Ja, Riesen är ju perfekta hunden.
De är lekfulla, roliga, bra lydnadshundar.

+ att Riesen inte fäller (åtminstonde inte lika mycket som t.ex. en labbe).
Vi har riesen hemma och jag ser knappt aldrig nå hår på golvet.
Alla hundägares dröm!

eller så köper man en dvärghud, så blir det överhuvudtaget inte så mycket hår! :cool:

Man kan dammsuga dem så slipper man borsta. Bara att ta en sådan där piggborste och fästa på dammsugarslangen och börja gno. Ett par omgånger och hunden släpper knappt hår. Det fungerar mindre bra på korthåriga hundar, men det går.

Jag tycker att du skall ta stor hänsyn till din killes intresse för det är ju kanon om han vill träna med hunden. Av de hundar som du listade så är ju Boxern bäst, där kan man ju hitta valpar av arbetsmeriterade föräldrar. Kanske kan ni kompromissa om du letar upp en kennel som har Boxrar med fina arbetsmeriter.

Sedan vill jag tillägga att dina behov är lättare att tillgodo se (vilketfall av de har listat här) än hans. Lära trix och busa så ju alla hundar men alla hundar kan inte bli lydnads-tävlingshundar.

det låter faktiskt ganska smart... är det hårda piggar? kanske något att satsa på när tiken fäller... nu är det labbens tur men jag har gett upp hoppet. han fäller lite varje dag men under låååång tid och när jag ska borsta kryper han in under soffbordet och lägger sig på rygg.

Har ju Boxer själv och är därmed tillräckligt "rasistisk" för att få dra ett skämt jag hörde om Boxrar och lydnad:

- Vet du hur man vet vilka som tävlar lydnad med en Boxer?
- Nej?
- Det är de som är fläckvis tunnhåriga!

Själv har jag redan drabbats av att just den där dagen som lilla Boxerdamen bara SKA uppföra sig (säg på den stora, fina utställningen till exempel?) så just då kommer hon på att:

Nejmen!! IDAG är det ju Stora Internationella Boxer-Fjant-Dagen! Det MÅSTE ju bara firas med Boxerpiruetter över heeela planen va? :bow:

/JES

Jag trodde Boxerfnatt bara var en dålig ursäkt för dålig lydnad........ :devil: :p :D

Det är en helt vanlig piggborste som man har till hästar, men med fäste för dammsugarslangen. Den är verkligen toppen. Jag köpte min på hööks för typ hundra år sen när jag hade häst och den håller än.

Hurra! Tack för tipset, det där med hår är ett av orosmomenten nu när vi planerar för hund. Visst står man ut med en hel del, men ju mindre hår i smöret desto bättre....

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt, förlåt, förlåt. Men om man ska börja kontakta uppfödare så bör man nog börja med att välja ras. Och trubbnosexperten @dobbis får...
Svar
16
· Visningar
1 506
Senast: Killaloe
·
Hundavel & Ras Vi tog bort vår hund för 6 månader sedan av hälsoskäl. Nu har den tuffaste sorgen lagt sig och vi funderar lite på att berika familjen...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
18 660
Senast: Fisherling
·
Hundavel & Ras Ursäktar eventuellt förvirrande rubrik, men det skulle bli lite väl långt med "meriterande avelshundar" i den också. ;) Det är inte...
2
Svar
39
· Visningar
5 196
Senast: HeleneK
·
I
Hundavel & Ras Hej alla! Jag är ny på forumet, och skriver nu främst för lite allmänna råd. Min tanke är att jag ska skaffa hund inom snar framtid...
Svar
19
· Visningar
2 069
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka