raspa tänder..

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare feja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 883
F

feja

min häst har tappat i vikt och jag funderar på om det kan vara pga av hennes tänder, jag har inte raspat dom på henne innan. ngt som vet om veterinär kommer ut och gör det och hur mkt det kostar då?

Om din häst har svårt att tugga så hittar du foderrester i avföringen. Hela havrekorn etc. Det är viktigt att sköta om munnen på hästen men vanlig raspning löser oftast ingenting eftersom man tar bort alldeles för mycket frisk vävnad. Rekommenderar ett besök hos en hästtandläkare om du inte kollat upp hästen i munnen. En rätt uträknad foderstat utifrån hästens behov, med näringsanalyserat grovfoder i botten, är givetvis a och o. Men det antar jag att du redan provat om du börjar leta efter andra orsaker. Mer lättsmält mat t ex havrekross, uppblött lucernpellets etc är något du kan prova medan du väntar på tid hos hästtandläkaren.

mvh
Lejonelle

Håller med föregående. Raspa inte! Åldern på hästen står inte men det har också betydelse. Kolla din häst hos någon med ordentlig utbildning.
/absolut

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 107
Senast: Freazer
·
Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
1 992
Senast: Mint
·
Hästvård Ska börja ge min häst Gastrogard i morgon för magsår. Veterinären som skrev ut medicinen sa att jag kan ge det när som helst under...
Svar
1
· Visningar
273
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
428
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V