Rasar mot fotografbehandling: "Oacceptabelt"

En ackrediterad fotograf uppmanades att radera bilderna från ryttarstjärnan Peder Fredricsons olycka på Stockholms stadion.
Nu protesterar Svenska sportjournalistförbundet (SSF) mot hur fotografen behandlades.
"Det är oacceptabelt", säger SSF:s ordförande Jens Littorin.
 
Tycker det är så obehagligt att man tar till våld... Visst, fråga kan man göra (även om man kanske inte har rätt till det i och för sig), men att handgripligen knuffa och bruka våld mot en fotograf. Vill vi verkligen ha GCT här då? Är det värt det?
Va fasen! Vad är GCT för organisation? Huvudman? Oljepengar?
 
Jan Tops
Som väl också var/är coach åt Qatar och säljer hästar till dom
Så lite oljepengar skvalpar det nog runt där
Så tja jag skulle gärna vara utan GCT men jag har i stort sett slutat följa ridsport

Jag har aldrig gillat honom. Minns när jag i tonåren och var på Falsterbo och jagade autografer. Vi kunde nog vara rätt störiga tyvärr (skyller på ungdomlig entusiasm och att vi var rätt ordentligt starstruck!) men alla andra ryttare var schyssta och sa de nej så var det iaf på ett trevligt sätt. Ingen annan än Jan Tops var direkt otrevlig!
 
GCT tar alltså på sig att styra hur ridsporten ska spridas? De lär ju få jätteproblem med ett sådant uttalande både från journalistförbund, fotografförbund men även djurrättsaktivister. Vad har de att dölja liksom?

Jag antar att journalisten ifråga har utgivningsbevis, har svårt att tro att han inte har det, i så fall gäller också andra regler än om en privatperson står fotar när det kommer till olyckor etc. Nä GCT sjönk här. Tur att vi inte lagt pengar på dessa tävlingar.
 
Alltså, senaste fotbolls VM i Quatar blev ju med rätta kritiserat för "sportswashing". GCT har förvisso anklagats för att vara för pengastint, men kritiken om problematiken med att legitimera både Quatar och Saudiarabien känns inte så högljudd alls.
Inte mycket nej

Artikel från 2019 om världscupfinalerna
FEI ser ju tydligen heller inga problem med Saudiarabien och co
Nånstans runt den här tiden började jag verkligen ogilla ridsport

Någon oro för sportswashing ska inte ha funnits när finalbeslutet togs 2019 eftersom Saudiarabien enligt FEI är en väl förankrad ridsportnation

https://www.svt.se/sport/ridsport/v...ulle-aldrig-aka-till-saudiarabien-pa-semester
 
Alltså, senaste fotbolls VM i Quatar blev ju med rätta kritiserat för "sportswashing". GCT har förvisso anklagats för att vara för pengastint, men kritiken om problematiken med att legitimera både Quatar och Saudiarabien känns inte så högljudd alls.
Det var diskussion om sportswashingen på P1 nu i veckan. Så nog granskas det. Men idrott är ju en helig ko på många sätt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson har meddelat att han avstår EM efter kraschen på Stockholms Stadion i juni. I stället åker fem svenska ekipage till...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det blev svensk seger i lagtävlingen i Global Champions League. Stockholm Hearts, med Malin Baryard Johnsson och Peder Fredricson, var...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Seger i Grand Champions Tour inför hemmapubliken på Stockholms stadion och en säkrad biljett till OS i Tokyo. Det blev en fin söndag för...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svensk succé i finalen i hoppning på Stockholms Stadion. Peder Fredricson och Catch Me Not segrade. Efteråt hyllar han sin häst. –...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Häst som sväljer luft
  • EMS/"fångnacke" - vad gör vi?

Omröstningar

Tillbaka
Upp