Men snälla du. Ingen här har motsatt sig mjuka metoder eller har problem med att närma sig osäkra hundar med försiktighet.
Vi är dock flera här som motsätter oss att det ska krävas något slags riktad KBT-träning som hundägare, att det liksom ingår i en normalvettig hund. Rädslor av olika slag är ärftliga och bör inte avlas på, just eftersom det inte är sunt helt oavsett om det är vanligt eller inte.
Du ger sken av en rejäl övertro på dina egna förmågor utifrån vad du anser sig kunna göra med rädda hundar på bph (utan att faktiskt ha gått bph med en rädd hund), när flera här i tråden faktiskt har erfarenhet av rädda hundar och bph och jobbar på ett snällt, uppmuntrande, mjukt sätt i hundträning. Du är inte unik här i att använda dig av mjuka metoder och respektera hundens känslor, och du är inte unik i att lyckas nå positiva resultat med känsliga hundar.
Du är däremot tämligen unik i att förkasta forskningen och tro att just du av alla har en sån enorm inverkan på hunden med din blotta uppenbarelse att du kan styra hundens rädslor och nyfikenhet till önskade resultat utan märkvärdigare träning än Eva Bodfäldts skvallermetoder. Det är inte trovärdigt, och något du baserar helt på en egen känsla som går emot vetenskapens rön inom området. Vore jag du skulle jag omvärdera mina åsikter och reflektera över vad dessa egentligen baseras på.