Svarar lite på det (av mig) markerade.
Kan inte att plocka godbitar vara en ingångsport till just lära sig mer? För mig tillexempel när det gäller hantverk så skulle det vara ganska trist att läsa om hantverket utan att praktisera det. Jag fryser något så otroligt mycket under vinterhalvåret, varför inte vända mig till en grupp människor som utför ett sådant hantverk där människor har kunnat överleva under nästan alla tider i ett otroligt kallt klimat?
För mig handlar det mer om att ta lärdom av och inspireras snarare än att göra det till mitt eget. Om de gjort något som fungerat under en längre tid, varför inte lära?
Jag hör vad du säger och är beredd att hålla med till en viss gräns. CA-diskussioner tycker jag är problematisk då jag inte känner att det finns en riktig gräns att dra. Får jag hålla på med nålbindning som är ett hantverk med grunden hos Vikingar, får jag garva mitt läder på sätt som Samer arbetat fram och så vidare?
Då skulle ingen i västvärlden få syssla med mindefullness eller yoga, jag skulle inte kunna hålla på med WE då den traditionen inte finns i Sverige, jag skulle inte kunna äta pizza eller ta del av någon annan matlagningskultur från någon världsdel, sushi är inte på tapeten.. Jag inser att jag, precis som jag skrev i mitt inlägg, har privilegier som gör att jag ser på saken på ett annat sätt, men för mig handlar det om att uppmärksamma, ta del av och visa på att "hallå, titta på detta. hur bra är inte det?".
Sen är jag inte alls inläst på fjäderkronor och liknande, därav att jag inte kan argumentera för hantverkets vara eller inte vara då jag inte känner till traditionen/användningen/bakgrunden.
... för att fortsätta
@Masqueradee s resonemang, kan en nysvensk bära en folkdräkt? Och kan någon överhuvudtaget få tillverka en folkdräkt, som inte har många generationer bakom sig i en viss socken, vars folkdräkt man tänker sig att tillverka? Eller dansa i folkdräkt på midsommar? Eller lära sig svensk folkmusik.
Alla, som vill vara med och bevara ett hantverk, bör vara välkomna till att göra det. Sedan spelar det mindre roll om det handlar om näverarbete, nålbindning eller något annat hantverk där antalet utövare har minskat.
Samernas ställning är dock inte riktigt så enkel som det ibland verkar, även om det är så att samerna har (haft?) en annorlunda kultur än många andra. Många västgötar eller älvdalingarna har en längre historia i Västergötland eller i Älvdalen, än de flesta samer har i Lappland...
DNA ger märkliga inblickar i folkvandringar ibland.
Eller får man klä ut sig till stereotyp svensk bonnläpp (inklusive lantmännen keps) eller svensk raggare med brylcréme i håret?
Kulturell appropriering är minst sagt en problematiskt idé. Den fungerar bara ibland, på vissa utvalda fall, inom andra områden så blir det bara konstigt.
Gränserna för temaklädsel/utklädning måste gå någonstans vid "förlöjliga". Samtidigt som jag personligen alltid tyckt att det är lite märkligt att ha t.ex. en franskinspirerad fest, och klä ut sig till något slags stereotyp fransos?
Ha fest, äta mat från en viss region, kanske förundrat och inspirerat diskutera, landets/regionens litteratur eller sedvänjor är inte problematiskt, men varför klä ut sig?