Rasistiska stereotyper och temafester

Det är väl snarare så att folkdräkterna "stabiliserades" och "definierades" under nationalromatiken, under inflytande av götisicmen bl.a., när man vurmade för allt gammalt och fornnordiskt.

Folkdräkterna har sitt ursprung i allmogens kläderäkt, och vissa element är mycket gamla, men andra tillkommit senare.

Man klädde sig olika i olika landsdelar, och dräktens utvecklades, och stannade så småningom upp i sin utveckling och konserverades under 1800-talet och tidigt 1900-tal.

Samernas historia, är precis likadan som alla andras historia. Några har kommit vandrande, och medfört språk och sedvänjor. Frågan man kan ställa sig, är när detta skedde, men det ger modern DNA forskning svar på.
Någon gång för ca 800-1000 år sedan, kom en folkgrupp vandrande österifrån från nuvarande, och medförde ett språk, som sedermera har blivit samiska, och blandade sig med den befolkning som fanns i norra Finland, Sverige och Norge.
Om de medförde en religion, eller om de introducerade renskötsel är inte riktigt tydligt. Men de kom inte till obefolkad landsdel.

Får jag som svensk vit kvinna bära same dräkt?

Eller kimono?

Ska vi begränsa vem som får göra en handuks taliban snart? Sån man har runt blött hår från duschen.
 
Problemet med att argumentera kring att det "finns värre saker" är att man tar sig tolkningsföreträde och dessutom rangordnar vad andra bör lägga energi på.

Och vad "syftet" är går ju egentligen helt förbi när man använder sig av rasistiska stereotyper.
Det första stycket känns lite goddag yxskaft. Nu läser du in saker som jag inte skriver.

Jag tycker inte det är helt lätt att klassificera vad som räknas som rasistiska stereotyper. Inte när man plockar ut delar av ett paket som tillsammans är över gränsen. Om jag målar mitt ansikte vitt så betyder det ingenting t ex, men i kombo med geishadräkt så betyder det något annat.

Eller för att ta ett ännu svårare exempel; en man som klär ut sig till kvinna kan vara jätteroligt men det kan också vara otroligt hånfullt. Här måste ju syftet vara a och o. Men helt taget ur sitt sammanhang, vem kan bedöma vad som är rätt och fel?

Det jag menar är att min första tanke är också att kan någon bli kränkt så är det fel. Men ju
mer jag tänker på det, desto mer komplicerat blir det. Någon måste ju bestämma var gränsen går. Exakt hur lockig får en svart peruk vara innan den blir rasistisk? Är spikrak ok eller ej?
 
Jag har faktiskt åkt på en anmälan för kränkande behandling eller vad det nu stod. En kollega (vit man) blev extremt kränkt över att jag på uppmaning av min brukares kompis satte på mig en svart peruk. Meningen var att jag skulle se ut som en kvinna i en youtbefilm som har långt, rakt och nästan svart hår. Personen hade dock inte fått tag på en sådan peruk utan denna var lite afroinspirerad. Både min brukare och dennes vän har intellektuella funktionsnedsättningar och förstår inte begreppet rasism. För dem är det helt rimligt att peruken symboliserar den personen de sett på Youtube. Oavsett vad jag anser om peruken så är min roll inte att fostra eller ens stå upp för mina personliga övertygelser. Vilket också var anledningen till att en anmälan aldrig hade lett till något. Men i en annan situation, hade peruken kunnat ses som rasism? Är kombon svart färg och fluff alltid fel?
På sjuttiotalet var stort krulligt hår högsta mode så rasismen i bara en peruk har jag svårt att se. Attributen till avgör väl. Tajt discodress (ABBA-Frida) eller uppknäppt jeansskjorta (Tom Jones).
 
Det första stycket känns lite goddag yxskaft. Nu läser du in saker som jag inte skriver.

Jag tycker inte det är helt lätt att klassificera vad som räknas som rasistiska stereotyper. Inte när man plockar ut delar av ett paket som tillsammans är över gränsen. Om jag målar mitt ansikte vitt så betyder det ingenting t ex, men i kombo med geishadräkt så betyder det något annat.

Eller för att ta ett ännu svårare exempel; en man som klär ut sig till kvinna kan vara jätteroligt men det kan också vara otroligt hånfullt. Här måste ju syftet vara a och o. Men helt taget ur sitt sammanhang, vem kan bedöma vad som är rätt och fel?

Det jag menar är att min första tanke är också att kan någon bli kränkt så är det fel. Men ju mer jag tänker på det, desto mer komplicerat blir det. Någon måste ju bestämma var gränsen går. Exakt hur lockig får en svart peruk vara innan den blir rasistisk? Är spikrak ok eller ej?

Återigen vill jag hävda att det handlar om tolkningsföreträde. Gränser inom rasism och begrepp som CA kan som sagt vara svårt att peka ut, och jag ser inte heller varför det skulle vara så extremt nödvändigt, speciellt när jag själv inte har tolkningsföreträde. Det är helt enkelt inte upp till mig, eller dig, eller förmodligen ingen i den här tråden. Men visst kan jag hålla med om att det ibland blir komplicerat, speciellt om man plockar ut delar ur "paketet" som du skriver. Men att vrida och vända på teorier är ju half the fun. :D /filosofen
 
Alltså jag orkar inte läsa allt. Läste en bit av the olika delarna men fattar fortfarande inte. Kalla mig dum om du vill.
Men vad är det för problem om man har en viss frisyr, ska svenska kvinnor då inte få färga håret svart. Det är väl lika illa det, om inte värre det sitter ju permanent.
Men det är ok om en svart kvinna bleker håret?

Jag förstår verkligen inte.

Fast nu var det ju frisyrer det handlade om. Inte hårfärg.
 
Att diskutera: Är det CA eller ej att klä ut sig till 1) manliga medlemmar i saudiska kungafamiljen 2) ryska kosacker 3) brittiska rävjägare?
 
Det var i Sydafrika. Avstängningen varade bara tills man upptäckte misstaget, tror det rörde sig om drygt en vecka. Så nej, jag skulle inte säga att det gått för långt.

Ursäktar misstaget. Jag tycker definitivt det gått för långt. Det är inte ok att måla ansiktet ''svart'' men det är ok att säga ''fuck white people''
Hycklerier
 
@Lipperta
Ta inte i tills du spricker nu. :)

TLDR om hårstilar: Det är problematiskt att svarta kvinnors hårstilar inte accepteras när de sitter på svarta kvinnors huvuden men blir suuuupercoola om vita kvinnor bär dem. Svarta kvinnor blir diskriminerade och känner sig tvingade att ändra sitt hår för att få jobb. Vita kvinnor får komplimanger och möter positivitet med samma hårstilar som svarta blir diskriminerade för. Svarta kvinnor har hårstilar som ingen ser på svarta, men som blir "nya trenden!!!!!!" om en vit kändis börjar ha håret så.

(PS. Jag använder ordet svart då texten jag pratar om gjorde det. Jag vet inte själv vilka ord som är okej att använda i dessa sammanhang.)

Hårfärger är inte samma sak. Ingen färg är förknippad med en folkgrupp, utom möjligtvist blond. Och den folkgruppen är inte det minsta förtryckt. Det är fritt fram för alla att färga håret hursom.

Nej du bör inte bära samiska dräkter, det hör till deras kultur och du tillhör inte den.
Du bör vara försiktig när det gäller kimono. Det är ett samlingsbegrepp som inkluderar flera olika klädesplagg. Vissa är högtidliga dräkter medan andra används till vardags. Men jag vet inte av vilka och vad den kan tänkas ha för betydelse så jag skulle låta bli helt och hållet.
Antar att du menar en "handduksturban"? Det har ingenting med riktiga turbaner att göra utan är en virad handduk runt håret i torkningssyfte så det är ingen fara alls.
 
Sen förstår jag inte varför en folkgrupp måste ha varit förtyckt. Den kan ju bli det i framtiden om det fortsätter såhär.

Det är helt ok att hata vita människor men om man hatar svarta sitter man i fängelse. Det kan inte bara vara för mig det inte är ok?

Varför är rasism ok ett håll men inte det andra?

Rasism är ett hat mot en folkgrupp eller etnicitet, vita är är folkgrupp så varför räknas det inte när folk säger fucking white people?
 
Det är helt ok att hata vita människor men om man hatar svarta sitter man i fängelse. Det kan inte bara vara för mig det inte är ok?

För det första har jag aldrig träffat någon som tycker att det är ok att hata vita. För det andra har jag aldrig hört talas om någon som sitter i fängelse enbart på grund av att ha hatat svarta personer - det krävs någon form av agerande utöver det också.
 
Du bör vara försiktig när det gäller kimono.

De japaner som blivit ställda frågan ''Skulle du tycka det var opassande om en ojapansk person bar kimono'' har nästan alla sagt nej det skulle vara trevligt eller bara inte bry sig. Ska se om jag finner videon igen.

Om någon alls är intresserad av vad de här människorna har att säga.
 
Senast ändrad:
Var går gränsen för blackface?

Det finns ju många ansikts produkter som är svarta, typ peel off masks. Hur länge kommer det vara acceptabelt att använda? Eller är det redan idag blackface?

Är ansiktskrämen ok sålänge man inte går runt och skriker kolla på mig jag är svart. Eller sålänge ingen ser?
Är det ok att gå utomhus med? Det är ju bara en kräm, kan man gå utomhus med en röd eller grön kräm?
 
En till fråga.

Är det ok att vara stolt över att man är vit? För det är jag, jag tycker det här med våra vikingar är jätte coolt och intressant.
Jag har personligen inte gjort någon illa eller haft slavar så varför ska jag be om ursäkt till världen för det.

Jag är stolt över att ha vikingblod, empovering :up:
 
Var går gränsen för blackface?

Det finns ju många ansikts produkter som är svarta, typ peel off masks. Hur länge kommer det vara acceptabelt att använda? Eller är det redan idag blackface?

Är ansiktskrämen ok sålänge man inte går runt och skriker kolla på mig jag är svart. Eller sålänge ingen ser?
Är det ok att gå utomhus med? Det är ju bara en kräm, kan man gå utomhus med en röd eller grön kräm?
Men blackface är inte på något sätt jämförbart med en ansiktsmask i skönhetssyfte. Blackface är menat att håna. Att fördumma.
 
Men blackface är inte på något sätt jämförbart med en ansiktsmask i skönhetssyfte. Blackface är menat att håna. Att fördumma.

Så det är ok sålänge man inte går runt och säger, eller lägger in bilder på sociala medier titta mig jag är svart ha ha ha ?

Och om man gör det med en ansiktsmaks ok inte facepaint då?
 
En till fråga.

Är det ok att vara stolt över att man är vit? För det är jag, jag tycker det här med våra vikingar är jätte coolt och intressant.
Jag har personligen inte gjort någon illa eller haft slavar så varför ska jag be om ursäkt till världen för det.

Jag är stolt över att ha vikingblod, empovering :up:
Jag tycker inte att en kan vara stolt över en hudfärg eller några som levde för 1000 år sedan. Jag är stolt över att Sverige försöker hjälpa till i flyktingkrisen, att vi har en bra sjukvård.
Sen har jag ett stort intresse för vikingatiden, har valt att döpa min barn med fornnordiska namn som ett sätt att lyfta vikingakulturen.
Du kanske inte har en gnutta vikingablod i dig? Och varför skulle det göra dig stolt om du har det? Och du vet att vikingarna hade slavar/trälar va?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp