Ras hjälp!

G

Gilan

Jag letar just nu efter hund. Är 18 år och bor med min familj i en lägenhet. Min mamma är lätt allergisk men ska snart flytta själv till en lägenhet men den kommer vara hoss henne ibland sen iaf.

Jag har aldrig haft hund själv men min syster har 2 shelties och vi bodde ihop i 1 år å delade då på allt ansvar om hundarna.

Söker en bra familje hund snäll å trygg men ändå ganska aktiv då jag skulle vilja träna lite antingen lydnad eller agility. Så en pigg,vaken och intelligent hund som ändå inte kräver allt för mycket. Vi har sommarhus och vinterhus så vill ha en anpassningsbar hund;)

Gar funderat på raser såsom Chinese crested,flat coated retriver, boxer, storpudel ,fransk bulldog ,vatten pudel, japansk dvärgspets..

Fördelar/nackdelar med dessa raser? vad kan det finnas för andra alternativ?


Vad finns dte för nackdelar med blandrashundar?
 
Sv: Ras hjälp!

De raser du funderat över är ju ganska olika, det jag funderar över är hur du kommit fram till dessa raser?

Vattenpudel finns det ingen ras som heter ( vad jag vet ) antingen är det:

  • Pudel
  • Irländsk Vattenspaniel
  • Portugisisk Vattenhund

Som du kanske menar ?

Du kan söka på Blandras här inne på forumet så får du upp en hel drös med trådar berörande just blandraser..´

Jag tror du ska sikta in dig på en aktiv sällskapshund vilket några av de raser du själv tittat på är :

  • Chinese crested
  • Fransk bulldog
  • Japansk dvärgspets.
 
Senast ändrad:
Sv: Ras hjälp!

okej..jo sorry var vattenspaniel jag menade:P

jo men finns det inga aktiva sällskapshundar i lite större format?
 
Sv: Ras hjälp!

Ungefär hur stor hund vill ni ha ?

Tibetansk Terrier finns i den gruppen..

Annars tror jag att Storpudel skulle passa dina önskemål....
 
Sv: Ras hjälp!

Jag gillar flat coated retriver och boxer. Ofta pigga, glada och inteligenta hundar :) Nackdelen med flat är väl att den kan lukta en del och om du har en mamma som är lite allergisk så kanske den rasen inte är den bästa att ha i det syftet. Då är ju storpudeln bättre, men själv gillar jag inte deras utseende men smaken är som baken ;)

Nackdelar med blandras hundar är att det kan vara svårt att veta hur hundens mentalitet nedärvs. Det finns också en större risk för sjukdomar (ffa i andra generationens blandrasavel). Många gånger i blandrasavel så är inte heller modern och fadern höfledsröntgade, ögonlysta osv. Flera hundägare som har en blandras tik älskar så klart sin hund och vill ta valpar på sin tik bara för att "hon är ju så snäll" vilket många gånger inte är allt för lyckat, de har ofta inget speciellt mål med aveln utan tänker bara på de små söta valparna deras tik kommer få. De tänker sällan på hur hundarna blir som vuxna individer. Sedan finns det ju dom som enbart är ute efter pengarna också. Vår familj har haft 3 olika blandraser varav en kull (norbottenspets/finspets/sheltie) Det var "grannhunden" som kom på besök när tiken löpte = tjuvparning. Våra valpar var lättsålda och blev trevliga men hade även sina nackdelar... vi hade också tur och hittade bra hem till alla 6 :)

Nuvarande blandrasen är en blandning mellan flat/newfoundland/bordercollie. Det blev en trevlig och glad familjehund, men han har även sina nackdelar. Han har bla. ärvt nervositet och vallningbeeteenden av BC. :crazy: Men vacker och väldigt gosig är han :love: Han har armbågsledsfel och säkert också höftproblem (vilket vi inte kollat upp eftersom han hittils inte haft några problem *pepparpeppar*) Det blev inte heller bättre av att han hoppade ut från fönstret på andra våningen i sommras och ska operera benet för andra gången i morgon.

