Rasistiska stereotyper och temafester

Jag tycker inte att en kan vara stolt över en hudfärg eller några som levde för 1000 år sedan. Jag är stolt över att Sverige försöker hjälpa till i flyktingkrisen, att vi har en bra sjukvård.
Sen har jag ett stort intresse för vikingatiden, har valt att döpa min barn med fornnordiska namn som ett sätt att lyfta vikingakulturen.
Du kanske inte har en gnutta vikingablod i dig? Och varför skulle det göra dig stolt om du har det? Och du vet att vikingarna hade slavar/trälar va?

Nej men jag är väl bara en stolt svensk, jag vet inte. Jag vill inte ändra mitt förflutna.
Pappa min har släktforkat så långt tillbaka det går och vi har alla varit genom svenska så chansen är ju rätt stor att det finns vikingar längre bak också.

Sen sa jag också att jag inte haft några slavar och heller inte känt någon som haft det, jag vill inte ha en slav.

Andra kulturer har också haft slavar och trälar.

Jag är absolut inte stolt över hudfärgen, den kunde jag väl bry mig mindre om. Bara historian bakom.

Men man lägger väl inte en ansiktsmask för att springa runt och visa det?
Ja jag har tagit kort ibland och lagt ut på insta.
 
Nej men jag är väl bara en stolt svensk, jag vet inte. Jag vill inte ändra mitt förflutna.
Pappa min har släktforkat så långt tillbaka det går och vi har alla varit genom svenska så chansen är ju rätt stor att det finns vikingar längre bak också.

Sen sa jag också att jag inte haft några slavar och heller inte känt någon som haft det, jag vill inte ha en slav.

Andra kulturer har också haft slavar och trälar.

Jag är absolut inte stolt över hudfärgen, den kunde jag väl bry mig mindre om. Bara historian bakom.


Ja jag har tagit kort ibland och lagt ut på insta.

Men blackface handlar ju om att du försöker se ut som en brun människa. Inte att du använder en svart ansiktsmask i hudvårdssyfte.
 
Nej men jag är väl bara en stolt svensk, jag vet inte. Jag vill inte ändra mitt förflutna.
Pappa min har släktforkat så långt tillbaka det går och vi har alla varit genom svenska så chansen är ju rätt stor att det finns vikingar längre bak också.

Sen sa jag också att jag inte haft några slavar och heller inte känt någon som haft det, jag vill inte ha en slav.

Andra kulturer har också haft slavar och trälar.

Jag är absolut inte stolt över hudfärgen, den kunde jag väl bry mig mindre om. Bara historian bakom.


Ja jag har tagit kort ibland och lagt ut på insta.
Vad exakt är du stolt över som svensk? Historien bakom vit hudfärg? Jag förstår inte riktigt.
Korten du tog? Skrev du -Haha, jag ser ut som ett blackface, eller -Ikväll har jag gjort en ansiktsmask.
 
Ursäktar misstaget. Jag tycker definitivt det gått för långt. Det är inte ok att måla ansiktet ''svart'' men det är ok att säga ''fuck white people''
Hycklerier

Att det just i Sydafrika av alla länder är extra känsligt med 'blackface' är väl inte konstigt? Just med tanke på apartheid och att den (vita) minoriteten ansåg sig som överlägsna på alla sätt, svarta och 'coloureds' bara på grund av sin hudfärg. Avstängningen upphörde också till så snart missförståndet rättades ut.
 
Vad exakt är du stolt över som svensk? Historien bakom vit hudfärg? Jag förstår inte riktigt.
Korten du tog? Skrev du -Haha, jag ser ut som ett blackface, eller -Ikväll har jag gjort en ansiktsmask.

Nä något i stil med ''skönt afterwork, i min stil'' minns inte riktigt var ett tag sen.
 
Vad exakt är du stolt över som svensk? Historien bakom vit hudfärg? Jag förstår inte riktigt.
Korten du tog? Skrev du -Haha, jag ser ut som ett blackface, eller -Ikväll har jag gjort en ansiktsmask.

Vita hudfärgen, varför skulle jag vara stolt över den? Har ju redan sagt att jag inte kunde bry mig mindre om jag var vit eller svart.

Sen vita hudfärgerns historia är ju att vi vandrade från afrika till europa och inte fick nog med D vitamin så huden blev ljusare för att kunna ta upp den. Varför någon skulle vara speciellt stolt över det vet jag inte?
 
Att det just i Sydafrika av alla länder är extra känsligt med 'blackface' är väl inte konstigt? Just med tanke på apartheid och att den (vita) minoriteten ansåg sig som överlägsna på alla sätt, svarta och 'coloureds' bara på grund av sin hudfärg. Avstängningen upphörde också till så snart missförståndet rättades ut.

Så alla svarta elever som säger fuck white people blir avstängda?

