F
Fruentimber
Ja jag anser, utifrån din argumentation, att utövandet av yoga absolut är CA. Pizza (och all annan form av matlagning) tycker jag absolut är en del av kultur. Matlagning har, och kommer alltid vara, en stark form av identitet, även om detta kan vara ett ganska svagt argument i detta sammanhang.(MVH Kulturvårdaren om det är så viktigt).
Jag förstår ärligt talat inte hur yoga inte kan ses som CA. Här har man tagit en praktik helt ur sitt sammanhang, bakat om, vänt och vridit på det (plockat ur godbitarna), vita västerlänningar tjänar MULTUM på att ge ut böcker och sälja dyra kurser i området. Men att jag skulle utbilda mig inom ämnet och tillverka saker för MIN skull utan att tjäna ett öre på det är CA? Så det är bara CA om gruppen som uttrycket tillhör är förtryckt? Annars är det okej att välja och vraka och tjäna pengar på något som "inte är ditt"?
Jag har kollat upp Samiskt utbildningscentrum redan så du behöver inte oroa dig. Alla är välkomna att söka men samer har företräde till platserna. Och varför antar du att jag inte skulle "backa"?
Funderar dessutom på att även lära mig samiska för att jag tycker det är spännande med språk, men är det också i detta sammanhang CA?
Tror jag varit dålig med att förklara mig här. Är inte intresserad av att pryda mitt hantverk med symboler jag inte har koll på eller vet bakgrund till etc. Utan det är, precis som du säger, själva hantverket jag är ute efter. Kanske inte symbolerna i sig, men vilken sorts färg de använt och tekniken för att få symbolerna att fastna på exempelvis skinnet
Och jag tycker absolut inte att det är konstigt att dra in matlagning i detta sammanhang. Varför är det okej att laga vissa typer av mat (ett starkt kulturuttryck), men inte annat hantverk?
--
Sen kan jag ärligt talat säga att jag kanske dragit iväg på ett litet OT spår. Så för att svara på ursprungsfrågan tycker jag att det är skillnad på att klä upp/ut sig till fest och driva med kulturer och att anamma en kultur/kulturuttryck.
Jag länkar den här återigen: https://en.wikipedia.org/wiki/Cultural_appropriation
En googling på CA ger flera, lättare artiklar om ämnet, som t ex denna: http://everydayfeminism.com/2015/06/cultural-appropriation-wrong/
Förhoppningsvis ger det kanske en liten fingervisning om varför din argumentation kring pizza och yoga haltar.