Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag behöver tips! Har en häst som gräver i våra grushagar:-( Vi har bollar av olika slag, rolig hästkompis, en gran att gnaga på ändå gräver hon! Något tips som kan få henne att sluta?
Hagen är stor och dom leker massor på dagarna plus att dom har fri tillgång på hösilage men visst blir hon uttråkad nån gång under dygnets 24 timmar! Hon är unghäst med mycket mellan öronen!
Dom går i en lösdrift som har ligghall, dränerad och fin grushage utanför och sedan gräshage utanför den. Jag har öppet ut till gräs när marken tillåter! Jag vill inte att dom ska ha lera upp till knäna och få mugg osv utan dessa dagar får dom hålla sig i ligghallen och grushagen...
Jag ville ha tips på hur man kan aktivera henne alternativt hälla nått som luktar illa där dom gräver så att dom slutar!
Jag ville ha tips och inget annat! Tack på förhand!
Aha. När du skrev ditt första inlägg så såg jag en liten ruta framför mig, en del av de där "hagarna" är ju som en halv paddock typ. Då är det svårt att inte bli uttråkad.
Men - bollar har kommit på förslag. Hänga upp grejer som rör sig lite och flaxar som ni flyttar på regelbundet, göm godis lite här och var (födosök), gå ut och gå promenader så hon får se världen, fixa sandlåda i hagen för rullning.
Jag läste ditt första inlägg som att hon grävde mycket och det var ett problem? Typ att hon förstör underlaget. Är det så att hon gräver någon gång ibland en stund så spelar det inte nån jättestor roll?
Hagen är stor och dom leker massor på dagarna plus att dom har fri tillgång på hösilage men visst blir hon uttråkad nån gång under dygnets 24 timmar! Hon är unghäst med mycket mellan öronen!
Dom går i en lösdrift som har ligghall, dränerad och fin grushage utanför och sedan gräshage utanför den. Jag har öppet ut till gräs när marken tillåter! Jag vill inte att dom ska ha lera upp till knäna och få mugg osv utan dessa dagar får dom hålla sig i ligghallen och grushagen...
Jag ville ha tips på hur man kan aktivera henne alternativt hälla nått som luktar illa där dom gräver så att dom slutar!
Jag tycker att det verkar helt normalt att stå och gräva som nyfiken unghäst. Det tråkiga med en grushage är ju att de inte kommer att hitta något roligt, i en skogshage hade det ju kommit upp lite rötter och roliga nya lukter och annat trevligt.
Har du möjlighet att ställa över hästen i en roligare skogshage bara någon timme om dagen? Får hästen gå runt och utforska en helt annan hage någon timme om dagen kanske behovet stillas?
Jättebra tips.
Vill bara säga att man sett i studie på SLU att hästar blir stressade av födosök och/eller matbollar (de där man lägger mat i och hästarna ska rulla omkring dem för att få mat. Detta är något som rovdjur ägnar sig åt inte betesdjur.
Att däremot sprida ut maten så den syns men över väldigt stort område är en annan sak. Det liknar mer betandet.
Finns ens matbollar för hästar?
TS berättar i andra inlägget att det är en stor hage med fri tillgång till hösilage och de leker massor samt oftast tillgång till gräshage i anslutning, så jag tror inte att det är problemet.
Kanske är det en häst som gillar att arbeta (även om den är ung kan den ju ha ett "arbete" den anpassas för)?
Kan den ha ont i magen? Kan den ha mild sandkolik eller förstoppning av att äta för mycket?
Testa att ge loppfrö som om den hade sandkolik i ca två veckor och se om det blir skillnad. Det är ju inte farligt och kan ju ge ett önskat resultat. Jag skulle inte våga låta bli att testa. Tänk om det är något sådant.
Det är inbyggt hos vissa hästar. Min grävde aldrig medans hans gamla stokompis grävde nåt förskräckligt.Hagen är stor och dom leker massor på dagarna plus att dom har fri tillgång på hösilage men visst blir hon uttråkad nån gång under dygnets 24 timmar! Hon är unghäst med mycket mellan öronen!