Det var skrivet på en vägg i en sydafrikansk skola och blev avtvättat men inget mer hände.
 
Kan förstå att du är intresserad, men vad är det med det som får dig att känna dig empowered?

Prima exempel på att man inte får vara stolt över vit historia.

Raysist_52a40e_5025595.jpg
 
Om vi klär ut oss till "latino", (eller "same" eller "mexikan") vad säger då det om vårt förhållande till andra kulturer? Vill vi verkligen förhålla oss så? Och om vi vill det, så varför? Menar vi verkligen att en kultur är något en person kan klä ut sig till, att vi själva kan klä ut oss till en sorts grupp?

Verkligen! Nu har jag inte läst hela tråden än men jag förstår inte problemet. Hur kan det vara något att fundera över om man ska klä ut sig till en rasistisk stereotyp eller inte? Tanken ska inte ens slå en, om man inte delar in folk i stereotyper.
 
Nej, det är inget exempel på att du inte får vara stolt över din historia (oavsett vad den må vara). Jag bara undrar om du kan motivera varför du är stolt?

Fin historia. Resa till england härifrån är ingen dans på rosor.

Varför måste jag motivera varför jag är stolt över min historia?
 
Ofta när man uttrycker en åsikt på ett diskussionsforum så förväntas man av någon underlig anledning kunna motivera den.

Vissa saker kan man bara inte svara på.

Skulle varit så påstridig om jag var svart och sa att jag var stolt över min historia, det tvivlar jag på.
 
@Lipperta poängen är att du eller din far kunde släktforska, jag antar genom kyrkböcker och liknande? Dvs du och din släkt har i många generationer levt i frihet och säkerhet i konstrast med majoriteten av jordens befolkning det är något att vara tacksam över men jag ser inte riktigt poängen med att vara stolt över att man haft tur. Ja, slaveri har funnits genom världshistorien, men att mongolerna ägde slavar är av förklarliga skäl inte ett öppet sår som de senaste tre hundra åren, där den sk vita befolkningen (främst från Europa) förslavade andra etniska gruppering och gjorde sitt bästa för att utrota deras kultur därför att Europa ansåg sig överlägsna på grund av pigmentet i huden. Jämför det med mongolerna, de tog slavar men inte för att de ansåg sig vara överlägsna utan för att tja, de erövrade landet eller staden. Gör motstånd och vi dödar alla vuxna män och tar med oss kvinnor och barn som slavar. Etnicitet eller kultur hade nada med det att göra. Liksom när vikingarna slaktade anglosaxerna i England. Vikingarna tänkte, aha, guld, slavar, rikedom. Inte, vi är vikingar vi är överlägsna alla andra och det är därför vår rätt att förslava anglosaxerna som är lägre stående än vi. Intressant nog var ju ett stort skäl till att vikingarna till slut drevs tillbaka att så många vikingar bosatte sig i England och assimilerades i den inhemska kulturen och befolkningen.

En slav eller träl för den delen berövas allt, tom sitt eget namn. Alex Haleys Roots blev en sensation när den kom ut just för att den plötsligt gav den del av befolkningen som var historielösa en historia (de flesta AA bär fortfarande sin förfaders ägares efternamn vilket var skälet till Malcolm X).

Du och din familj kan lika gärna härstamma inte från vikingar utan från en irländsk träl som köptes i Birka och sedan tvingades arbeta tills hen dog, berövad familj, namn, kultur, språk, allt som gör en människa en människa. Det är kanske något att vara stolt över, både vikingar och den irländska slaven var ju vita.

Om du orkar, läs hela den här sidan, vykort av lynchingar i USA. http://withoutsanctuary.org/main.html och se vad som händer när majoriteten anser sig själva överlägsna minoriteter pga hudfärg och kultur. Men varning, jag har sett mycket men mådde illa när jag läste och såg fotografierna.

Att vara stolt över 'vit' historia är lika meningslöst som att vara stolt över 'svart' eller 'gul' eller 'röd' historia. Eller lila för den delen. Vad är det specifikt du är stolt över? Få mig (oss) att förstå vad det är du är stolt över? Kanske vi är stolta över samma sak?
 
Jag är inte stolt över vit historia per se. Jag är stolt över min historia och den jag är. Hade jag varit någon annan hade jag varit stolt över den historian.

Ja, jag kan komma från en slav familj det vet jag inte och lär nog aldrig veta men det rör mig inte i ryggen, jag har ju inte blivit utsatt för slaveri. Eller ska jag nu börja hata alla som har viking blod?

Jag är inte stolt över att jag är vit för det skiter jag faktiskt i, bara stolt över mina förfäder, vilka de än var. Att jag blev till jag.

Viking historien är den fräckaste enligt mig men kom jag från något annat land skulle jag tycke just det landets historia var fräckast.
Kan inte motivera det annorlunda.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vem har väjningsplikt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp