen. Det bästa är att sätta ihop ett förslag och sen se vad årsmötet tycker om det. Jag har svårt att tro att ett bra och genomtänkt förslag röstas ner ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 619
Senast: ildiko
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 986
Senast: Hedinn
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 834
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka