Rasp på baksida framknä?

R

Rikkan

Jag träffade en häst som hade rasp på baksidan av båda framknän. Har aldrig sett det förr.
Varför sätter det sig så högt upp?

Är det ngn som vet mer om detta??

Sv: Rasp på baksida framknä?

Det är väl ungefär samma som mugg, bara att hudinfektionen satt sig lite högre upp. Det har jag sett på väldigt många hästar. Men ofta ser man det bara lokalt, fläckvis, just i "knävecket". Men tar man och klipper pälsen på benet, så är utbredningen ofta betydligt större. Varför? Jag vet inte, men antar att det är en hudinfektion liknande mugg. Svarar i alla fall fint på samma sorts behandling. Man hittar det oftare på hästar med väldigt tät päls, och när det är så här fuktiga höstar som det är nu, då blir det lätt hudinfektion, inte ens huden längs med benen får någon gång vara helt torra. Skulle tro det beror på det, för jag har bara sett såna här anfall riktigt fuktiga höstar, men är det som i år, då finns det på väldigt många hästar, mer eller mindre.

Det ligger mycket i vad du säger. Har själva dragit samma slutsats och dessutom frågat ägaren. Hästen i fråga har så mycket och tjock päls på benen att den måste klippas på benen minst två gånger per år. Det blir för tätt.

Upplevde först att det var regnskållor, men när jag tittade närmare så såg jag att det var större rugor.
Inget blister, alltså.

Hej,

Min häst (nordsvensk med mycket päls/hovskägg) fick det på baksidan av ett framknä för ett par veckor sedan. Jag tvättade rent med lactacydtvål och smorde in rejält med acetylsalicylvaselin ca 5 kvällar i rad. När alla krustor var borta så tvättade jag rent med lactacydtvål igen och torkade torrt. Trodde då att han hade blivit av med skiten men idag när jag inspekterade benet så såg jag att det hade kommit tillbaka :crazy:
Nu blir det till att köra en kur till och denna gången skall jag nog ansa bort lite av pälsen också så att det är enklare att ha koll på huden + fortsätta med salvan en längre period.

Mvh
Madeleine

Jag har försökt rengöra försiktigt, inte tillföra för mycket fukt och smöjt på en special tjärsalva. Plockar bort rugorna efersom. Det har blivit bättre. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 048
Senast: Freazer
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 480
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka