Rastlös och otålig häst.

urkella

Trådstartare
Min lilla häst börjar bli riktigt jobbig att handskas med nu, har precis satt igång honom efter 3 månaders vila (varav 2 av dessa har varit pga skada) Men han har blivit så väldans rastlös av sig, spänd när man leder honom, men aldrig så han drar, men i stallet så ska han bita i jackan hela tiden och drar även ibland av mig mössan om jag lindar benen på honom. Säger jag till honom så lyssnar han i ca 2 sec sedan är han på en igen. skulle han råka bita för hårt i jackan så hoppar han backåt själv då han vet att han inte får göra så. Även i boxen så bockar han som en dåre och rullar sig när han ser att annat folk kommer in i stallet då han vill att de ska skynda sig att ta in sina hästar, och går barn förbi hans box så bockar han oxå. Ska köpa en boll eller liknande som han kan få leka med och hoppas på att det ska hjälpa, men hur ska jag göra för att få honom att sluta bita i kläderna ? Han får aldrig godis ur hand och är även mycket NH tränad.

Sv: Rastlös och otålig häst.

Får hästen gå ut i hage än? Min häst var likadan vid skada o boxvila, laddad till tusen. Dessvärre var det inget som hjälpte förrän hon fick gå ut i hagen igen. Vi lät henne dock aldrig stå inne själv, och det hjälpte lite.

Min unghäst är likadan.
Hon har varit skadad i 5 månader nu, och hon hoppar runt och bocka i boxen, är laddad till 1000 och är en tickande bomb.
Jag har min ponny inne med henne, det är ingen rolig lösning, men det får vara så nu.
Då är hon lugn, men när jag motionerar ponnyn, mockar osbv så är hon rastlös, det finns inte något att göra mer än att hoppas att jag snart får släppa ut henne igen.

Han har gått i hage hela tiden, först en sjukhage och nu en vanlig, hade inte gått att ha honom i box en dag, då skulle han sparkat sönder boxen. Så att gå i hage hjälper inte. Efter en dag på klinik va han sitt vanliga lugna men kan ju inte åka runt med honom i transport bara för att han ska bli foglig.

Så hästen är alltså fortfarande så rastlös trots att den får gå i hagen? Vad är de för hage hästen går i? Finns där mycket att göra? För en fyrkantig liten hage med inte så mkt att göra - då är det ju inte konstigt att han blir rastlös...

Försök att ha han ute så mkt som möjligt och försök stimulera honom på andra sätt, om du inte får motionera honom så att han blir trött i huvudet får du kanske köra lite andra grejer så att han blir lite trött i huvudet istället=)

Han går i en ganska så stor hage, Men han står mest still i hagen, detta troligtvis då han är ömfotad nu när marken frysit. Hovis kommer antingen i helgen eller nästa vecka. Tror mycket har att göra med att han går själv. Men har ingen möjlighet att ha honom ihop med någon av de andra hästarna. Han går ute från 7 till halv 5 längre vill jag inte ha honom ute, han vill även komma in då. Men du har inga tips saker som får honom att tänka ? Nu plockar han av mössorna på ungarna i stallet och kastar runt med dom :o

Är han kanske överstimulerad? Är det stort stall med mycket spring? Motioneras han något?

Låter ju som han har svårt att slappna av.

Isåfall snarare understimulerad, Skrittar honom nu 3 dar i veckan till att börja med som igångsättning,men senaste 2 veckorna har det varit färre efter tråkigheter inom familjen. Stallet han står i är litet, 6 hästar står i stor öppen box Är nästan aldrig någon i stallet tycker jag. han och 3 andra hästar kommer in vid halv 5 de andra 3 kommer inte in förens vid 9 tiden. Han har svårt att slappna av det märks men vet inte hur man ska göra för få honom avslappnad. Då som jag ser det finns det inget stressande i hans vardag.

Han är kanske frustrerad över att aldrig få bort all energi, det enda är väl helt enkelt att motionera mera, gå mera med honom, skritta runt någon timma per dag i olika miljöer om den möjligheten finns så att han iallafall psykiskt kan bli lite tröttare kanske. Eller kanske träna med presseningar eller liknande och ge honom en uppgift så han får tänka lite.

Har hästen varit normal innan så har det inte med uppfostran att göra riktigt tror jag utan det är nog bara att stå ut med att hästen är sån tills den får bort energin. Klart man får säga till om hästen biter i kläder osv men jag tror inte man ska göra så stor grej av det och oroa sej över den biten. Det försvinner nog när hästen får bort all energi den samlat på sej.

Det man kan prova är att med hjälp av klicker träna olika typer av trick. Det brukar trötta ut huvudet ganska bra. Annars är det väl tyvärr ganska vanligt att dom blir lite överpigga och småstressade så här års när det till större delen är stenhårt och knutit i hagarna.

/Camilla

Ett litet träd i hagen kanske skulle hjälpa lite? Jag slängde en vinter in ett lövträd(tror det kan ha varit en björk...) till mina hästar och de var där konstant och tuggade och pillade med trädet. Jätteroligt tyckte de:)

Annars så har h**ks, leksaker som man kan hänga upp, eller om man tar en plastdunke/petflaska som de kan pilla/leka med.

Om du har tillgång till ridhus kan du ju alltid göra övningar i skritt där, gå runt koner, över presenningar, ha framme plastpåsar osv. Massa tittsaker som gör att hästen får lite att tänka på och förhoppningsvis blir lite trött. Får du jobba honom när du skrittar eller är det bara skritt på lång tygel och rakt spår som gäller?

Min häst är likadan, men han är ung och busig. Jag har köpt en hundleksak till min häst, en sådan hård boll som det trillar godis ur. Fast jag har fyllt den med pellets. Det första han gör när han kommer in är att höra om den skramlar. Han får den alltid över natten, och han ser rätt så rolig ut där han går och puttar runt sin boll och äter.

Tror oxå det är som du skriver att han måste bli av med energin, sen blir han åter "normal" igen, nu har vi fått sådan otur att han fått feber och hosta idag. Så nu blir det åter någon vecka med vila för honom *suck*

ch791022: Med honom vill jag inte trickträna, gjorde det mycket med förra, men han är fortfarande för hingstig så vill inte att han ska lyfta på fötterna mer än nödvändigt :p

CarolineB: Ett träd vågar jag inte ha hos honom, fick byta från en skogshage till en slätare då han bara skadade sig på träd och grenar hela tiden :p Enligt vet sa dom att det bara va att rida igång men kommer rida mest raktfram men även arbeta honom dock inte för mycket.

Ayarab: Smart en sådan kan han få, Är ju extra bra om han få stå lite mer i box nu.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 097
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 198
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?