• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare PortoBetalt
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 50
  • Visningar Visningar 3 460
Sv: Rasism?

Gabbi: Ok, då läste jag för fort.

Hoppas ingen skada tagen?

Jag tänkte vidare sedan och kom på att det dessutom är en jäkla skillnad mellan kroppsliga och mentala egenskaper. En afrikan har vissa kroppsliga egenskaper som skiljer mot en europé (jag tänker på hudpigment) men några mentala egenskaper som skulle vara biologiskt förknippade utifrån var ens förfäder var födda? Nej, där säger jag stopp!

/Syrsa

Nej, alla som avlar på renras är inte seriösa.
Som exempel en bekant till mej som var fodervärd på en hund. Hunden var trea på rastyp på utställning. Ägaren parade med sin egen hane av samma ras "för att det var enkelt". Nu blev det inga valpar, tiken blev sjuk och dog i slutet av dräktigheten, obduktionen är inte klar så vi vet inte varför ännu. Om det hade blivit valpar så hade de räknats som renrasiga.
Jämför det med min blandrashane, korsning jämthund-laika. Uppfödaren äger både mamma och pappa, båda föräldrarna har goda jaktmeriter och är mentaltestade. Alltså har jag en blandras med "bra gener", som iochförsig inte blev någon bra jakthund eftersom han inte är tillräckligt tuff.
Kompisens hund hade fått valpar som räknats som renras, jag vet inte hur det var med hanen men jag vet att tiken varken var jagad med ("jaktras") eller mentaltestad. Och jag kan inte mycket om utställning men om jag inte är felinformerad så är inte trea på rastyp så mycket att vara stolt över, eller avla på för den delen...

Jag är egentligen inte för blandrasavel, framförallt inte gatukorsningar, men jag kan i vissa fall tycka att "buskavel" på renrasiga hundar är lika illa (dessutom tar man ju mycket mer betalt för de renrasiga, tjänar alltså mer pengar på "oseriös verksamhet").

Gabbi: Ok, då läste jag för fort.

Hoppas ingen skada tagen?

Jag tänkte vidare sedan och kom på att det dessutom är en jäkla skillnad mellan kroppsliga och mentala egenskaper. En afrikan har vissa kroppsliga egenskaper som skiljer mot en europé (jag tänker på hudpigment) men några mentala egenskaper som skulle vara biologiskt förknippade utifrån var ens förfäder var födda? Nej, där säger jag stopp!

/Syrsa

Absolut ingen skada tagen. Jag är tåligare än så.

Läste så sent som på gymet idag om de olika ursprungliga människogrupperna. De tre som stannade i afrika och utvecklade sig mot pygmefolk, subsaharanfolk och nordafrikaner, och det fjärde folket som vandrade ur afrika för att befolka världen. Vi svenskar tillhör det fjärde, och ärmer släkt med mongoler och eskimåer än vad vi är släkt med nigerianer. Däremot sägs variationerna vara större inom grupperna än vad de är mellan grupperna, så inga direkta egenskapsskillnader angavs.

Jämför det med min blandrashane, korsning jämthund-laika. Uppfödaren äger både mamma och pappa, båda föräldrarna har goda jaktmeriter och är mentaltestade. Alltså har jag en blandras med "bra gener", som iochförsig inte blev någon bra jakthund eftersom han inte är tillräckligt tuff.

Uppenbarligen inte :angel:

Om uppfödaren hade parat en laika med en laika eller en jämte med en jämte så hade chanserna varit betydligt större för att du skulle ha fått en bra jakthund.

Fast det är lustigt att du med den erfarenheten valde att köpa något ännu mer otippat, odokumenterat som nästa hund.

Det var ju inte jag som köpte hunden. Utan min man. Jag var mer inne på en dobermannvalp som jag fattade tycke för. Men det förslaget blev totalt söndersågat.

Han är en valp. Alltså lättare att forma.
Nemo var vuxen och ganska förstörd -> mycket jobb att få honom att bli en trevlig hund.

Den andra renrasiga hunden jag har, han har varit sjuk - MYCKET - och han är också renrasig efter meriterade rasrena föräldrar. Reggad i SKK. Men blåsljud på hjärtat, epilepsi, käkinflammation, flertalet öroninfektioner = dövhet i dagsläget, mfl .. kanske är något man får räkna med vare sig det är en blandras eller renras? Han har också varit urkass mentalt (ompl. hund).

Nu höjer jag inte blandraserna till skyarna. Är däremot rätt lugn med båda alternativen. Fast föredrar själv renras ändå, då jag inte vill ha ett stort lotteri. Som lillknatten vi har nu, vem vet, kanske blir en hysteriskt vallande och vaktig överaktiv hund som inte går att kontrollera? Med tanke på blandingen s a s. Samtidigt så är det även uppfostran och miljö som påverkar, så vi får väl hoppas att arvet håller sig med de bra fördelarna från de båda raserna som är i honom.

Jag tycker såna här diskussioner är oerhört intressanta. Med tanke på att jag lagt ut 16000 på de båda rasrena hundarna med problem. Och 3000 för den lille valpen som i dagsläget går från klarhet till klarhet. Lugn, kan koppla av, gillar att träna men inte hysterisk, vaktar inte, vallar inte, jagar inte... däremot så kan detta förändras. Men på denna korta tiden som vi haft honom har han visat många fler positiva sidor än vad mina renrasiga gjorde under den första tiden jag köpte dom.

Bara nyfiken - vilken ras är dina renrasiga och vilken blandning är det på blandisen?

Renras 1; 8.5 år gammal. Köpt vid 1.5 års ålder -> cavalier king charles spaniel
Renras 2; 3 år gammal. Köpt vid 1 års ålder -> phaléne
Blandras; 3.5 månad gammal. Köpt vid 8 veckors ålder -> schäfer/border collie

Det har du såklart rätt i, men det var inte riktigt det som var poängen med mitt inlägg...
Tur för mej dessutom för om det hade blivit jakthund av honom så hade ju inte jag fått köpa honom...

Svammelvarning!

Jag har en tankeställning eller vad jag nu ska kalla det som jag ofta finner mig fundera på när jag läst diverse blandras vs. renras diskussioner här på buke.

Det som jag alltid har haft emot så kallad blandrasavel inom de flesta husdjur människan håller sig med är att de ofta är oseriösa. De gör inga hälsoundersäkningar, de säljer till vem som helst och kan ofta kombinera helt olika avelslinjer (till exempel olika jakt, kamp eller vaktinriktningar) och detta är ju naturligtvis förkastligt och oförsvarbart.

Det finns ju undantag och det är väl därför jag börjar fundera. Varför är undantagen så hatade om de gör allt "rätt"?
Höjer vi inte rasaveln för högt till skyarna, och är det inte lite... rasistiskt?
Är inte hela iden med avel ganska läskig? Av alla de hundraser som finns är det inte många som faktiskt har ett syfte mer än att vara söt/liten/stor. Att avla fram lydigaste/sötaste/snabbaste/aggressivaste hunden och alla bortfall från normen blir det avelsförbud alt. avlivning på är till vilket syfte?
Känns inte det ganska likt Hitlers ide om det ariska folket? Har inte hela idén med avel gått för långt?
Etiskt sett, hur långt kan vi gå?

Det går ju inte att helt rättvist jämföra människor och djur, men man kan ju dra en paralell. När det föds en missbildad valp respektive ett missbildat barn, hur tänker ni då?
Hur ser ni på människor som skaffar barn trots de har genetiskt betingade sjukdomar? Psykiska såväl som fysiska.

Är ute efter lite tankar och reflektioner utifrån detta svammel, vad tycker och tror ni? Försöker inte kasta skit eller "trolla" utan skulle tycka det var väligt intressant att läsa hur ni tycker och tänker kring ämnet (etiskt och generellt).
Alla renraser som finns är skapade av människan, utformade efter specifika egenskaper för användningsområdet.
Människans raser är skapade av miljö och klimat.

Renras-uppfödare vill bevara sin ras för kommande generationer.
Rasister anser att rasen de tillhör är överlägsen andra raser, och har därmed rätt att utrota de andra raserna.

Som jag ser det har människan ett oerhört stort ansvar när man väljer att sätta valpar till världen, renras som blandras, för hur det än är ligger det valet på människan.
Vad är då skillnaden mellan seriös och oseriös?
Enligt mej är seriös avel en avel med långsiktiga mål, dvs flera generationer fram, antingen för att bevara en ras eller för att skapa en ras med specifika egenskaper.
Oseriös avel är enligt mej när man låter sin tik få valpar för att "det är gulligt och kul med valpar", för att tjäna pengar, eller om man enbart ser till föräldradjuren utan att ha kunnskap eller förmåga att studera vad som ligger bakom.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka