Ras-tråd igen!!

Lilljessicah

Trådstartare
Skriver åt en bekants förfrågan. Hon frågade mig idag vilken ras jag tyckte skulle passa henne,men sjävklart stog det still. Så nu frågar jag Er.

Hon vill ha en korthårig/slät. Storlek har ingen betydelse,men att den kan få plats i knät gjorde inget. Hon vill ställa ut,och träna ev. tävla lydnad,träna att hjälpa till i hemmet,ev. tjänstehund,och ha en hund som inte klättrar på väggarna om hon inte gör något speciellt 1 dag. Ingen jakt.Hon gillar (precis som jag:) )vinthundar men var osäker på lydnaden,att ha lös jämt osv.

Jag kom inte på en enda,det står helt still.:crazy: :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Ras-tråd igen!!

Med risk för att bli tjatig: Västgötaspets.

;)
 
Sv: Ras-tråd igen!!

Jag tänkte automatiskt pinscher (mellanvarianten)... fast vet inte så mycket om jaktbiten där. Dessutom är den väl ingen för den som vill träna på lydnad på elitnivå om jag fattat rätt. =) Påminner om vinthundarna i kroppen men myyyycket snyggare... haha
 
Sv: Ras-tråd igen!!

Chihuahua. Får garanterat plats i knät och är en väldigt intelligent hund. Åtminstone exemplaret vi köpte i somras. Dottern ville ha, hon har tjatat i fyra år. Jag som inte gillar småhundar egentligen är helt kär.:love: Enda nackdelen med rasen är att det är svårt att få tag på en valp och att dom är förbaskat dyra. Letade i ett ochetthalvt år innan vi hittade våran baby...
 
Sv: Ras-tråd igen!!

Förslag: welsh corgi, schäfer, korthårig collie, labrador, vit herdehund, någon typ ur belgisk vallhund, australian cattledog, boxer, dobermann, rottweiler, dansk/svensk gårdshund, jack russel, pinscher m.fl. en del går säkert bort om man finslipar kraven lite.

Vad har din vännina för tidigare erfarenhet?
 
Sv: Ras-tråd igen!!

Ja oj, vilket förfärligt misstag jag gjorde :smirk: det kanske TS skulle skrivit? Som jag skrev, många raser går säkert bort om man vet mera.
 
Sv: Ras-tråd igen!!

Ja det kanske hon borde gjort!
Men tycker du själv att belgare , Rottweiler, Schäfer och Dobermann är lämlipa hundar till vem som helst?
finns kanske en anledning till att dom är de raser som går sin förare ur händerna mer än andra raser.
 
Sv: Ras-tråd igen!!

Vad säger att jag skulle tycka det?
Missade du detta:

"Som jag skrev, många raser går säkert bort om man vet mera."
 
Sv: Ras-tråd igen!!

Vad är det för "tjänstehund" som åsyftas??

Är det tjänstehund (bevakning) inom försvarsmakten?
Är det tjänstehund (förarskydd) inom vaktbolag?
Är det tjänstehund (ex mögelhund, röthund) inom serviceföretag?
osv

Eller är det möjligen en servicehund som efterfrågas?

Den första kategorin hundar ställer ju ett visst krav på hundens mentala kapacitet samt fysiska dito. Dessa hittas oftast i brukshundgruppen. Men de flesta av dem är ju lite för stora för att rymmas i ett knä.

Den senare kategorin... där är rasen inte så betydelsefull. Det är mer individbundet hur vida hunden passar eller inte.
 
Sv: Ras-tråd igen!!

Det finns ju både dvärg och mellan pincher...
Korthårig tax finns i tre storleksvarianter. Vill hon dessutom ställa ut så vänder hon sig till en utställningskennel. Där är jaktlusten inte tongivande. Taxar trivs utmärkt med att ligga i knä. De har dessutom humor så lära dem små trix och knep är inte svårt.

chihuahua är också en korthårig variant av lite hund. Nakenhundar har normalt ingen päls alls.

Sen finns ju hundar med kortpäls.. ex västgötaspets som nämnts tidigare. Labbe har inte heller så värst mycket pälsvård.

Kan rekommendera din vän att sätta sig med en hundbok och titta ut raser som faller i smaken.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 188
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 520
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 837
Senast: inverterad
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
23 600
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp