Rastlös unghäst som gräver i grushagen. Behöver tips!

Ida_81

Trådstartare
Jag behöver tips! Har en häst som gräver i våra grushagar
1f641.png
:-( Vi har bollar av olika slag, rolig hästkompis, en gran att gnaga på ändå gräver hon! Något tips som kan få henne att sluta?

Jag behöver tips! Har en häst som gräver i våra grushagar
1f641.png
:-( Vi har bollar av olika slag, rolig hästkompis, en gran att gnaga på ändå gräver hon! Något tips som kan få henne att sluta?

Hur stor är hagen? Kompisen kan ju inte vara så himla rolig om hon ställer sig och gräver... Kan hon inte gå i gräshage, eller en mer kuperad hage med större möjlighet att röra sig?

Jag skulle också gräva i marken om jag endast fick stå på grus, måste vara oändligt tråkigt.

Varför funkar inte gräs eller större hage med fler kompisar?

Hagen är stor och dom leker massor på dagarna plus att dom har fri tillgång på hösilage men visst blir hon uttråkad nån gång under dygnets 24 timmar! Hon är unghäst med mycket mellan öronen!
Dom går i en lösdrift som har ligghall, dränerad och fin grushage utanför och sedan gräshage utanför den. Jag har öppet ut till gräs när marken tillåter! Jag vill inte att dom ska ha lera upp till knäna och få mugg osv utan dessa dagar får dom hålla sig i ligghallen och grushagen...
Jag ville ha tips på hur man kan aktivera henne alternativt hälla nått som luktar illa där dom gräver så att dom slutar!
Jag ville ha tips och inget annat! Tack på förhand!

Som du själv sa, aktivera henne mer. Gå ut och gå på promenad flera gånger om dagen endast i grimskaft behöver inte ridas. Trick träning kanske med klicker?

Leksaker i hagen tex beteenden med lite luft i. Fotboll med lite luft i. Balansboll har vi också... vi alltinerar när det slits ut.

Varför är det ett problem med att hon gräver? Jag tycker det låter som ett helt normalt beteende, faktiskt. Även de hästar jag haft på 20 ha har ofta hittat nåt roligt ställe att krafsa på.

Hagen är stor och dom leker massor på dagarna plus att dom har fri tillgång på hösilage men visst blir hon uttråkad nån gång under dygnets 24 timmar! Hon är unghäst med mycket mellan öronen!
Dom går i en lösdrift som har ligghall, dränerad och fin grushage utanför och sedan gräshage utanför den. Jag har öppet ut till gräs när marken tillåter! Jag vill inte att dom ska ha lera upp till knäna och få mugg osv utan dessa dagar får dom hålla sig i ligghallen och grushagen...
Jag ville ha tips på hur man kan aktivera henne alternativt hälla nått som luktar illa där dom gräver så att dom slutar!

Aha. När du skrev ditt första inlägg så såg jag en liten ruta framför mig, en del av de där "hagarna" är ju som en halv paddock typ. Då är det svårt att inte bli uttråkad.

Men - bollar har kommit på förslag. Hänga upp grejer som rör sig lite och flaxar som ni flyttar på regelbundet, göm godis lite här och var (födosök), gå ut och gå promenader så hon får se världen, fixa sandlåda i hagen för rullning.

Jag läste ditt första inlägg som att hon grävde mycket och det var ett problem? Typ att hon förstör underlaget. Är det så att hon gräver någon gång ibland en stund så spelar det inte nån jättestor roll?

Aha. När du skrev ditt första inlägg så såg jag en liten ruta framför mig, en del av de där "hagarna" är ju som en halv paddock typ. Då är det svårt att inte bli uttråkad.

Men - bollar har kommit på förslag. Hänga upp grejer som rör sig lite och flaxar som ni flyttar på regelbundet, göm godis lite här och var (födosök), gå ut och gå promenader så hon får se världen, fixa sandlåda i hagen för rullning.

Jag läste ditt första inlägg som att hon grävde mycket och det var ett problem? Typ att hon förstör underlaget. Är det så att hon gräver någon gång ibland en stund så spelar det inte nån jättestor roll?

Jättebra tips.
Vill bara säga att man sett i studie på SLU att hästar blir stressade av födosök och/eller matbollar (de där man lägger mat i och hästarna ska rulla omkring dem för att få mat. Detta är något som rovdjur ägnar sig åt inte betesdjur.
Att däremot sprida ut maten så den syns men över väldigt stort område är en annan sak. Det liknar mer betandet.

Jag tycker att det verkar helt normalt att stå och gräva som nyfiken unghäst. Det tråkiga med en grushage är ju att de inte kommer att hitta något roligt, i en skogshage hade det ju kommit upp lite rötter och roliga nya lukter och annat trevligt.
Har du möjlighet att ställa över hästen i en roligare skogshage bara någon timme om dagen? Får hästen gå runt och utforska en helt annan hage någon timme om dagen kanske behovet stillas?

Mer aktivering som någon sa. Kanske utforska med olika dofter/kryddor (hästar har väldigt bra luktsinne och speciellt unghästar brukar bli nyfikna på det), saker att pilla med spridd över hagen (som Efwa sa, så att de får födosöka på ett naturligt sätt), stora grenar som regelbundet byts ut så de kan gnaga av barken på (väldigt uppskattat av min unghäst) osv?

För övrigt har jag inte träffat många hästar som uppskattar bollar mer än första 20 minuterna de får de. Och sen spelar det ingen roll hur många bollar man har, de är ändå inte roliga. ;)

Jag tycker att det verkar helt normalt att stå och gräva som nyfiken unghäst. Det tråkiga med en grushage är ju att de inte kommer att hitta något roligt, i en skogshage hade det ju kommit upp lite rötter och roliga nya lukter och annat trevligt.
Har du möjlighet att ställa över hästen i en roligare skogshage bara någon timme om dagen? Får hästen gå runt och utforska en helt annan hage någon timme om dagen kanske behovet stillas?

TS berättar i andra inlägget att det är en stor hage med fri tillgång till hösilage och de leker massor samt oftast tillgång till gräshage i anslutning, så jag tror inte att det är problemet.

Kanske är det en häst som gillar att arbeta (även om den är ung kan den ju ha ett "arbete" den anpassas för)?

Kan den ha ont i magen? Kan den ha mild sandkolik eller förstoppning av att äta för mycket?
Testa att ge loppfrö som om den hade sandkolik i ca två veckor och se om det blir skillnad. Det är ju inte farligt och kan ju ge ett önskat resultat. Jag skulle inte våga låta bli att testa. Tänk om det är något sådant.

tyvärr inte, mina hästar fick gå i paddocken ett tag - som var i anslutning till hagarna - de älskade att ligga där och sova och använde det gärna som toalett vilket gjorde att det var väldigt lättmockat ... tills jag fick hem skäcken ... hon gillar att gräva! de andra hästarna kan gräva lite och kasta upp lite grus precis innan de ska rulla sig men skäcken grävde halvmeters djupa hål :o :( inte speciellt bra i paddocken då hon kom ner till stenlagret och även om man fyllde igen hålen så blev det mjukare där. försökte lägga in grenar som hon kunde äta på över de ställen där hon helst grävde men det hjälpte inte. så hästarna fick inte gå i paddocken längre. ps de hade med andra ord tillgång till skogshagar, hagar med gräs och lösdriftshall, fri tillgång till grovfoder och vatten ...

det enda jag kan tänka mig att man skulle kunna testa är att lägga in en rejäl hög med sand/grus och se om hästen kanske hellre gräver där. fast det verkar som att om de hittar ett favoritställe så fortsätter de gärna där :p hästar suck ... vet inga andra djur som kan "förstöra" så mycket på så kort tid ;)

Jättebra tips.
Vill bara säga att man sett i studie på SLU att hästar blir stressade av födosök och/eller matbollar (de där man lägger mat i och hästarna ska rulla omkring dem för att få mat. Detta är något som rovdjur ägnar sig åt inte betesdjur.
Att däremot sprida ut maten så den syns men över väldigt stort område är en annan sak. Det liknar mer betandet.

Finns ens matbollar för hästar?

TS berättar i andra inlägget att det är en stor hage med fri tillgång till hösilage och de leker massor samt oftast tillgång till gräshage i anslutning, så jag tror inte att det är problemet.

Kanske är det en häst som gillar att arbeta (även om den är ung kan den ju ha ett "arbete" den anpassas för)?

Kan den ha ont i magen? Kan den ha mild sandkolik eller förstoppning av att äta för mycket?
Testa att ge loppfrö som om den hade sandkolik i ca två veckor och se om det blir skillnad. Det är ju inte farligt och kan ju ge ett önskat resultat. Jag skulle inte våga låta bli att testa. Tänk om det är något sådant.

Jag tänkte mig att flytta hästen till en ny, okänd hage någon timme om dagen bara så att den kan utforska den och på så sätt aktiveras. Lite omväxling liksom :)

en sandlåda att gräva/rulla sig i och lite sly och saker att gnaga på kan nog hjälpa :).
men hur stor är hagen ca? en stor hage är olika stor beroende på ens referenser, för vissa är ju en 20*40 hage stor och för andra är en 100*100kvm liten..

Det är inbyggt hos vissa hästar. Min grävde aldrig medans hans gamla stokompis grävde nåt förskräckligt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 524
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
717
Senast: animalasia
·
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 707

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka