Raser som inte fäller, hjälp mig!

giowanna

Trådstartare
Hej alla!
Bichon Havanais, dvärgpudel, lagotto? Fler?

Nu är det planerat valpköp i vår/sommar 2014!!!:D Jag längtar!!!

Jag har kommit fram till några grunder.

* Den ska inte fälla, men helst ha päls. (Ingen nakenhund i alla fall)

* Ganska liten ras, max 50 cm i manken, men inte mindre än 30.

* Inte för mycket vakt och jakt i hunden

* Glad för barn

* Inte för hög aktivitetsnivå (inte kräva massor av fysisk o mental träning mer än de vanliga promenaderna och vardagslydnaden)

*FRISK RAS UTAN KONSTIGHETER I FYSIKEN!!

De jag kommit fram till är bichon havanais, dvärgpudel, lagotto. Vilken ras skulle du säga passar bäst i en barnfamilj? Har du andra förslag?
Shoot!:p

Sv: Raser som inte fäller, hjälp mig!

Har en b.la Bolognese som är den trevligaste lilla hunden man kan tänka sig, intelligent, lättlärd, glad, allergivänlig, liten, allmänt enkel och trevlig! Det enda minuset är pälsen, det är ett rent helvete om man inte rakar/klipper den (som jag gjort), men annars är det en underbar sund liten hund, och har dessutom bara hört gott om rasen!
Annars kanske puli kan vara något, har träffat ganska många eftersom jag hade en komondor innan och det va väldigt roliga,trevliga små hundar!

Ta bort lagotton i och med att ni inte vill aktivera mer än promenader och vardagslydnad. Ofta vill och behöver de mer. Det är en arbetande ras, även om den inte räknas som brukshund.

Wheaten terrier fäller inte men de behöver ju aktiveras en stund varje dag så att de inte aktiverar sig själva :p

Jag skulle satsa på en babichon om du mest vill ha en glad och gullig kompis

Senast ändrad:

Hej alla!
Bichon Havanais, dvärgpudel, lagotto? Fler?

Nu är det planerat valpköp i vår/sommar 2014!!!:D Jag längtar!!!

Jag har kommit fram till några grunder.

* Den ska inte fälla, men helst ha päls. (Ingen nakenhund i alla fall)

Schapendoes

* Ganska liten ras, max 50 cm i manken, men inte mindre än 30.

Schapendoes

* Inte för mycket vakt och jakt i hunden

Schapendoes

* Glad för barn

SCHAPENDOES

* Inte för hög aktivitetsnivå (inte kräva massor av fysisk o mental träning mer än de vanliga promenaderna och vardagslydnaden)

Schapendoes

*FRISK RAS UTAN KONSTIGHETER I FYSIKEN!!

Schapendoes

De jag kommit fram till är bichon havanais, dvärgpudel, lagotto. Vilken ras skulle du säga passar bäst i en barnfamilj? Har du andra förslag?
Shoot!:p

Annars finns ju Bichon frise´men dom är nog inte så friska numera...

* Jenny *

Ok, nya listan:

bichon havanais,
dvärgpudel
dvärgschanuzer
bolognese

Wheaten TERRIER, har inga bra erfarenheter av dem. Lite väl stora också.

Jag ska klargöra att jag har erfarenhet av hundar sen innan, har haft en dvärgpinscher, som tyvärr bara blev 3,5 år gammal. Han var en väldigt intensiv, pigg, smart, krävande, vaktig och skällig hund. Om man nu ska ta det jag inte vill ha i en hund idag. Jag hade honom innan jag fick barn.

Jag arbetar som sadelmakare, och kommer ha hunden med mig om dagarna. Det kommer vara nån gång på helgerna som hunden får vara ensam ett par timmar, annars kommer hunden va med. Nästan så jag tror jag får träna ensamhetsträning extra mycket, eftersom det inte kommer bli så mycket av det i vardagen! ;-)

Så, nä, jag vill inte bara ha en glad o gullig kompis. Jag kommer köra agility, rallylydnad och andra hundsporter, kanske inte på tävlingsnivå, men det är inte alls otänkbart om hunden verkar gilla det, och har talang för det.

Iofs kanske jag kunde ha en Chinese Crested... Vet inte riktigt hur dem är, inte träffat så många. De är lite hariga av min erfarenhet? Lite rädda o mesiga?

Annars finns ju Bichon frise´men dom är nog inte så friska numera...

* Jenny *

Schapendoes verkar ju klart intressant! Är det inte mycket vall i dem då? Det är ju en vallhund? Fäller dem inget? Kan man hålla dem trimmade?

schapendoes
bichon havanais
dvärgpudel
dvärgschanuzer
bolognese

Schapendoes verkar ju klart intressant! Är det inte mycket vall i dem då? Det är ju en vallhund? Fäller dem inget? Kan man hålla dem trimmade?

schapendoes
bichon havanais
dvärgpudel
dvärgschanuzer
bolognese

Vi klipper våran hejvillt..... Hon har inte en massa hår i ansiktet, de gillar jag inte. ;)
Vall är det i henne, men inte så mycket att det stör. Hon är med oss jämt, med husse har hon byggt hus, varit målare, lagat bussar, jobbat på en sopstation osv. Med mej har hon varit i stallet varje
dag.
Hon har aldrig koppel, och är nöjd jämt utom.... när hon blivit lämnad hemma själv.
Så tid på ensamhetsträning är nog klokt! Vi missade den biten eftersom hon kunde vara med oss hela tiden.

Hon älskar att spåra, simma, leka med barnen. Dom lär henne nya trix hela tiden. Hon är nästan onödigt följsam.
Agillity älskar hon, och att träna lydnad... Ja hon älskar nog det mesta!

* Jenny *

Vi klipper våran hejvillt..... Hon har inte en massa hår i ansiktet, de gillar jag inte. ;)
Vall är det i henne, men inte så mycket att det stör. Hon är med oss jämt, med husse har hon byggt hus, varit målare, lagat bussar, jobbat på en sopstation osv. Med mej har hon varit i stallet varje
dag.
Hon har aldrig koppel, och är nöjd jämt utom.... när hon blivit lämnad hemma själv.
Så tid på ensamhetsträning är nog klokt! Vi missade den biten eftersom hon kunde vara med oss hela tiden.

Hon älskar att spåra, simma, leka med barnen. Dom lär henne nya trix hela tiden. Hon är nästan onödigt följsam.
Agillity älskar hon, och att träna lydnad... Ja hon älskar nog det mesta!

* Jenny *

Ja, det låter ju helt klart intressant. De är lite större än jag vill, men det har ju sina fördelar också. Framförallt med barnen. Inte lika utsatta om de trillar över dem eller så. (inte för att det ska hända, men man kan aldrig säga i förväg)

Kan du rekommendera nån bra uppfödaren? Lightschaps i skåne verkar ha fina hundar?

Håller med Hemlig om lagotton. Kräver mycket aktivitet annars blir dom stressade och då är dom inte särskilt trevliga. Har en själv och jobbar med honom lika mycket som våra bruksboxrar vi hade förr. Får han bara arbeta är han världens mysigaste hund. Underbar med barn i alla åldrar, går lös i trädgården med våra frigående höns och deras små kycklingar utan att bry sig om dom. Älskar allt och alla och är lätt att ha med sig, väldigt balanserad. Men som sagt mycket jobb bakom det.

Löwchen. Löwchen. Löwchen. Det är verkligen trevliga hundar och de är något större än havanais och bolognese som ju ofta är under ditt minmått. Annars lite samma eftersom de hör till bichonfamiljen. Robusta lättfostrade supertrevliga friska och sunda små hundar som du kan ha massa roligt med och som har en hög gullighetsfaktor. Kolla ordentligt på löwchen, jag lovar att du får många fina år med den. Dessutom, det liv du beskriver att hunden skulle få stämmer helt perfekt med en löwchen.

Schapendoes fäller inte? Whaaaat... :eek:

Dem fäller, och dem smutsar ner. Sen ska man sköta pälsen också. Mentalt skulle jag inte heller säga att schapendoes passar in från mina erfarenheter av rasen.

Schapendoes fäller inte? Whaaaat... :eek:

Dem fäller, och dem smutsar ner. Sen ska man sköta pälsen också. Mentalt skulle jag inte heller säga att schapendoes passar in från mina erfarenheter av rasen.

??????
Min fäller inte! har aldrig gjort! Vi borstar bort lite underull ibland, men hår på golvet har vi inte.
Någon grankvist och kotte har nog följt med från skogen, men eftersom vi klipper våran är det inte stort problem.
Intressant att du tycker att dom är dålig mentalt, jag har aldrig träffat någon sådan. Kan du inte PM:a mej de kennlar dom dåliga hundarna kommer från. Jag vill absolut inte sprida ett gott rykte om dåliga hundar. Det är bara det att jag inte träffat någon dålig schappis.
Min kompis som är hundtrimmare har också bara träffat trevliga schappisar, och min veterinär är ute efter en valp... Så så himla kass kan väl inte rasen vara i det stora hela?
Men det är bra att du belyser att dom kan finnas i dåliga exemplar också, det glömmer man lätt bort när man fått förmånen att bara träffa trevliga.

* Jenny *

Dvärgschnauzer :love:

En otroligt personlig, kul och lättsam ras!

Har uppfattat shapendoes som betydligt mer krävande än ts beskriver, när har fråfrågat rurunt.

Ts: kan tipsa om dvärgschnauzer. Gällande pudel bör väl en mellan vara bättre?

Alla icke fällande raser kräver ju dock en del pälsvård.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Går lite i hundtankar och funderar på nästa hund, ska inte köpa hund just nu men det är ju alltid bra att börja kika runt och få...
2
Svar
22
· Visningar
2 149
Senast: Calazirya
·
T
Hundavel & Ras Jag skulle gärna vilja veta vad för ras ni tror passar på mig, har ju redan två hundar (cavalier och golden) men om något år vill jag...
Svar
19
· Visningar
1 608
Senast: Toviie
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 520
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar