@Lipperta poängen är att du eller din far kunde släktforska, jag antar genom kyrkböcker och liknande? Dvs du och din släkt har i många generationer levt i frihet och säkerhet i konstrast med majoriteten av jordens befolkning det är något att vara tacksam över men jag ser inte riktigt poängen med att vara stolt över att man haft tur. Ja, slaveri har funnits genom världshistorien, men att mongolerna ägde slavar är av förklarliga skäl inte ett öppet sår som de senaste tre hundra åren, där den sk vita befolkningen (främst från Europa) förslavade andra etniska gruppering och gjorde sitt bästa för att utrota deras kultur därför att Europa ansåg sig överlägsna
på grund av pigmentet i huden. Jämför det med mongolerna, de tog slavar men inte för att de ansåg sig vara överlägsna utan för att tja, de erövrade landet eller staden. Gör motstånd och vi dödar alla vuxna män och tar med oss kvinnor och barn som slavar. Etnicitet eller kultur hade nada med det att göra. Liksom när vikingarna slaktade anglosaxerna i England. Vikingarna tänkte, aha, guld, slavar, rikedom. Inte, vi är vikingar vi är överlägsna alla andra och det är därför vår rätt att förslava anglosaxerna som är lägre stående än vi. Intressant nog var ju ett stort skäl till att vikingarna till slut drevs tillbaka att så många vikingar bosatte sig i England och assimilerades i den inhemska kulturen och befolkningen.
En slav eller träl för den delen berövas allt, tom sitt eget namn. Alex Haleys Roots blev en sensation när den kom ut just för att den plötsligt gav den del av befolkningen som var historielösa en historia (de flesta AA bär fortfarande sin förfaders ägares efternamn vilket var skälet till Malcolm
X).
Du och din familj kan lika gärna härstamma inte från vikingar utan från en irländsk träl som köptes i Birka och sedan tvingades arbeta tills hen dog, berövad familj, namn, kultur, språk, allt som gör en människa en människa. Det är kanske något att vara stolt över, både vikingar och den irländska slaven var ju vita.
Om du orkar, läs hela den här sidan, vykort av lynchingar i USA.
http://withoutsanctuary.org/main.html och se vad som händer när majoriteten anser sig själva överlägsna minoriteter pga hudfärg och kultur. Men varning, jag har sett mycket men mådde illa när jag läste och såg fotografierna.
Att vara stolt över 'vit' historia är lika meningslöst som att vara stolt över 'svart' eller 'gul' eller 'röd' historia. Eller lila för den delen. Vad är det specifikt du är stolt över? Få mig (oss) att förstå vad det är du är stolt över? Kanske vi är stolta över samma sak?