Rasfunderingar. Tips.

Whoever

Trådstartare
Nu idag när jag var ute med min katt. Så slog det mig att jag nästan har haft honom halva mitt liv. Han är tolv och jag fyller snart 30.

Han föddes i huset där jag var husvakt och hade hästen på bete och det har varit han och jag sen dess. Han har varit allt från fri tillgång till uteliv till endast innekatt. Han har kunnat följa med till sommarstugor och kunnat gått lös där som sorkfångare (tog nästan en sork i timmen första dagarna) som han stolt kom och visade upp. Han kommer på inkallning till 99% och kan vara ute hela dagen självständigt men på natten är det bara mamma som gäller.

Däremot är han en krävande katt ännu idag, med stimulans och uppmärksamhet. Det är mycket plockande med hundstimuleringsleksaker och leka med sugrör om man inte vill att han ska riva huset då han är väldigt stor i storleken. Han har en egen "låda" med leksaker i som han helt enkelt går och plockar fram det han vill leka med. Och som jag när jag hittar dom i dom underligaste ställen slänger tillbaka i. Han är full i fan och stoppar gärna ner huvudet i lådor som inte är öppna annars. Öppnar skåpluckor och dörrar. Samt bygger gärna kojor med lakanen när man bäddar. Vilket har varit en stående höjdpunkt för honom sen han var liten.

Han är väldigt pratig och VÄLDIGT social och trygg. Det går att handskas med honom hursom helst. Även om man har busat upp honom bland lakanen tills han är helt svart i ögonen så går det att trycka ansiktet i magen på honom. Under hela hans uppväxt har han aldrig rivit mig eller bitit mig med uppsåt.

Så nu är frågan. Vilken kattras är det som liknar hans sätt? Nu förstår jag ju att jag aldrig kommer att få tillbaka honom när han gått bort. Och att det inte finns några garantier även om man köper en raskatt. Men jag är ju till 100% säker på vad jag kommer vilja ha för katt i framtiden åxå.
 
Sv: Rasfunderingar. Tips.

Jag tycker att det låter ganska mycket som en siames. Hur de är ute vet jag dock inte, har aldrig hört om någon som går ute fritt.
 
Sv: Rasfunderingar. Tips.

Devon rex och cornish rex faller väl in under sådana som skulle kunna passa med tillägg att de är ordentliga energiknippen. Devon rex är en sådan katt som vill vara med överallt, gärna på axeln. Mina följer även med in i duschen.:D
 
Sv: Rasfunderingar. Tips.

Jag tycker att det låter ganska mycket som en siames. Hur de är ute vet jag dock inte, har aldrig hört om någon som går ute fritt.

Just fri utgång är inte det viktigaste. Jag vet ju inte hur jag kommer bo den dagen just nu heller. Jag skrev med det om min katt för att få med hur flexibel han har varit under åren. Men Siames skriver jag upp på listan.

Devon rex och cornish rex faller väl in under sådana som skulle kunna passa med tillägg att de är ordentliga energiknippen. Devon rex är en sådan katt som vill vara med överallt, gärna på axeln. Mina följer även med in i duschen.:D

Roligt med katter med lite fart i. Även om min nuvarande katt är väldigt krävande i stimulans och uppmärksamhet så är han inte speciellt explosiv. Men han vill gärna vara med mig överallt. Ett exempel är att han ligger kvar i sängen med mig på morgonen tills jag kliver upp, så "går vi på lådan" tillsammans.

Men jag är nog mer ute efter kompanionskap än att man ska vara huvudattraktionen för katten. Om någon förstår vad jag menar. Är Rexarna mer åt det sociala hållet eller lutar det mer åt att dom bara är väldigt nyfikna på underhållningen? Jag vill ju mer åt sällskapet och närheten, än själva evenemanget. Men jag ska kolla upp själv åxå. Även om jag tycker det är bättre att höra personliga erfarenheter. :)
 
Sv: Rasfunderingar. Tips.

Kan redan nu säga att du troligen kommer få problem med att köpa raskatt om du vill ha den frigående ute. De flesta uppfödarna kräver kontrollerad utevistelse i koppel eller i rastgård. De flesta av oss är emot utekatter.
 
Sv: Rasfunderingar. Tips.

Nejnejnej!

Jag vet precis vad du menar! Jag skrev om mitt svar Wingates så en del kom inte med. Även om min nuvarande katt har varit "stallkatt" tidigare och varit ute självständigt tidigare så är det inget jag idag förespråkar. Katter, som alla andra djur ska man äga med ansvar och trygghet. Och det är det inte om man släpper ut sin katt vind för våg som många fortfarande gör. Kommer jag någonsin äga hus, kommer jag installera en ordentlig, rejäl rastgård (läs äventyrspark). Som jag försökte skriva tidigare så skrev jag med dom olika variationerna av utevistelse för att ni ska få en bild om flexibiliteten.

Ludde som min katt heter går ute med mig varje dag i koppel väldigt väldigt problemfritt och fick senast idag beröm av en äldre pensionär som tyckte han gick så fint med sin sele.
 
Sv: Rasfunderingar. Tips.

Roligt med katter med lite fart i. Även om min nuvarande katt är väldigt krävande i stimulans och uppmärksamhet så är han inte speciellt explosiv. Men han vill gärna vara med mig överallt. Ett exempel är att han ligger kvar i sängen med mig på morgonen tills jag kliver upp, så "går vi på lådan" tillsammans.

Men jag är nog mer ute efter kompanionskap än att man ska vara huvudattraktionen för katten. Om någon förstår vad jag menar. Är Rexarna mer åt det sociala hållet eller lutar det mer åt att dom bara är väldigt nyfikna på underhållningen? Jag vill ju mer åt sällskapet och närheten, än själva evenemanget. Men jag ska kolla upp själv åxå. Även om jag tycker det är bättre att höra personliga erfarenheter. :)

Både devon och cornish är extremt sällskapliga. De är åt det hållet att man i princip bör ha två katter om man inte är hemma mycket själv.
 
Sv: Rasfunderingar. Tips.

Både devon och cornish är extremt sällskapliga. De är åt det hållet att man i princip bör ha två katter om man inte är hemma mycket själv.

Håller med. Jag har min katt(CRX) som ensamkatt eftersom hon omplacerades av uppfödaren för att hon inte fungerade alls med andra honkatter. Dessutom leker hon med hundarna och jag är som mest borta 4-5 timmar om dagen men skulle hon visa tecken på att vilja ha en kattkompis så är vi beredda på att skaffa en hankatt som hon kan ha sällskap av.

Men förutom att hon fäst sig väldigt vid en av hundarna så är det mänsklig närhet som är det viktigaste för henne. Sitter man ner(även på toa) så har man en katt i knät, står man så har man en katt på axeln och när man sover så har man en katt i knävecket. :D Hon vill vara där vi är och pratar MYCKET - dock är hon mer lågmäld än min förra cornish och håller en behaglig samtalston(utom när det vankas mat).

Jag kan verkligen rekommendera rexarna och de jag känner till älskar att vara ute i solen så en rastgård skulle säkert vara mycket uppskattat!
 
Sv: Rasfunderingar. Tips.

Jomen det låter kanske som det är en ras för mig sen.. Jag har haft vaga tankar om att min katt borde ha en kattkompis då jag var ensamstående med heltidsjobb. Han är somsagt väldigt mammig och har i princip vaktat mig från hundar och andra katter. Men dom katterna har varit "vanliga" katter. Samt att han surat i början på samborelationer. Så där är jag väldigt kluven.
 
Sv: Rasfunderingar. Tips.

Eftersom din katt ändå är en katt som kan räknas som gammal katt och som verkar ha levt ensam hela sitt liv (?) så tror jag att hela hans värld tyvärr skulle ramla upp och ner om du skaffade en kompis, så vida han inte väljer ut kompisen. Det du beskriver är ju att det är en katt som väljer att vara själv.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 301
Senast: Otherside
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 450
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har kommit över lite läsning på nätet gällande IBD hos katt och börjar fundera på om det är vad vår en katt kan ha. Katten är en...
Svar
5
· Visningar
7 231
Övr. Katt Det känns helt overkligt, jag har nog inte förstått det än. Sent i onsdags kväll försvann hon i mina armar, hon fick det lugnt den sista...
Svar
5
· Visningar
2 270
Senast: tassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Sluta vara en hamster?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp