Rasar mot fotografbehandling: "Oacceptabelt"

En ackrediterad fotograf uppmanades att radera bilderna från ryttarstjärnan Peder Fredricsons olycka på Stockholms stadion.
Nu protesterar Svenska sportjournalistförbundet (SSF) mot hur fotografen behandlades.
"Det är oacceptabelt", säger SSF:s ordförande Jens Littorin.
 
Jag är inte en tidning som har anställda för att göra just det jobbet så vad jag tycker är svårt eller inte är oväsentligt. Flera personer i kommentarerna kommenterade det olämpliga men tidningen gick bara i försvar och tyckte att det var en lämplig rubriksättning. Här är ett av svaren på en kommentar som ifrågasätter det olämpliga med texten i kombination med den bilden: "Självklart är olyckan en stor nyhetshändelse kopplad till den gångna helgen, som precis som vi skriver i såväl rubrik, som ingress och brödtext även innehöll sport på toppnivå. Vilket bildspelet på alla sätt speglar för den som väljer att ta det av det. Hälsningar Lina Nydahl, webbchef Tidningen Ridsport". D.v.s. inget ansvar tas överhuvudtaget för att man över bilden på avskärmningen skriver "Visst vill du minnas tillbaka?". Hade de pudlat och sagt att det blev fel bild som las upp som första bild i den inlägget så hade det ju varit ok. Alla kan göra ett misstag. Men de står fast vid att den bilden och den texten var lämpliga ihop och att det var högst medvetet val av första bild och text.
Fast det är ju fortfarande inte frågan som artikeln i trådstarten belyser utan en helt annan? Kan du inte se allvaret i att journalister hindras i sin yrkesutövning?
 
Fast det är ju fortfarande inte frågan som artikeln i trådstarten belyser utan en helt annan? Kan du inte se allvaret i att journalister hindras i sin yrkesutövning?

Jag tycker att det är problematiskt att journalister får betalt för sensationsjournalistik. Att det inte verkar finnas gränser för en del. Allt är fritt fram bara man är journalist. Det har jag svårt för.
 
Jag tycker att det är problematiskt att journalister får betalt för sensationsjournalistik. Att det inte verkar finnas gränser för en del. Allt är fritt fram bara man är journalist. Det har jag svårt för.
Varför får journalister betalt för sensationsjournalistik. För att det är det som säljer tyvärr
Är det inte allmänhetens sensationslystnad som är problemet då egentligen?
 
Jag tycker att det är problematiskt att journalister får betalt för sensationsjournalistik. Att det inte verkar finnas gränser för en del. Allt är fritt fram bara man är journalist. Det har jag svårt för.
Det skall vara alldeles väldigt fritt fram. Inskränkningar på den biten ser jag som betydligt mer allvarligt och samhällshotande än klickjagande, sensationsjournalistik och kortsiktiga redaktionella beslut. Vem tänker du skall bestämma vad som får lov att fotograferas eller uppmärksammas i media?
 
För mig har denna bilen inget med ryttarens olycka att göra utan denna bild ser jag som en symbol på hur vakter behandlat en fotograf.
Screenshot_20230621_094200_Chrome.jpg
 
Vem tänker du ska sätta gränserna för journalisterna? Företag? Politiker? Privatpersoner?

Jag ser inget annat syfte med publiceringen av de bilderna Tidningen Ridsport publicerade i kombination med texten som annat än clickbait. De gav ingen information som inte artiklar om olyckan redan hade gett. På SVT.se var bilden mer smakfull tycker jag men det är detaljer. Där hade man fokuserat på ambulansen och inte på avskärmningarna. Och rubriksättningen var dessutom betydligt bättre och anspelade inte på olyckan som något spännande och underhållande vilket jag tycker att Tidningen Ridsport gjorde.
 
Jag ser inget annat syfte med publiceringen av de bilderna Tidningen Ridsport publicerade i kombination med texten som annat än clickbait. De gav ingen information som inte artiklar om olyckan redan hade gett. På SVT.se var bilden mer smakfull tycker jag men det är detaljer. Där hade man fokuserat på ambulansen och inte på avskärmningarna. Och rubriksättningen var dessutom betydligt bättre och anspelade inte på olyckan som något spännande och underhållande vilket jag tycker att Tidningen Ridsport gjorde.
Men nu diskuterar du ju utanför ämnet igen. Vem tycker du ska begränsa journalisterna i deras arbete?
 
Jag ser inget annat syfte med publiceringen av de bilderna Tidningen Ridsport publicerade i kombination med texten som annat än clickbait. De gav ingen information som inte artiklar om olyckan redan hade gett. På SVT.se var bilden mer smakfull tycker jag men det är detaljer. Där hade man fokuserat på ambulansen och inte på avskärmningarna. Och rubriksättningen var dessutom betydligt bättre och anspelade inte på olyckan som något spännande och underhållande vilket jag tycker att Tidningen Ridsport gjorde.
Men du svarar ju på något helt annat än frågan var. Vi har konstaterat att det var en taskig bild- och rubrikkombination. Varför låter du bli att kommentera att en rutinerad fotograf censureras? DET är mer oroväckande och upprörande än att bild och rubrik är osmaklig, tycker åtminstone jag.
 
Jag ser inget annat syfte med publiceringen av de bilderna Tidningen Ridsport publicerade i kombination med texten som annat än clickbait. De gav ingen information som inte artiklar om olyckan redan hade gett. På SVT.se var bilden mer smakfull tycker jag men det är detaljer. Där hade man fokuserat på ambulansen och inte på avskärmningarna. Och rubriksättningen var dessutom betydligt bättre och anspelade inte på olyckan som något spännande och underhållande vilket jag tycker att Tidningen Ridsport gjorde.
Fast detta har ju inte, och har aldrig haft, någonting med publiceringen att göra. Det har att göra med vad som får bevakas journalistiskt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson har meddelat att han avstår EM efter kraschen på Stockholms Stadion i juni. I stället åker fem svenska ekipage till...
Svar
0
· Visningar
374
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det blev svensk seger i lagtävlingen i Global Champions League. Stockholm Hearts, med Malin Baryard Johnsson och Peder Fredricson, var...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Seger i Grand Champions Tour inför hemmapubliken på Stockholms stadion och en säkrad biljett till OS i Tokyo. Det blev en fin söndag för...
Svar
0
· Visningar
412
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svensk succé i finalen i hoppning på Stockholms Stadion. Peder Fredricson och Catch Me Not segrade. Efteråt hyllar han sin häst. –...
Svar
0
· Visningar
386
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Häst som sväljer luft
  • EMS/"fångnacke" - vad gör vi?

Omröstningar

Tillbaka
Upp