Mabuse

Trådstartare
Jag och min pojkvän har pratat om att på sikt skaffa en hund. Vi är bägge uppväxta med hund (pojkvännens mamma är uppfödare), så en del vana har vi väl. problemet är rasen - vi kan för allt i världen inte komma överrens. Jag skulle helst vilja ha en doggras - boxer, bullterrier eller frnask bulldog, mycket för att jag gillar deras vänliga temperament och skämtlynne. Pojkvännen tycker dock alla såna hundar är fula. Han vill ha en hund att tävla med i lydnad, t ex pudel, schäfer eller flat, som jag tycker verkar lite humorlösa (främst schäfer) och förarveka, plus att jag helst inte vill ha en långhårig hund (mer att städa...). Nån som har några tips på ras? Det finns ju så många, tänkte att vi säkert förbisett massor!

Bullterrier! :banana: :D
Jag känner faktiskt en bulle som tävlar i lydnad 3, och så fort man lärt känna en bulle kan man omöjligt tycka att de är fula nån längre stund. Luktar illa däremot... ;)

Han vill ha en hund att tävla med i lydnad, t ex pudel, schäfer eller flat, som jag tycker verkar lite humorlösa (främst schäfer)

Humorlös!? Du kan få låna min lilla tik så får du se en schäfer som är långt ifrån humorlös! :D :angel: Hon är jättekul, anser hon. :crazy:

Flatten är väl långt ifrån humorlös. De är ju i full gång hela tiden. Kelpie, tollare eller något i den stilen då!? Tycker ju att sambon din ska få sista ordet då det verkar vara han som ska träna och tävla den. Eller?

Ja, men hunden blir ju vår tillsammans - vi köper den tillsammans och ansvarar för den tillsammans, så nog tycker jag att jag har lika mycket att säga till om? Jag ska ju umgås med den lika mycket som han. Just därför vill jag ju inte ha en hund som bara sitter och avgudar honom hela tiden. Med "humor" menar jag väl en hund som man kan ta en brottningsmatch med, som vill lära sig små fåniga trick typ att nicka bollar, som inte är "fin i kanten", och som inte tar illa upp om man skrattar åt något den hittar på. Schäfern uppfattar jag mer som en utpräglad lydnadshund, som alltid vill arbeta - vilkety ju förstärks om man tittar på schäferklubbens hemsida. Sen är det ju det där med pälsen - vill gärna ha en korthårig hund. Kelpie och tollare ska jag titta mer på! Är det vallhundar också eller nånting annat? Hur är de?

Det låter lovande! Vet du vilken kennel den kommer ifrån? Själv så tycker jag ju att de är bedårande, men sambon tvärvägrar - de är fula, och så är det med det. :smirk:

Ja, men det är ingen kennel jag skulle rekommendera... Men jag pm:ar dig några kennlar som jag tycker är bra och seriösa!
Det finns "faddrar", vanliga bulleägare man kan åka och hälsa på och träffa en hund i vardagslivet. Ta med honom till en sån, eller en kennel med valpar så är han såld sen! :p

www.svbtk.com

Min labbekorsning skrattade hela vägen upp ur äckliga diket idag.... :D

ja då träffar han inte samma som jag. jaktlabbar t ex är det ganska bra med krut i :) . schäfern är i så fall mer sansad. men jag kom å tänka på riesen? hade det kunnat funka? trevliga verkar de vara i alla fall!

:banana:
tja min äldsta flathane har humor så det räcker och blir över... Fin i kanten? Knappast :D Finns inget han inte ställer upp på och som inte är kul, det bästa han vet är att showa på ett eller annat vis så omgivningen applåderar alt. skrattar åt honom. ALLT ljus på mig säger han, dock fäller dom så ur den synpunkten kanske flat inte är så kul annars är de mycket allrounda och arbetar gärna med allt man ber dom från cirkustricks, lydnad till agility och bruks! Apportering avgudar dom! Och så var det där med vatten,,, lite väl stor vattenpassion kanske :angel:

Javan

Men det var inte lika kul när matte plockade fram vattenslangen! :devil: Näst efter duschen och öronrens är det det värsta som kan drabba henne... :D

Är labbar sega?? Då måste han bara ha sett överviktiga labbar.
När de är som de ska är det full "go" i dem. De hittar på bus, hoppar och far och är vänliga (i en del fall nästan för vänliga).
Men om han inte vill ha en labbe, så varför inte en flat av de raser du räknat upp?
De brukar ha mycket fart och brukar vara bra på det mesta!

haha, Schäfrar e underbara och charmiga hundar! :love: Och visst är de roliga! de kan man lära i princip vad som helst och de älskar att busa! Iallafall alla som jag har träffat.. :) Så en tråkig hund är det inte!

boxer eller staffe, bägge går bra till lydnad på elit nivå....

jag helst inte vill ha en långhårig hund (mer att städa...).

Skillnaden mellan långhårig och korthårig är att har man en korthårig, så har man 1 miljon hårstrån överallt och har man en långhårig har man 1 miljon hårstrån som dammtussar i hörnen och bakom dörrar.
Har en kompis som har dobberman och hon säger att hon kan torka av ex spisen 700 ggr och ändå är där fullt med små korta hundhår när hon är klar.
Tror inte städningen blir mindre för man har en korthårig hund.
Tänk då hellre på en Riesen som någon skrev, för de fäller inte eller mycket lite om man trimmar dem som man ska.

schnauzer, dom trimmar man :P curly coated underbar ras....
hmmm finns massor med raser åk på utställning brukstävlingar och kika :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 506
Senast: Killaloe
·
Hundavel & Ras Vi tog bort vår hund för 6 månader sedan av hälsoskäl. Nu har den tuffaste sorgen lagt sig och vi funderar lite på att berika familjen...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
18 660
Senast: Fisherling
·
Hundavel & Ras Ursäktar eventuellt förvirrande rubrik, men det skulle bli lite väl långt med "meriterande avelshundar" i den också. ;) Det är inte...
2
Svar
39
· Visningar
5 196
Senast: HeleneK
·
I
Hundavel & Ras Hej alla! Jag är ny på forumet, och skriver nu främst för lite allmänna råd. Min tanke är att jag ska skaffa hund inom snar framtid...
Svar
19
· Visningar
2 069
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka