Rasthagar?

AnneSofie

Trådstartare
Ska snart flytta mitt 14 åriga sto till en jättefin ridanläggning, allt JAG kan önska mig finns där(+boende), MEN..bara ganska små rasthagar..

Ni som har era hästar i sådana hagar, hur tycker ni att det funkar?
Hur mår hästen?
Vad gör ni för att minska tristessen hos hästen?

Jag kommer givetvis att rida ca 5-6 dgr i veckan, men har ändå lite dåligt samvete för pållans skull..
Finns inte heller ngt sommarbete, men det gör inte så mkt då jag tänkte rida hela sommarn (hon har stått halva hösten/hela vintern pga skada)

Så, lite åsikter tack!

(själv tycker jag stora hagar med lite natur i är att rekomendera, men har ingen som helst erfarenhet av små rasthagar själv)
/annesofie

Sv: Rasthagar?

Jag har bara ett svar, och det är att leta vidare. Du är där 2-3 timmar, hästen 24. Vem ska vi då prioritera?

Tråkigt att såna anläggningar är godkända att ha hästar på.
Du får göra ditt bästa, om det verkligen inte finns något annat alternativ, för att hon ska må bra. In med granar, hästkompisar, slå upp vindskydd, fri tillgång på hö/halm.
Jag hoppas hon ska gå i hagen och inte stå i box 15 timmar?
Har stall här i Umeå som har hagpass om 4 timmar/häst resten tillbringas i en liten box.

Det var mina åsikter :)

Hästen kommer förmodligen gå med en annan häst som hon står med redan nu.

Håller med om att det inte är idealiskt med rasthagar, men den här chansen jag har fått nu får jag inte missa. Som det är nu har jag litet jätte mysigt stall och ok hagar, men inga möjligheter till träning, kan bara rida rakt fram och tillbaka på en grusväg större delen av året.

Så vad är värst, en hage som e ok, men inte så mkt ridning, eller rasthage (med hästkompis) och gott om motion, träning och utveckling?

Och nej, hon kommer inte stå i box 15 timmar om dygnet, jag är absolut inte anhängare av sådan hästhållning..

Förstår att det inte finns många anhängare av rasthagar (förutom fullblodsägare:rofl: ) men ni som ändå har det, upplever ni att hästen far illa av det?

/annesofie

Förstår att det inte finns många anhängare av rasthagar (förutom fullblodsägare:rofl: )

/annesofie

Jag tycker att det ska bli bra med rasthage till Nikke iallafall! då behöver jag inte vara orolig över att han har brytit benet när jag kommer ner till stallet! :)

Jag tycker att så länge hästen får mycket motion så är det väll inget problem.

tycker det låter som en väldigt trevlig plats att ha sin häst på. ;) i det profftränade travstall som jag hjälpt till i, fanns det bara rasthagar endast med sand då hästarna inte ska kunna anses som dopade. hingstarna gå då dessutom i små hingsthagar (ca 20x20m) och det fungerar utmärkt. så länge de får allsidig träning osv så är allt frid och fröjd. :D

du kan se fram emot ridturer på en lite piggare häst än vanligt.. :bump:

Jag tycker att du ska prova, märker du att hästen inte trivs så flytta den. Men vissa hästar trivs ändå så med hästkompisar och dyl.

Jag vet hästar som har trivts bättre i rasthagar än i stora beteshagar. Prova och se helt enkelt! :)

AnneSofie skrev:
Hästen kommer förmodligen gå med en annan häst som hon står med redan nu.

Håller med om att det inte är idealiskt med rasthagar, men den här chansen jag har fått nu får jag inte missa. Som det är nu har jag litet jätte mysigt stall och ok hagar, men inga möjligheter till träning, kan bara rida rakt fram och tillbaka på en grusväg större delen av året.

Så vad är värst, en hage som e ok, men inte så mkt ridning, eller rasthage (med hästkompis) och gott om motion, träning och utveckling?

Och nej, hon kommer inte stå i box 15 timmar om dygnet, jag är absolut inte anhängare av sådan hästhållning..

Förstår att det inte finns många anhängare av rasthagar (förutom fullblodsägare:rofl: ) men ni som ändå har det, upplever ni att hästen far illa av det?

/annesofie

Jag är både fullblodsägare och rasthags-hatare. Min gick i en ett par månader och blev så stressad att hon magrade av. Släppte henne på bete i april tillsammans med en stallkompis och efter en vecka hade hon fått upp hullet ganska bra. I höstas/vintras var hon sjuk och gick i liten hage ett par månader, hon gick inte att hantera. Nu går hon i flock i stor gräshage och mår finfint.

Anledningen till att man har sand/grus i rasthagen är dränering. Inget annat

Gräs förvandlas lätt till lervälling upp till knäna på hästarna och gräs kan bli halt.

Är det hårt tryck i rasthagarna som det är på större stall så vill manha ett hyffsat underlag.

Dopad av underlaget i rasthagen njaaaaa

Hingstarna går i de små hagarna pga platsbrist i större.
Inte alla som kan gå brevid ston heller..

Bättre få vara ute hela dagen i mindre hage än inte alls..

Har de hästkompis och hö att äta har jag inte upplevt några problem alls. Vi har en ganska liten hage till vår häst på vintern för att spara på åkern och det har inte varit några problem.

Om man har haft hästen ståendes i 30 cm lervälling o då fått Mugg o Rasp föredrar man en mindre sandhage:idea:
Hur många meter vill de gå i leran per dag. De sitter fastvuxna;)

skulle min häst stå i en lite hage slulle hon blå tokig.Skulle ställa henne i konvalicens hage i ett par veckor nu i vinter men hon hoppade över, hästar är stäppdjur och beöver ströva, skulle aldrig utsätta min häst för såna hagar hellre rida rakt fram,och sen åka ocgh träna mina hästar kommer först sen kommer min bekvämlighet:rofl:

Det är synd att det bara finns små rasthagar där du har din häst för det är inget liv för en häst egentligen:( men min häst står i en rasthage just nu för hon är skadad och hon brukar också hoppa över. Men det enda jag kan göra är att ge henne massa hö ute i hagen på morronen och lägga dit lite kvistar och sånt för att hon ska ha någonting att pula med.

AnneSofie skrev:
Ska snart flytta mitt 14 åriga sto till en jättefin ridanläggning, allt JAG kan önska mig finns där(+boende), MEN..bara ganska små rasthagar..

Ni som har era hästar i sådana hagar, hur tycker ni att det funkar?
Hur mår hästen?
Vad gör ni för att minska tristessen hos hästen?

Jag kommer givetvis att rida ca 5-6 dgr i veckan, men har ändå lite dåligt samvete för pållans skull..
Finns inte heller ngt sommarbete, men det gör inte så mkt då jag tänkte rida hela sommarn (hon har stått halva hösten/hela vintern pga skada)

Så, lite åsikter tack!

(själv tycker jag stora hagar med lite natur i är att rekomendera, men har ingen som helst erfarenhet av små rasthagar själv)
/annesofie

Gör ett försök! Du märker väl på hästen om den trivs eller inte. En idé är väl att skaffa en medryttare om du vill att hästen ska få mer motion. Min erfarenhet är att hästar ofta tycker det är kul att stå på stora anläggningar men att just skaderisken är det största problemet (om man släpper ut alla i samma hage).

snigelfarmor skrev:
Jag har bara ett svar, och det är att leta vidare. Du är där 2-3 timmar, hästen 24. Vem ska vi då prioritera?

Tråkigt att såna anläggningar är godkända att ha hästar på.
Du får göra ditt bästa, om det verkligen inte finns något annat alternativ, för att hon ska må bra. In med granar, hästkompisar, slå upp vindskydd, fri tillgång på hö/halm.
Jag hoppas hon ska gå i hagen och inte stå i box 15 timmar?
Har stall här i Umeå som har hagpass om 4 timmar/häst resten tillbringas i en liten box.

Det var mina åsikter :)

Håller med:bow:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
917
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 588
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 459
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 247
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna