raser som får tävla i trav

sweep

Trådstartare
vilka raser får tävla i trav?

dom jag vet/tror får starta..=)

varmblod:
Fransk travare
Amerikansk travare
Svensk travare
Rysk travare

kallblod:
nordsvensk travhäst

vilka mera är det?

jag är inte helt säker men jag tror att det inte behöver vara just NORDSVENSKT kallblod... det brukar bara kallas kallblod och kan då vara lite annat än just nordsvensk...(tror jag) med "rysk travare" menar du då orlov travare? annars är det också en annan ras som får tävla

jo det är bara nordsvensk travare som får starta vad jag vet.

precis som varmbloden måste de ju vara registrerade och frysmärkta för att få starta, och för att få bli det måste det vara renrasiga, samma sak med nordistravarna antar jag.

har då aldrig hört att det får starta en nordis-korsning i trav??

döle hästen finns på travbanorna i norge, men jag tror dom börjar försvinna nu... i finland har dom ju finska kallblod (dom är smäckrare än våra vanliga kallblod), dom svenska/norska loppen brukar vanligtvis ej vara öppna för finska kallblod, dom annses vara bättre än "våra". men jag vet inte det jag, dom får ju ofta stryk i tex elitkampen där dom får starta. Viesker är ett finskt kallblod.
jag vet många welshar som startar i ponnytrav.

jo varmblodshästen "måste" vara renrasig för att stambokföras, men renrasig för att få starta vet jag inte om det stämmer. HUMAN BEHAVIOUR vet ju "alla" att hans mormor är ett amerikanskt fullblod. han kanske är ett undantag, jag vet ej....

okej då är det alltså dessa hästraser som får starta på svenska travbanor om jag fattat det rätt

varmblod:
Fransk travare
Amerikansk travare
Svensk travare
Rysk travare

kallblod:
nordsvensk travhäst
döle häst (?)

Ponnytrav:
Shetlandsponny
Gotlandsruss

Stryk Döle häst.
Det är bara Kallblodstravare som får vara med i Kallblodsloppen

Dom raser som slutar på -travare/travhäst är dom som får tävla i trav, förutom på ponnysidan..där är det mera variation i raserna :)

I Boden hade de förra året lopp öppna för Finsk häst. Men då på speciella villkor. Tror de skulle ha tjänat mer pengar än kbl-travarna i samma lopp. Detta för att prissummorna i Finland är mkt lägre och en häst med samma summa insprunget har mer rutin är en svensk kbl-travare.

Så har jag iaf uppfattat det. Rätta mig om jag har fel.

okej. då är det alltså bara nordsvensk travare som får starta i kallblodsloppen.
tack

nej jag vet det heter svensk varmblodig travare men eftersom det står varmblod över och sen så skrev jag upp de olika namnen: svensk, amerikansk, fransk och rysk.

Svensk varmblodig travare betyder att den är född i Sverige och svenskregistrerad, det finns ingen svensk stam, utan våra travare är ättlingar främst från den amerikanska travaren.....

nej jag VET det.
men jag undrade vilka raser som får tävla i trav och i min häst papper så är han en "svensk varmblodig" och inte en amerikansk.

och så vitt jag vet så säger man svensk varmblodig travare om hästana som tävlar i sverige.. man säger inte amerikansk travare.

jag undrade för att en person på ett annat forum förstod inte vilka raser som får tävla och tyckte att det va så konstigt att svenskt varmblod är samma sak som svenskt halvblod och sen började han tjafsa om att men är inte det ridhästar.. haha varför heter dom då svenskt varmblod.. får man tävla med dom i trav.. bla bla..

Du får tävla ponnytrav med shettis, russ, welsh, Dartmoor, New Forest osv... Bara de håller sig till att vara Kat A eller B.

*knapplån*

Ponnyns ålder för deltagande är i travlopp 3-15 år och i montélopp 4-15 år. Ponny kat A och B, skall ha känd härstamning i tre led. Mätning av ponny skall ske före första startan-mälan av godkänd mätman, därefter skall mät-ning ske vid 4, 6, 8 års ålder. Mätintyg skall vara insänt och registrerat hos SPTF före startanmälan. Ponnyägaren ansvarar för att mätintyget insänds. Ponny slutmätes vid 8 års ålder. Ej mätt ponny har startförbud

Den nordsvenska travaren finns inte längre. Rasen heter "Kallblodstravare" (jfr varmblodstravare). Kallblodstravaren är egentligen en mix av Nordsvensk travare och Döletrevaren, där jag tror att det norska blodet nuförtiden dominerar.

här kan du läsa ett urklipp från ett repotage om DÖLEHÄSTEN!!

Under 1930-talet steg hästintresset konstant under den tyska ockupationen av Norge då det var ont om drivmedel. Hästuppfödningen blomstrade i landet. Men vid krigets slut mekaniserades både jordbruk och skogsbruk och detta medförde enkraftig nedgång i hästbeståndet.
Idag används den lättare dölehästen för travsport medans den tyngre fortfarande får tjänstgöra i timmertransport och i vanligt jordbruksarbete i mindre skala.

Användningsområden
Den tyngre dölehästen används, som nyss berättats, fortfarande som timmerhäst i skogen och till jordbruksarbete i mindre skala. Om detta kan berättas att den kallblodiga travaren löper längst upp i åldrarna. Förr i tiden kunde travhästarna vara inte många år från tjugo och fortfarande 'still going strong". Idag får hästarna vara upp till femton år gamla på banan.
En travlegend var hingsten Steggbest med sin kusk Eilif Schou. Han tävlade mycket framgångsrikt både i Norge och Sverige. Han tog totalt 99 segrar till en premiesumma som ingen annan häst dittills hade varit i närheten av. Stegbest blev sedan också en utomrdentlig förvärvare som avelshingst.
Alm Svarten är en annan travarbegåvning. I den norska boken "Kaldblodshesten" står det att läsa om Alm Svarten:
"Alm Svarten är kallblodstravarnas kulturbärare och "äresambassadör" av Norge. Hingsten har mottagit Gran Kommuns Kulturpris för framgångsrik insats och blev år 1987 i hagen till den norske ambassadören i Stockholm tillsammans med Rex Rodney utropad till "äreambassadör" av Norge.
Tills nu är Alm Svarten tidernas största kallblodsbegåvning med ett fantastiskt gott och klokt löphuvud, en perfekt god muskelsatt kropp och ett lätt sinne. Nej, här fattas ingenting!"

Under perioden 1840 till 1860 fick tre hingstar speciellt stor betydelse för uppkomsten och utvecklingen av döletravaren. Det var förutom Veikle Balder också Toftebrun och Dovre.
Kallblodstravaren är idag en rikig travare och ingen tungspringande häst även om den inte kan mäta sig med de varmblodiga travarna. Den norska döletravaren och den svenska nordsvenskatravaren står varandra mycket nära i typ och hästar från bägge håll har vandrat över landsgränsen. Med åren har den norska och den svenska kallblodstravaren kommit varandra så nära, att man idag talar om en gemensam ras.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 189
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
919
Senast: Bison
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
787
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama