Det är lätt att sådana här trådar fastnar i diskussioner om olika problem med hälsa och mentalitet som kan finnas i de flesta raser i olika omfattning. Jag tänker att svaren mer borde handla om vilka andra raser som enligt standarden har liknande egenskaper som en frisk golden med bra mentalitet och som kanske kan fungera även som assistanshund. Självklart bör man alltid vara vaksam på problem som finns i olika raser, men det känns som nästa steg, när man har några raser att läsa på om. Inom stora raser, som golden, borde det inte vara omöjligt att hitta någon bra linje.
Sedan finns det i vissa raser olika inriktningar (jakt/utställning). Vilket som passar ts bäst tänker jag beror på hur mycket övrig aktivering som hon är inriktad på. Eftersom ts och hennes familj redan har flera hundar utgår jag från att de vet vad en aktiv familjehund behöver och kan ge det. Ts önskar sig en hund som kan ge henne trygghet och som kanske även kan fungera som assistanshund. En hund som kanske liknar den som finns där hon bor nu (en golden). Hon har i andra trådar på ett klokt sätt kommit fram till varför ett par av de hundar som de har nu inte skulle passa.
@EmmaFilippa Precis som flera varit inne på tror jag att en (ursprungligen) apporterande hund som någon retriever eller spaniel ur linjer som kanske inte är alltför jaktinriktade skulle passa. Hundar som är mer intresserade av sin ägare än att gå sin egen väg. En av mina kollegor föder upp clumber spaniel, de verkar jättemysiga, men tror att de används för jakt så vet inte hur de fungerar som "enbart" sällskap.
Men kanske finns det andra raser/rasgrupper som också skulle passa, t ex de som ursprungligen är vallande raser; collie, belgiska vallhundar (tervueren/groenendael) eller liknande. Men det är raser som kan behöva lite mer aktivering än en golden från utställningslinjer.
Finns det fler tips på trevliga/lämpliga raser som Emma kan läsa på mer om som eventuellt alternativ till golden i framtiden? Utan att såga vissa raser eller hennes tankar rakt av.