Raskaraktär

Viveka

Trådstartare
Såg just en film från en "welshpromenad", ordnad av Welshar i Väst igår.

28 glada hundar med viftande svansar, alla lösa, alla lika glada, myllrande runt i skogen i en jättestor lycklig hög.

Finns det någon annan ras man skulle kunna göra en sån här gruppromenad med, utan att en enda individ tuppar sig eller har andra problem?

Såg just en film från en "welshpromenad", ordnad av Welshar i Väst igår.

28 glada hundar med viftande svansar, alla lösa, alla lika glada, myllrande runt i skogen i en jättestor lycklig hög.

Finns det någon annan ras man skulle kunna göra en sån här gruppromenad med, utan att en enda individ tuppar sig eller har andra problem?
Om man nu gör en film så räknar jag med att man har koll på vilka hundar som fungerar ihop... ;) Men jag skulle säga att det är rätt många raser som fungerar bra i flock, @Migo la ju ut en bild för inte så länge sedan på en rätt stor grupp. Wachtlar vet jag fungerar ofta rätt bra ihop osv osv... Jag är rätt säker på att det finns welshar som muppar sig mot varandra också, men just de individerna kanske man inte släpper ihop helt enkelt... ;)

Superenkelt med salukis, eller ja, inte att ha dem lösa, men salukis som inte fungerar utmärkt med andra salukis är mycket, mycket ovanliga! Vet att flera gånger på utställningar så har det börjat ösregna och deltagande hundar har klämt ihop sig inne i tältet vid domaren i väntan på sin tur i ringen. Då blir det stora klumpar med hundar som inte känner varandra, som står kopplade med sina ägare som mest troligt har godis. Inga problem.

Det är också en av anledningarna till att nästan alla som har saluki har minst två. De är så otroligt lätta att ha i flertal.

Collies har mycket, mycket sällan könsbunden aggressivitet, åtminstone gällande långhåren, så där skulle jag nog ta för givet att det gick att släppa ihop i stort sett vilka individer som helst, i en stor grupp, utan att gruff skulle uppstå.

Tror det finns många raser där det funkar att ha många individer tillsammans. Sen finns det såklart alltid vissa som inte kan umgås med andra hundar på det sättet, men de släpper man ju förmodligen inte.
Jag har gått på många ridgebackpromenader med en större mängd lösa hundar och även mina aussiesar funkar jättebra på det sättet.
Sen skulle jag väl inte släppa mina hundar hur som helst ändå, gäller ju att man litar på de andra förarnas omdöme.

Det finns nog en hel del rasen man skulle kunna släppa rätt många i flock utan att dom ens känner varandra - raser som är uttalat milda. Sheltie t ex, eurasier ska oftast inte vara problem med, västgötaspets, cavalierer, vissa småhundsraser, flertalet vinthundar osv.
Min egen ras heeler - njae, inte så lätt alla gånger då dom ofta har en oerhört stor flockkänsla och främlingar kommer inte in så lätt jämt. Fungerar med en del individer, men långt ifrån alla.

Har sett både labbe-promenader / bus och vet att det är en del lagottoträffar, utan problem. Gissar på att om man har en hund som inte kommer överens med andra hundar så åker man inte på såna träffar.

Såg senast i morse på min fb en uppfödarkollega rasta ca 15 schäfrar lösa. Olika kön och åldrar. Vist...vissa raser är "svårare" men mycket hänger också på individ, avel och uppfostran.
Ingen ras är enbart omöjlig och ingen ras är enbart lätt.

Har sett både labbe-promenader / bus och vet att det är en del lagottoträffar, utan problem. Gissar på att om man har en hund som inte kommer överens med andra hundar så åker man inte på såna träffar.
I mitt fall handlar det inte om några träffar för att släppa hundar, utan att folk helt sonika släpper ut sina hundar när de bygger bana osv. Visst förekommer det spänniga individer men de andra hundarna verkar mest rycka på axlarna åt dem. Fridolf har bara varit arg på en enda hund i hela sitt liv, det var på sin halvbror när denne försökte valla honom ;)

• Gilla
Reactions: Laa
Pudlar av alla storlekarna, det ordnas "pudelpromenader" lite varstans.

Men just promenader på neutral mark där både människor och hundar rör på sig brukar fungera bra oavsett ras på hundarna. Det kan bli skillnad om samma hundar träffas på någons hemmaplan...

Jag har också varit med om att sådär 20 hundar av olika raser sprungit lösa på en stor inhägnad agilityplan utan något gruff. De delade snabbt upp sig i småflockar: de som ville leka jaktlekar, de som ville brottas, de som ville lulla runt och nosa... Riktigt fint att se var andra gången hundarna träffades. Nästan alla hade varit med första gången, men några var nya. En av dem var en rottistik som inte vågade sig fram till de andra. Då kom en av de ledande hundarna, en labbehane, fram till henne, nosade artigt och lockade med henne till "hans gäng"!

Senast ändrad:
Labradorer ska ju kunna jobba och apportera med andra hundar, så de borde funka bra. Kanske gäller alla retrivers t.om.
Jag skulle tro att det iaf gäller de flesta retrieverraserna.

@Viveka
Vi är på Golden-träffar ibland och det är mycket sällan det är några konstigheter med att umgås i större flock. Kan bli lite skälligt dock men det är oftast min vrålapa som drar igång :o

På vissa kurser har vi också kört stora sök ihop, inga problem med det heller eftersom hundarna fokuserar på jobb.

När vi är med på uppfödarens träffar är det ofta en stoooor flock lösa dvärgpinnar som sköter sig alldeles förträffligt. Senast var det 18 dvärgpinschrar som röjde loss i ett ridhus :D

Intressant. :)

Undrar om det har någon betydelse att det är samma ras på alla i flocken?

Min egen hund har hittills kommit överens med alla hundar hon träffat, och leker glatt med dem som gillar att leka, andra lämnar hon bara ifred.
Men leken funkar definitivt bäst med andra welshar, även om hon också klarar ganska tuff brottning med större och tyngre individer.

Tror ni att de uppfattar om den andra hunden är av samma ras som dem själva, eller har det mer med storlek och kynne att göra?

Intressant. :)

Undrar om det har någon betydelse att det är samma ras på alla i flocken?

Min egen hund har hittills kommit överens med alla hundar hon träffat, och leker glatt med dem som gillar att leka, andra lämnar hon bara ifred.
Men leken funkar definitivt bäst med andra welshar, även om hon också klarar ganska tuff brottning med större och tyngre individer.

Tror ni att de uppfattar om den andra hunden är av samma ras som dem själva, eller har det mer med storlek och kynne att göra?

Ja, det tror jag. Min ena är rätt brötig i andra sammanhang.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 515
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej, jag skulle vilja ha lite råd och tankar om vilken ras som skulle passa mig. Jag är en 30åring som bor i centrala Stockholm. Har ett... 2
Svar
37
· Visningar
4 217
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 011
Hundavel & Ras En diskussion kring vakthund har dykt upp här hemma, då vi snart flyttar till landet/ut i skogen och min sambo tror inte att corgis är... 23 24 25
Svar
488
· Visningar
35 044
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka