Jag har tänkt på det här med skvallerträning sedan ditt förra inlägg om det. Och jag fattar inte hur det hänger ihop över huvud taget.Nej, jag behöver inte förklara mig för att bli häckla, men kan förklara om seriöst vill veta.
Annars kan du läsa Eva Bs blogg om skvallerträning.
Skvallerträning kan säkert vara jättebra i vissa situationer, det är jag fine med. Men nu talar vi om att du vill börja föda upp cocker spaniel, en stötande och apporterande fågelhund. Och du har ganska höga mål, som jag förstår din trådstart. Då förutsätter jag att du även vill slå vakt om de rastypiska arbetsegenskaperna (som är knutna till mentalitet/temperament), dvs spanielegenskaperna. Det enda sättet att seriöst pröva dessa är på jaktprov. Då har vi ett etiskt problem i och med att spanielprov är riktig jakt där man fäller vilt, men sedan ett antal år har SSRK arrangerat prov för spaniels där vilt inte fälls, men som syftar till att efterlikna spanieljakt. Ska man träna sin hund för sådant måste skvallerträning vara helt olämpligt. Jag vill inte ha en hund som kommer till mig och talar om att den hittat vilt. Den blir diskad. Jag vill ha en hund som spontant sätter sig när viltet tar till vingar/ben eller som jag blåser ner. För att komma dit är det en massa träning i kombination med hundens egenskaper och förarens skicklighet.
Men vad sjutton har skvallerträning med det hela att göra? Jag fattar NADA.
Jag har för mig att du i din förra tråd skrev att du egentligen ville ha cavalier, men backade pga hälsoläget. Vad har cocker och cavalier gemensamt förutom utseendet? De påminner om varandra utseendemässigt, men hör till olika rasgrupper (8 resp 9) och har avlats med helt olika mål. Jag fattar inte cocker är ett nära val för den som av någon anledning inte kan välja en cavalier. Då är det ju bara fråga om utseende, men att ha det som inriktning är du emot?
Jag fattar inte!
Sedan tycker jag verkligen att fler cockrar skulle gå BPH eller MH. Jag har en uppfödning där föraren avbröt hans MH för att han inte avreagerade för spökena. Det är obegripligt varför. Han var aldrig en rädd hund, men i den här situationen funkade han inte. Och inte skäms jag för det. Varför skulle jag göra det? Det är inte så enkelt. Hunden var van vid alla möjliga konstiga saker (handlade på NK och var på skjutbanan med matte on a regular basis) men han flippade i den här situationen. Om något av hans syskon skulle gått i avel hade jag fått gå vidare med det, men nu var det pga andra anledningar inte aktuellt. Så varför skämmas?