Jag vill avråda dig från att köpa en blandras. Det är svårt att veta hur de blir mentalt och dessutom är avelsmaterialet inte det bästa. Såklart finns det väldigt fina blandningar också :) Om du nu mot all förmodan vill köpa en blandras så köp en första gerationens valp där endast två raser är inblandade och där inte allt för olika raser är korsade. tex att kora en hund med stark jakt instiknkt med en hund med stark vallinstinkt kanske inte är så lyckat.

Jag har nyligen köpt en renrasig jycke. En dans/svensk gårdshund. Enligt mig lättsamma och trevliga hundar som gärna ligger och myser under täcket :love: Mycket hund i liten kropp som även gillar att arbeta. Min vovve tänker jag träna agility och lydnad med när han blir lite större. Har också planer på att åka på någon utställning.
 
Senast ändrad:
Sv: Ras hjälp!

En liten fråga ( utanför trådens egentliga handling ) men varför röntgar ni inte Er hund ( HD ) ?

Det är väl bättre att veta och förebygga än att gå och hålla tummarna ?

/ Bara nyfiken
 
Sv: Ras hjälp!

Armbågslederna rönkade vi för 1 år sedan. Hade vi haft mer kunskap tidigare så hade vi rönkat tidigare. Hunden lever numera ett stillsamt liv och äter även medicin pga detta så om vi skulle få reda på att han också hade höftproblem så skulle vi ändå inte kuna göra något mer än vad vi gör i nuläget åt problemet.
 
Sv: Ras hjälp!

Ämelie jo flaten och boxer gillar jag med. Dom är vakna och pigga och har en massa humor. Men hur funkar dom hundarna i en lägenhet? kan man träna agility med en boxer lr är den för flummig för det?

Ah okej funderade nämligen lite på att ta en hund från ett omplacerings hem här där jag bor. Känner hon som äger det åså men är inte säker vilket jag vill än.

men pudlar kräver ganska mycket pälsvård va?
 
Sv: Ras hjälp!

jag har inte så stor erfarenhet av boxern, men nog tror jag de skulle fungera bra till agility :) att bo i en lägenhet är ju en vanesak och det är kanske viktigare att ha en aktiv husse/matte. Men både boxer och flat borde klara det bra. en pudel kräver väl kanske lite mer pälsvård än en vanlig hund, men om man klipper dem korthåriga så borde de väl få en rätt så lättskött päls :)
 
Sv: Ras hjälp!

Ämelie..Ókej,tack. Tror alla dom 3 raserna skulle passa ganska bra.

Enda hundarna jag i stortsett har erfarenhet av är sheltie och dom tycker jag är alldelles för stela och lite fjompiga:P Sen leonbergrar med men dom är alldelles för stora och långhåriga:P

Nån som vet hur jakt instinkterna är på flat, Storpudel och boxer?
Då jag på somrarna är med min släkt i vårat sommarhus som har stor bergs/skogs tomt så vill jag inte ha en hund som har stort behov av att jag fåglar,harar m.m
 
Sv: Ras hjälp!

Då ska du ska räkna bort Flat som är en fågelhund..

Pudel har för länge sedan varit apportör ( vattenapportör om jag inte minns fel ) men under de senaste har ingen avel på detta skett
( vad jag vet )

Tycker fortfarande att pudel verkar stämma in bäst på dina "krav"
 
Sv: Ras hjälp!

Pudel kan jag rekomendera. Min bror är väldigt allergisk mot hundar men märker inget alls av min dvärgpudel. Sen är det individuellt och visst finns det dem som även reagerar mot pudlar. Men de flesta klarar av pudlar. Pudlar fäller inte vilket är väldigt skönt och gör att jag får ha med honom hem till alla ( många vill inte att man tar med en hund som hårar ner, tyvärr ).
Pudlar är en glad och livlig ras som äslar att aktiveras men även har lätt för att varva ner. Jag tränar båda aguility och tävlar i lydnad med min. Ska även testa med spår tänkte jag. Det är helt klart en ras jag kan rekomendera.
 
Sv: Ras hjälp!

Även jag skulle vilja rekommendera pudeln. Pigg, alert och passar oftast utmärkt till lydnad och agility.
Pälsen är ungefär vad du gör den till, vill du ställa ut pudeln så är det en massa jobb men vill du inte det är det bara att inhandla en bra rakapparat och hålla pälsen kort. :)
 
Sv: Ras hjälp!

Jag har inte läst hela tråden men du skriver att du inte vill ha hundar som kräver allt för mycket.
Boxer och Flatte är hundar som kräver MYCKET jobb!


Det är jättesvårt att hitta "sin" ras, jag köpte en bra (nyutgiven, tillkommer raser hela tiden) rasbok och läste mig igenom den, hittade ett 10-tal tänkbara raser som jag sedan tittade extra på: besökte uppfödare osv.
Nu ligger min Dvärgschnauzervalp och sover på mina fötter... :)

Lagom format, tuffa och personliga, fäller inget hår (fast kräver ju trimning), jagar inte, kan ligga på soffan i ett par dar om jag inte kan/vill träna men ställer upp på alla bruksgrenar! (Nåja, i skyddet kanske han är begränsad.... )
 
Sv: Ras hjälp!

Varför inte en sheltie ?? Den rasen har du ju erfarenhet av.

Annars finns det en uppsjö av raser i mellanstorlek.

Tips är att du tar dig till en utställning av lite större format och tittar på olika raser och ser om det är någon ras som faller dig i smaken. Sen talar du med flera olika uppfödare av den rasen. Gärna där på utställningen. Där brukar de flesta uppfödare och ägare av en ras gärna dela med sig av sina erfarenheter av rasen.

Blandraser kan vara urtrevliga. De kan vara trevliga att se på dessutom.
De kan vara kärnfriska och mentalt stabila. Men de kan också vara riktiga "måndagsexemplar". Och tyvärr rena mentala vrak.
Frisk eller sjuk, mentalt stabil eller ett vrak... Du har tyvärr inte några garantier för att du får en frisk och mentalt stabil hund.

Du har inte de garantierna hos en renrasuppfödare heller. Hos renrasiga hundar kan man dock själv med lite intresse se vad ett avelsdjur (hane eller tik) har lämnat efter sig i aveln. På så sätt kan man minska risken för en nitlott i hundköpslotteriet.

Den största nackdelen med en blandras är att om du vill börja tävla aktivt med hunden så är du mycket begränsad.
Tänk om du blir intresserad av att ställa ut! Det vore väl tråkigt att du inte kan göra det i så fall.
Sen kanske du köper en tik. Och så blir du intresserad av att ta en kull valpar på din hund. Har du då redan en blandras så har du större risk att valparna föds med defekter och sjukdomar. Något som du med största sannolikhet inte kan förutse då du inte har någon kontroll på din hunds föräldrars hälsostatus. Det enda du kan kontrollera då.. är den eventuellt tilltänkte hanen... om han är renrasig och den ägaren brytt sig om att kontrollera hälsostatusen på sin hund.
 
Sv: Ras hjälp!

Syrran. Just precis jag har erfarenhet av sheltie efter att ha bott med 2 st i ett år smat följt med min syster jämt när hon tävlat med sina andra sheltieägarkompisar+ att jag vart massa hundvakt åt en annan kompis shelties. Och just därför vill jag inte ha någon:P Dom är otroligt smarta,aktiva,sociala och glada precis som jag kräver av en hund. Men tycker dom är lite för små,lite för stela och lite små fjompiga ibland.

Vill inte ha en så mycket träningshund då jag tycker att dom flesta vallhundar kräver otroligt mycket träning.

Vill hellre ha en hund som kan vara med på vintern då jag oftast är i sälen och åker mycket skidor (även längd). och på sommarn då jag bor på västkusten på en stor bergstomt nära havet och åker massa båt m.m

Själv klart vill jag träna. mest lydnand,kanske spår lr räddnings hund. Därför har jag kollat mer på pudel och boxer.

Ang blandras har jag noghelt slått den tanken ur huvudet. Vill inte råka ut för en sjuk hund. Då det känns tryggare att ta en hund från en känd uppfödare som har mentaltestat föräldrarna samt röntgade för kända fel (som ex röntgad höft och knäleder på sin boxer).

Men står lite i valet och kvalet mellan boxer och pudel då jag fastnat för båda raserna. Och båda verkar stämma in på mina krav om en aktiv alltiallohund. Men ska ringa lite uppfödare till båda raserna här i närheten och prata med dom och se hur dte verkar. Så kan jag ta beslut efter det. Har även lånat böcker om hundraser och att välja rätt hundras som jag ska knata igenom ikväll tänkte jag:P

Tack för alla svar allihopa fortsätt gärna skriva vad ni tycker.

Behöver även lite tips på bra frågeställningar/punkter man ska fråga en uppfödare om när man väl ringer och har bestämmt sej för en ras.

Vad finns det för nackdelar av att ta en valp från en tiks första kull?

tack på förhand
 
Sv: Ras hjälp!

Vad är det du tilltalas av hos boxer och pudel? Vad jag förstått är det två ganska vitt skilda raser? Låter klokt att prata med uppfödare och kanske även besöka flertalet innan du tar något beslut.
 
Sv: Ras hjälp!

Vill inte ha en så mycket träningshund då jag tycker att dom flesta vallhundar kräver otroligt mycket träning.

Vill hellre ha en hund som kan vara med på vintern då jag oftast är i sälen och åker mycket skidor (även längd). och på sommarn då jag bor på västkusten på en stor bergstomt nära havet och åker massa båt m.m

Själv klart vill jag träna. mest lydnand,kanske spår lr räddnings hund. Därför har jag kollat mer på pudel och boxer.

Vad finns det för nackdelar av att ta en valp från en tiks första kull?

tack på förhand


När du är i Sälen... är det meningen att hunden skall vara med ute hela dagen? I så fall har boxern ett handikapp med sin korta päls. Man kan visserligen klä på dem, men det brukar bli lite kallt om tassarna ändå.

Pudel vid havet sommartid går nog alldeles utmärkt. Men inte en pudel i päls som passar på utställning.

Rent spontant tänker jag på labbe när jag ser vad du vill göra med din hund. En labbe från en kennel med mycket jaktlinjer. De är föriga och arbetsvilliga, gillar att vara med och klarar de flesta väder. Dessutom älskar de vatten. Rätt hanterad från början och med lagom och rätt aktivering så kräver de inte mer än vad tex en boxer gör.

I de två raser du själv fastnat för så skulle jag satsa pengarna på pudeln. Tycker visserligen att boxer är en underbart härlig ras. Men den rasen har lite för mycket sjukdomar för att jag skulle våga köpa en helt enkelt. Raser kan ju som bekant vara drabbade av andra defekter än HD/AD....

Enda nackdelen med att köpa en valp efter en första gångs föderska är att den är just oprövad i avel. Exakt vad den tiken lämnar för avkommor är ju som sagt okänt. Men en mentalt stabil och frisk tik lämnar för det mesta mentalt stabila och friska valpar.. om hanen också är frisk och sund. Det är ju det som är fördelen med att köpa en renras. Man kan oftast kontrollera innan.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 974
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 042
L
Övr. Hund Mina krav: Liten (max 40 cm) Lättlärd och följsam Inte för skällig Pigg men inte för aktiv och krävande Inte stressad och nervös...
Svar
15
· Visningar
2 741
Senast: LuddeLump
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp