Sv: Rasism?
Fast det är lustigt att du med den erfarenheten valde att köpa något ännu mer otippat, odokumenterat som nästa hund.
Det var ju inte jag som köpte hunden. Utan min man. Jag var mer inne på en dobermannvalp som jag fattade tycke för. Men det förslaget blev totalt söndersågat.
Han är en valp. Alltså lättare att forma.
Nemo var vuxen och ganska förstörd -> mycket jobb att få honom att bli en trevlig hund.
Den andra renrasiga hunden jag har, han har varit sjuk - MYCKET - och han är också renrasig efter meriterade rasrena föräldrar. Reggad i SKK. Men blåsljud på hjärtat, epilepsi, käkinflammation, flertalet öroninfektioner = dövhet i dagsläget, mfl .. kanske är något man får räkna med vare sig det är en blandras eller renras? Han har också varit urkass mentalt (ompl. hund).
Nu höjer jag inte blandraserna till skyarna. Är däremot rätt lugn med båda alternativen. Fast föredrar själv renras ändå, då jag inte vill ha ett stort lotteri. Som lillknatten vi har nu, vem vet, kanske blir en hysteriskt vallande och vaktig överaktiv hund som inte går att kontrollera? Med tanke på blandingen s a s. Samtidigt så är det även uppfostran och miljö som påverkar, så vi får väl hoppas att arvet håller sig med de bra fördelarna från de båda raserna som är i honom.
Jag tycker såna här diskussioner är oerhört intressanta. Med tanke på att jag lagt ut 16000 på de båda rasrena hundarna med problem. Och 3000 för den lille valpen som i dagsläget går från klarhet till klarhet. Lugn, kan koppla av, gillar att träna men inte hysterisk, vaktar inte, vallar inte, jagar inte... däremot så kan detta förändras. Men på denna korta tiden som vi haft honom har han visat många fler positiva sidor än vad mina renrasiga gjorde under den första tiden jag köpte dom.