Raskatt som utekatt?

Lycanthrope

Trådstartare
Jag är förälskad i norska skogkatter & Ragdolls och hade tidigare en granne som födde upp båda raserna!
Jag var där och hjälpte till och passade dem när hon var bortrest :love:

Vårt hus är snart färdigt och vi vill ha katt!
Jag skulle jättegärna ha en renrasig ragdollhona och kanske para också (med renrasig ragdoll då givetvis:D). Men hur funkar det om man vill ha avelskatt som utekatt? Går det?
Ppiller finns ju men de hör man ju både bra och dåliga saker om.
Vill ju inte stänga in henne heller nu när vi bor så fint på landet.

Sv: Raskatt som utekatt?

Nej, det går inte att ha en avelskatt som utekatt. P-piller är alltför osäkra och förr eller senare kommer det bli en tjuvparning och därmed är man huskattsuppfödare istället... Dessutom tillkommer risken för slagsmål med andra katter (fertila katter är mer benägna att slåss) och smittor som man absolut inte vill få in i sitt katteri. Och har man en katt som är van att gå ut så kommer det bli jobbigt för en själv sedan när man måste tvinga katten att hålla sig inne under det halvår som hon är dräktig och kattungarna växer upp. Dessutom tror jag extremt få ragdolluppfödare är villiga att sälja en fertil katt till någon som tänker ha den som utekatt, och jag antar att du inte tänkt ljuga på den punkten.

Vore jag du skulle jag bygga en jättestor rastgård, modell högt staket runtom hela tomten. Ragdollen är inte särskilt hopp- eller klätterbenägen, och det finns många sätt att bygga en bra (och snygg) in- och utbrottssäker kattgård på. Bodde jag på landet skulle jag göra så, då behöver man inte oroa sig!

/Erica

Det har du rätt i!
Nej skulle aldrig ljuga såklart.

En rastgård skulle ju gå att bygga iofs, det behöver ju inte vara så avancerat.

Som sagt, vill du avla är det ju uteslutet med utekatt även om du ger p-piller. P-piller på katt är ganska osäkert. De kan behöva olika dosering, de kan lyckas gömma piller i munnen, de kan få upp en hårboll alldeles efter man gett dem pillret osv. och så hux flux har du en avelshona som är rund om magen utan att du tagit henne till en hane. Inte så kul.

Rastgårdar är lätta att bygga och ett utmärkt sätt att låta avelskatter gå ute i.

Det går att göra allt ifrån väldigt enkelt till väldigt avancerat, eller en blandning. Jag har några katt-trädgårdar jag dreglat över, de blir visserligen ganska dyra om man gör dem stora men man kan ju börja enkelt och utveckla allt eftersom. :)

http://s.agirshus.com/Sidor/Galleri/Galleri_Happenings/20080415.html

http://www.textochbild.se/lovelejonell/foton/kattgarden.html

Kolla på rådjursnät, finns i 2 m höjd för ca 20 kr/m. Sedan får man se till att förankra det väl i marken så katten inte kan krypa under eller gräva sig ut.

/Erica

Våran ena hona som bor hos fodervärdar är avelshona och utekatt, det går alldeles utmärkt. Hon var innekatt (med tillgång till rastgård) innan första kullen var född, efter det sattes hon på p-piller och får gå in och ut som hon vill. Nu när det börjar närma sig för andra kullen och dom ska släppa p-pillren på henne kommer hon få återgå till att vara innekatt (hon är ganska nöjd med bara rastgården) och kommer att få vara det tills bebisarna har växt till sig, då ska hon kastreras och få återgå till friheten :)

Kastar in en relaterad fråga. Om man är sugen på att hålla en avelskatt (som innekatt, rastgård) enligt konstens regler, men redan har två huskatter som springer ute - är det förenligt? Jag är inte så jätteinsatt men tänkte på ev. smittorisker m.m?

Alternativt att man då även håller huskatterna i rastgård?

Det finns uppfödare som kombinerar utekatter med avelskatter.
Jag själv däremot ser det som i princip en omöjlighet att kombinera detta på ett bra sätt. Smittoriskerna är alldeles för stora i mina ögon.
Bättre i så fall att även ha huskatterna som innekatter med tillgång till rastgård. :)

Ursäkta nybörjarfrågorna här. ;) Smittorisk, vad är det för smittor man är rädd för då? Katterna jag har är vaccinerade mot kattpest och snuva. Finns det något mer smittosamt man behöver ha koll på och då ev. testa huskatterna för innan man stänger in dem i rastgård tillsammans med ev. avelskatt?

Rastgård vill jag gärna själv ha också så det är absolut inget hinder.

Som sagt, vill du avla är det ju uteslutet med utekatt även om du ger p-piller. P-piller på katt är ganska osäkert. De kan behöva olika dosering, de kan lyckas gömma piller i munnen, de kan få upp en hårboll alldeles efter man gett dem pillret osv. och så hux flux har du en avelshona som är rund om magen utan att du tagit henne till en hane. Inte så kul.

Rastgårdar är lätta att bygga och ett utmärkt sätt att låta avelskatter gå ute i.

Haha jo tack, p-piller på katt är inte o lita på om man har hanar i närheten, mina löpte ju igenom, och hanen märkte det långt innan mig. :cool::o
Men men har lärt mig en dyrbar läxa, inte ge piller samt inte ha hane i närheten av honor...

Senast ändrad:

Jo visst finns det mycket man kan göra, men vad som är lämpligt är en annan fråga...

Vad menar du med det?

Smittorisker finns överallt, man kan dra med sig lika mycket in med skorna som katten själv kan komma i kontakt med ute. Går man på utställning så är ju detta en betydligt större risk om man är orolig för smittor som är luftburna eller kan smittas via kläder osv. Visst finns en risk att katten kan bli smittad av något om den stöter på andra katter ute, men bor man lämpligt (alltså där det bl.a. inte finns massa andra katter i närheten) så är det inte mindre lämpligt att släppa ut den än att ta med den på utställning t.ex.

Att p-piller till katt inte är helt säkert vet till och med jag. Sen tror jag mig att hört att en katt som gått och parat sig med okänd katt ute inte längre är lämplig som avelskatt? Pga överförbara sjukdomar. Rätta mig gärna om jag är ute och surfar...

Dom sexuellt överförda smittorna finns inte om man håller den inne med hanar som inte parar andra än testade honor. Jag skulle om jag hade hane aldrig någonsin ta emot hona för parning som går ute. En sån hona kan förstöra hanens avelstid helt och hållet.

Ursäkta nybörjarfrågorna här. ;) Smittorisk, vad är det för smittor man är rädd för då? Katterna jag har är vaccinerade mot kattpest och snuva. Finns det något mer smittosamt man behöver ha koll på och då ev. testa huskatterna för innan man stänger in dem i rastgård tillsammans med ev. avelskatt?

Rastgård vill jag gärna själv ha också så det är absolut inget hinder.

Visst går det och jag skulle nog kunna tänka mig kombinera, men då kan man få vara beredd att testa exrtra mot tex. klamydios och FIV om man parar med en hane utanför katteriet. Jag skulle vaccinera utekatterna mot FeLV för att slippa behöva tänka på den sjukdomen iaf.

Jag vet ingen som p-piller inte har fungerat på, visst hör man historier om det precis som allt annat, men skulle man lyssna på allt skulle jag inte våga ha katt öht. Jag har en hona som löper igenom p-piller, men det märker man ju och hon släpps såklart inte ut utan uppsikt. Honor som inte löper då dom går på p-piller parar sig inte med okända hanar. Skulle det hända en olycka så kan man testa honan, så att påstå att hon inte senare skulle kunna användas i avel bara för det är ju en väldig överdrift.

Jag vet ingen som p-piller inte har fungerat på,

Du har ju ett exempel här över i tråden till och med.
Min ena katt löper igenom piller, många jag känner har samma problem.
P-piller är verkligen inget jag skulle förlita mig på i alla fall.

Vad menar du med det?

Smittorisker finns överallt, man kan dra med sig lika mycket in med skorna som katten själv kan komma i kontakt med ute. Går man på utställning så är ju detta en betydligt större risk om man är orolig för smittor som är luftburna eller kan smittas via kläder osv. Visst finns en risk att katten kan bli smittad av något om den stöter på andra katter ute, men bor man lämpligt (alltså där det bl.a. inte finns massa andra katter i närheten) så är det inte mindre lämpligt att släppa ut den än att ta med den på utställning t.ex.

Vilka smittor är du rädd för på utställning?

Liknande trådar

Övr. Katt Jag är uppväxt med katt men det har alltid varit "bondkatter" och naturligtvis fick de gå fritt ute som de ville. Nu har vi flyttat till...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 864
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag förlorade min partner in crime sedan nästan femton år, i fredags. Saknaden är avgrundslös och jag tycker att allt saknar mening...
2
Svar
25
· Visningar
2 853
Senast: EmmaBovary
·
Övr. Katt Jag verkar ha börjat en trend att skaffa ett nytt djur i oktober varje år. Köpte Alice i oktober 2013 och Lava i oktober 2014. Och snart...
Svar
6
· Visningar
863
Övr. Katt Hej! Trodde aldrig i mitt liv att jag skulle skriva ett enda ord i Bukefalos Kattforum - men nu händer det! Jag har aldrig varit så...
2
Svar
25
· Visningar
2 846
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA