Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har alltid haft cocker spaniel och med färgen blue roan, dvs "skimmel" på svart bas. Cocker är ju en vanlig hundras, men att de kan ha den här färgen (som är en av de absolut vanligaste) är något nytt för många. Därför gissar de hej vilt på allt möjligt annat och när jag säger att det är cocker så menar de flesta att de "alltid" är "bruna" (vilket troligen innebär röd).
Den roligaste rasgissningen jag varit med om var när mitt ex och jag promenerade med våra hundar en dag. Han hade borzoier och vi mötte två kvinnor med ursprung i gissningsvis Mellanöstern eller Nordafrika. De tittade lite skeptiskt på cockrarna men blev glatt eld och lågor över borzoierna. De kunde ingen svenska men upplyste oss om att det var "sloughis". Ordet sloughi/saluki betyder väl vinthund, så tydligen kom dessa kvinnor från en miljö där sådana fanns, även om jag gissar att borzoierna var större och med annorlunda päls. Men typen kändes igen!
Jo, jag vet. Men i detta fall använde de ordet i dess egentliga betydelse utan hänvisning till specifik ras.Sloughi är en egen ras.
Det här är tydligen en dobermann, greyhound, vizla, och ridgeback Visa bifogad fil 59824
Visa bifogad fil 59779
pudel och vaddå? Nä, PUMI
Alltså du får sluta lägga upp foton, jag får ett starkt "villhöver" begär var gång jag ser dem!
Det har nog faktiskt aldrig hänt att någon gissat fel på min storpudel, oberoende av frisyr. Antar att pudel är en ras som även icke-hundmänniskor känner till. Däremot säger de alla flesta kungspudel istället för storpudel, men det tycker jag må vara hänt... Någon har varit väldigt förvånad över att det (uppenbarligen) finns andra färger än svart och vit...
Något som aldrig slår fel är att alla kommenterar och tycker hon är sååå söt så fort hon har ett hårband på huvudet (pga inte hunnit klippa och vill att hon ska se ordentligt).
Och ibland vill hon vara inkognito som sköldpaddaTill skillnad från de flesta här så har vi en blandras som ofta får beröm för att hon är en så fin schäfer. Veterinären undrade om det står blandras för att hon är oreggad.
De som kan hund märker när de klappar henne att det är något som inte stämmer. Pälsen är nämligen inte det minsta sträv. Annars kan jag hålla med om att det är mycket schäfer både på insidan och utsidan.
Visa bifogad fil 59904
Pappa bruksschäfer
Mamma korsning mellan schabrador och schäfer men såg ut som en smal labbe